2023 Norge halvvägs

Välkommen till Valborgs blogg! Kartan visar rutten. Om du undrar över hamnar som vi besökt så kan du förstora kartan rejält så syns hamnarna tydligt! Växla över till satellitbild så syns bryggorna i detalj!

I år seglar vi återigen mot Norge men inte så långt upp eftersom vi tänkt oss hemåt igen denna säsong.

Längst ner på sidan kan du skriva en aktuell kommentar och bifoga en bild – skriv bildtexten i ett nytt stycke på slutet av kommentaren. Om du vill kommentera något av inläggen så klicka på “Svara” under bilden. OBS att nya personers inlägg måste godkännas av moderator innan de blir synliga på nätet!

130 comments

  • Ragnar Ragnar

    4/8 Skagen till Skärhamn, 31 nm, 2-6 SV -> S, ☀️

    Vi hade meddelat de 2 båtarna utanför oss att vi tänkte gå kl 09. De gick strax innan så vi var snabbt ute från Kaj men fick sätta iland Bull igen för att lämna tillbaka cyklarna där de öppnade först Kl 09. Efter att vi kommit förbi sandbanken utanför grenen satte vi gennakern men efter någon timme dalade vinden så det blev motor. Men den kom snart igen med en vridning mot syd som gav bättre segelvinkel så tidvis gjorde vi över 7 knop. Hemma i Skärhamn fick vi en långsidesplats vid innersta kajen. Staffan o Bull kom snabbt iväg när de blev hämtade. Många flanörer stannade till för att prata när jag gjorde iordning båten. Bl a en norrman som seglat från Ålesund och nu tänkte lägga upp båten i Henån över vintern.

    Den obligatoriska vandringen ut mot grenen där Kattegatt och Skagerack möts

  • Staffan Lundgren Staffan Lundgren

    3/8 Skagen ☀️

    Vi fick en vilodag i Skagen, med cykling och tre bad! Bästa badet blev söder om Skagen på östsidan.Härligt vatten och strand. Vi hann med både lunch, kaffe och middag på lokal! Trevligt tjöt i hamnen. Hittade en H323 båt. Samma som min och utbytte lite riggning och segel tips. Bunkrade för hemfärden till Skärhamn och diskuterade väderutsikterna med båtgrannarna. Vi låg fyra i bredd på morgonen när vi skulle gå. Ganska typiskt Skagen …

  • Bull Smedler Bull Smedler

    2/8 Hirtshals till Skagen, 29 nm, 2-6 m/s SSO

    Solskenet och och en lätt västan slickade sanddynerna mellan Hirtshals och Skagen.I detta obestridda centrum för den sydskandinaviska fiskerinäringen var aktiviteten hög redan i gryningen, i hamn såväl som runt de vidsträckta grundområdena utanför kusten. Strömmen och sandbottnarna ger svårslagna förutsättningar för trawling och nätfiske.Hamnen i Hirtshals hade en industriell snarare än en pittoresk atmosfär, med alla erforderliga servicefunktioner och hantverkstjänster direkt invid bryggorna i hamnen.

    Efter en kort morgonpromenad lade vi ut från gästhamnen vid tio-tiden, och satte nordostlig kurs mot Skagens rev. Vinden var perfekt för gennaker-segling, och den kraftiga medströmmen utefter den klittbevuxna jyska strandlinjen gav oss god marschfart trots den måttliga vinden.Vid tretiden vred vinden och tog i. Ner med gennakern och upp med krysstället, alldeles innan vi rundade Grenen för att därifrån arbeta oss söderut mot Skagen. Just innan vi angjorde Skagens hamn blev vi skändligen omseglade av den norska 65-fotaren Nefertiti,som av någon outgrundlig anledning hade bättre speed än Valborg.

    Väl i hamn lade vi till långsides med en Jeannau som seglades av ett trevligt och hjälpsamt par från Göteborg som hade fört med sig färsk mynta i en kruka för att göra sina Mojitos fullkomliga. Inte ens Valerius Hansson kunde klaga på den utrustningsnivån.

    Efter en snabb inspektionsrunda kring kafeererna i hamnbassängen hamnade vi till slut på Knuths Garden,där vi drack välkyld Grimbergen till ett dignande fat med havets läckerheter, en perfekt avrundning på en perfekt seglingsdag. Seglingen som helhet har hittills varit ett tungt, hårt och slitsamt arbete, men någon måste ju göra det, ty annars skulle det ju inte bli gjort !

    Valborg med undanvindsställ under den lätta förmiddagslänsen

    3
  • Ragnar Ragnar

    1/8 Flekkerøy till Hirtshals, 68 nm, 2-8 m/s, ☀️

    Vi kastade loss från Flekkerøy efter en snabb yoghurt o kom iväg kl 8. Motor en bit ut mellan öarna och sen kurs ut över havet i rätt så svag vind. Motorn på igen men redan efter ett par minuter kom vind så att vi kunde sträcka direkt mot målet. Norge dröjde sig kvar länge i fjärran, långt efter att propparna på mottagningen försvunnit. En hel del möten med stor båtar och VHFen kom väl till pass. Mig ovetandes skickade jag ett satellitnödanrop ganska mitt ute på havet när jag kommit åt knapparna av misstag. Det gick dock bara till Karin som är van vid dessa…

    Till lunch tog vi konservpåsarna från 2015 som fortfarande smakar fint. Men värmepåsarna till maten fungerade inte längre så jag värme i vattenbad på gasolspisen som var frikopplad i den ganska stora lutningen. Som sig bör hade jag regnbyxor, stövlar o gummihandskar för att inte skålla mig men det gick bra. Halvvägs skrotade vinden och vi fick hissa järngenuan för att få lite fart genom vattnet. Vi mötte en bogserad plattform till Puttgartenbron (?) som vi fick gå bakom. Stormfåglar och sillgrisslor kom ganska nära men inga delfiner eller späckhuggare.

    Vid 23-tiden gick vi in i en ganska mörk hamn, dock med goda positionsljus och efter lite cirklar fick dagens kapten Bull till en fin tilläggning. Efter detta en god landare och kort kvällspromenad.

    Köket gungade rejält vid lunchtid

    2
  • Staffan Lundgren Staffan Lundgren

    31/7 Farsund till Flekkerøy, 42 nm, 2-3 m/s V, ☀️

    En dag med dyning, lite vind och ankarspelshaveri!

    Efter en härlig morgon i Farsund med topp bestigning av utsiktspunkten i byn, drog vi efter dieselpåfyllnad österut.

    Ett Farsund som förändrats mycket sedan 2012 då jag sist var här efter översegling ifrån Petershead, Skottland. Nu har man byggt ett stort reparationsvarv för trålare och supply-fartyg väster om centrum och em stor platt shoppinggalleria mitt i samhället. Ganska osnyggt men kanske effektivt. Kanske enkelt att mala ner och bygga nytt när den dagen kommer. Manbyggnad dessutom fler ganska fula flerfamiljshus på klippavsatserna ovanför centrum. Hursomhelst samhället lever!

    Vi drog ut med hopp om lite vind, men Järngenuan fick göra grovjobbet denna dag. Fint väder och mycket trevligt tjöt i sittbrunn denna dag. Vi passerade Lindesnäs, Ryvingen, och och återvände tillskäraren väster om Oxö och inloppet till Kristiansand. vi siktade Grunnevågskilen för att ligga på svaj i denna vik. Det gjorde vi och rullade enkelt ut Ankarspelet till 49,9 meter. Sedan var det totalstopp!!! På ankarspelet alltså! Helddött! Felsökning startade med säkringskoll, och omkoppling av elmotorn till ankarspelet. Verkar som motorn ev bränt!! Vad vi då insåg var att 50 meter kätting och ankare inte går att vinscha in via spelet utan får dras in för hand utanför spelet… Vilken konstruktion!!??? Hur hade de tänkt att en ensam person skulle lösa den knuten???
    OMKONTRUKTION ärade konstruktörer!!!

    Nåväl, vi fick upp desamma och drog runt hörnet av ön där vi hittade samhället Kjerrskilen på Flekkeröja och en tom flytbryggan i Kommunala hamnen. Detta lilla samhälle visar sig var anslutet tillfastlandet med en ca 2 km biltunnel…
    Har de kulor över här eller????

    Slutet gott allting gott! Vi jäser nu efter Sej-stekning och pestopotatis med tomat-lök vinegrett sallad.

    Staffans film på länken

    trim.F0475A07-6A10-4547-8C56-5C6E7E6D379D

    1
  • Bull Smedler Bull Smedler

    30/7 Sirevåg till Farsund, 45 nm, 4-7 m/s, ☀️

    Söndagen var laddad med optimala seglingsförutsättningar. Efter en munter ordväxling med en lokal fyr, som rentutav erbjöd sig att låna ut sin fyrhjuling till tre lätt förvirrade och för honom okända svenskar,satte vi kurs på det söndagsöppna bageriet, där vi erbjöds kneip, wienerbrödstårta och lunchmackor till ett rimligt pris.

    På slaget klockan elva lämnade vi Sirivågs hamn utan missöden, för att därifrån arbeta oss i sydostlig riktning mot den norska sydspetsen. Den till en början svaga vinden blev med tiden alltmer gynnsam, och lät oss på en enda styrbords-bog följa den bergiga kusten för dikt bidevind, till yttermera visso med en permanent medström på runt en knop. Seglatsen mellan Egeröy och Lista fyrar kan sammanfattas som sinnebilden av en seglares sanndröm: ingen kryss,ingen avdrift, kraftig medström och och en imponerande boatspeed runt sex knop i snitt!
    När vi passerat Lista fyr styrde vi Valborg inåt fjorden mot Farsund; där vi med erforderlig försiktighet passerade genom ett större stim av glada kanotister i själva hamninloppet.Väl vid bryggan fick vår trötta besättning avnjuta en välförtjänt och nytillagad pasta bachalao do Staffano, för dagen baserad på båtfångad lyrtorsk och spirali di triccolori. Därtill en vältempererad zinfandel. Med ett ord: Magnifikt!!

    Under fulla segel mot Lista

    4
  • Ragnar Ragnar

    29/7 Tananger till Sirevåg, 47 nm, regn några timmar, 4-10 m/s SSV

    Ulf och Göran tog tåget på morgonen och sen anslöt Staffan och hans kompis Bull anslöt mitt på dagen. Vi kastade snabbt loss och började kryssa söderut. Det var ordentlig motströms också, över 2 knop emellanåt. Mindre ström nära land så efter Järens boj tog vi korta slag och styrde in mot 10-meters innan vändning. Tilltagande regn efter några timmar så vi blev ganska blöta. Vinden mojnade på slutet så det blev en dryg timmes järngenuan innan vi angjorde Sirevåg kl 23. Se upp för kättingarna på nockarna av den nya flytbryggan. Även en kätting mitt på, utmärkt med en vit boj.

    Glad gast trots hällregn

    2
  • Ragnar Ragnar

    28/7 Røvaer till Tananger35 nm, 2-6 m/s NV, ☀️

    Strömt när vi kastade loss och sjögräset hade bytt riktning i den trånga kanalen i hamnen. Motorn tog väldigt dåligt och vibrerade vid ökat varv. Baklängeskörning hjälpte inte så Göran erbjöd sid att dyka ned till propellern och kunde raskt lossa härvan med sjögräs som lagt sig runt bladen så att de inte kunde öppna sig.

    Fisken var inte lika lättfångad utanför Røvaer, samma erfarenhet som Harald och jag gjorde för 2 år sedan. Men efter ett tag hittade vi en plats där vi drog upp några lyrtorskar. Efter urtagning hissades gennakern och vi gled sakta söderut i solskenet. Tyvärr lite för svag vind så vi fick starta motorn efter ett tag. Till förrätt sashimi på makrill, sedan torskmiddag med bacontärningar och sockerärtor, fantastiskt gott Ulf! Jordgubbar till efterrätt, dvs trerätters idag utan för Göran som avslutade med ett wienerbröd!

    Första gennakerseglingen i år!

    1
  • Göran Stolt Göran Stolt

    27/7 Rosendal till Rovaer, 39 nm, 2-7 m/s NV, sol

    Idag var det tidig start för att hinna med lite fiske innan angöring på Rövaer ute i väster.Uppstigning kl 07, och 07,15 kastade vi loss. Frukost på blankt hav. Ragnar har fått tips av en båtgranne i Rosendal på en fiskeapp, där det är markerat var man hittar olika sorters fisk. Efter flera dagar med endast sej på kroken, var vi sugna på torsk. Enligt nya appen hittade vi några ställen på vår rutt. Första stället alldeles vid utfarten av Hardangerfjord, men inget napp. Hmm, var denna app verkligen så bra? Dessutom hade Ulf en nytillverkad tafs med torskdrag. Ut till nästa ställe mellan två ögrupper och en klack på 50 m emellan. Här måste vi få torsk. Jajamensan, redan efter några försök kom första rycket och efter 1,5 h hade vi två 45 cm torskar, två lyr, och några sej.
    Väl inne i Rövaer, lade vi till vid Kulturhotellets brygga. Menyn med hemlagad hamburgare, pizza etc lät lockande efter flera middagar i följd med sej i alla dess former. Snabbt beslut att lägga torsken på is till imorgon, och entra restaurangen. Ett bra beslut då hamburgaren var av yppersta klass. Efter maten en rundtur på ön upp till högsta toppen på 4600cm. Åter i kajutan för sedvanlig avslutning med ett glas rom.

    Middag på Kulturhotellet

    1
  • Ulf Ulf

    Sundal visade sig vara en liten sömnig by vid den norra porten in till Folgefonna glaciären, Norges 3:e största. Campingen, som också ansvarar för gästhamnen med en enda skranglig flytbrygga, samlade en brokig samling folk från Europas alla hörn. Husbilar förstås, men också en hel del små fjälltält.

    Dagens plan var att vandra upp mot glaciären och hitta en utsiktspunkt mot det mäktiga isfallet, som vi såg en bit av från båten. Det var inte helt lätt att inse från vilket håll vi skulle få den bästa utiskten, och det visade sig vi hade helt olika uppfattningar om detta när vi var framme vid den punkt då själva stigningen började. Som tur var mötte vi ett norskt par som också ville titta på glaciären, och deras åsikt i frågan blev tungan på vågen som avgjorde frågan. Det är inte lätt för 3 färdledare att enas om vägval….

    Efter ytterligare 400 svettiga höjdmeter nådde vi toppen av Hovden varifrån vi hade en fantastisk utsikt över isfallet. Vi njöt av denna och matsäck i strålande sol. När vi sedan skulle börja återmarschen började diskussionen på nytt. Någon i sällskapet tyckte det skulle vara spännande att göra en rundtur och fortsätta på stigen som i alla gick neråt. Lite oklart vart den gick då den inte fanns på kartan. Undertecknad föreslog samma väg tillbaka som vi tog upp. Då vet vi i alla fall var vi hamnar var argumentet, som trots detta inte vann gehör. Ingen hjälp fick vi av norska paret som hade gömt sig någonstans och antagligen var trötta på att guida svenskar. På något sätt blev beslutet att fortsätta framåt. Och det gick fint. Åtminstone till att börja med. Efter en stund kom Göran, som agerade förtrupp, tillbaka och informerade om stigen vi gick på var gjord av får och slutade på en avsats ovanför ett stup. Så vi, liksom fåren, fick vända om och trassla oss ner för höjdkurvorna tills dess vi hittade stigen vi använde på vägen upp.

    På vägen tillbaka mötte vi ett lämmeltåg av människor. Skönt att vi kom iväg så tidigt och slapp den trängseln. Väl tillbaka i båten kom en regnskur vilket stämde exakt väderprognosen.

    Då återstod bara bestämma om vi skulle ge oss iväg till Rosendal direkt för att kapa lite distans från morgondagens etapp, eller om vi skulle stanna ytterligare en natt i Sundal. Med tanke på tidigare diskussioner på dagen så överlät Göran och jag detta beslut helt åt skepparen. Och det blev att fortsätta till Rosendal direkt….

    1
  • Ragnar Ragnar

    Huglo till Sunndal via Rosendal, 28 nm, 2-8 m/s, regn

    Vi började med att proviantera i affären på Huglo som hade mkt trevlig personal precis som sagts på Google maps. Nybakade wienerbröd, mums till 11-fikat. Men regnet började redan kl 09 och det blev dagsregn med korta uppehåll som YR prognosticerat. Lite vind för segling emellanåt men mest motor. Kvinnan i affären rekommenderade Sunndal framför Rosendal som är Hardangerfjordens Marstrand så vi styrde färden dit. Men det blev i alla fall ett stopp i Rosendal för att proviantera. Stor modern gästhamn men inte så dyrt.

    Längre in passerade vi ett vattenfall m glaciärvatten som var välfyllt av mycket regnande. Idag gick vi på krogen och åt en tysk specialitet, griskinder som var långkokta och mycket möra ungefär som kalops. Imorgon blir det vandring för att se på glaciären.

    Vattenfall med glaciärvatten

    2
    • Ragnar Ragnar

      Hamnen i Rosendal

      1
    • Ulf Ulf

      Vi passerade en fiskodling (en av många) på vägen. Där fanns denna märkliga konstruktion som förde tankarna till ett UFO eller en zeppelinare. Vi kunde inte komma på någon vettig ide om vad det kunde vara.

      2
      • Ulf Ulf

        Av lokalbefolkning fick vi höra att detta är en ny form av laxodling, där odlingen är innestängd i ett “ägg” för att minimera utsläpp. Så nu vet vi det!

        2
    • Ragnar Ragnar

      Glaciären syntes från båten när det klarnade upp

      1
    • Ragnar Ragnar

      Jämför med detta drygt 100 år gamla foto då glaciären gick mycket längre ner

      • Karin Lidberg Karin Lidberg

        Finns en forskare (konstnärliga?) på Göteborgs universitet som jämfört gamla foton med sina egna nya. Men var det på Grönland kanske??

    • Ragnar Ragnar

      Flytbryggan i Sunndal

    • Karin Karin

      Ni missar väl inte slottet och trädgården 🤣

  • Ulf Ulf

    24/7 Brandasund till Hugo, 27 nm, 3-7 m/s N, sol men regn sista timmen

    Vaknade till en stilla morgon i Brandasund. Tänkte ta en morgondusch, men för en sådan krävdes det poletter som köps i lanthadeln. Och den var inte öppen än. Så det fick bli tvagning på båten i stället. Planen för dagen var att börja med fiske vid ett grund lite längre ut från öarna, vilket handlaren tipsade om. På väg dit fick jag knyta ihop en ny tafs med blänken. Det var slut i lådan efter gårdagens övningar.

    Väl plats indikerade ekolodet stora fiskstim. Göran och jag fick napp samtidigt redan på första draget. 5 sejar landades direkt och så fortsatte det sedan under förmiddagen. Enda malören var ett rejält lintrassel orsakat av att min lina med 3 krokade sejar på korsade Görans lina under invevning. När fisklådan var full gick vi tillbaka mot Brandasund och vidare mot ön Huglo där två fjordar möts. Där kommer vi garanterat få sätta en timme eller två för att filea dagens fångst, nästan 10kg sej.

    Trassel på linorna

    1
    • Göran Stolt Göran Stolt

      Filearna Ulf och Ragnar hade fått upp farten och tekniken ordentligt. Görans avskinning likaså, så trots storfångst gick det på 30 min.

      1
  • Göran Stolt Göran Stolt

    23/7 Møkster till Skjeret i Brendasund, 17 nm, 0-6 m/s N, ☀️

    Vi vaknade upp till en underbar morgon. Solsken och vindstilla. Enligt uppgift tog Ragnar sig ett morgondopp.(Jag hade sovmorgon efter tidig start från Landvetter dagen innan). Efter frukost, på det sista av brödet, gick vi västerut för att finna fiskelyckan. Och det gjorde vi. Ja, åtminstone jag, då Ulf hade stora bottenproblem. Ca 20 firrar senare hade vi en fin läns på focken in mot Brandasund och natthamn. Handlade och tog en tur upp till Brandasundsåto, vilket är en gammal utkik från kriget. Fantastisk utsikt över öar och hav. Sen traditionsenligt en landare och senare middag på dagens fisk. Godnatt. Zzzzzzzz

    Skitfiske idag igen

    1
    • Ulf Ulf

      Bottenproblem är bara förnamnet. Efter att karskt konstaterat att det vi inte har haft några bottennapp efter att vi lärt oss att hänga kroken på sänkets topp i stället för i nedre delen, fick jag raskt två kraftfulla bottenapp som vi inte klarade av med intakt utrustning. Vid det första förvann sänke och alla blänken. I det andra även 100m lina, som förmodligen snurrades upp i propellern. Klantigt kan tyckas, men med 2m höga dyningar är det inte lätt att vrida båten efter instruktion. Och det är inte heller någon sinikur att en i sådan dyning leta efter en ny lina dubbelvikt med huvud ner i ett djupt stuvfack. Jag som nyligen också karskt konstaterat att det är tur att jag inte har anlag för sjösjuka, fick krypa till korset och lägga mig platt på rygg och se hur Göran drog den ena sejen efter den andra. Somliga straffar gudarna snabbt….

      1
    • Ragnar Ragnar

      Toppen av Brandasundåto med tysk bunker

      1
    • Karin Lidberg Karin Lidberg

      Steker ni firrarna? Kokt fisk med smör? Fiskgryta? Hemliga recept? 😉

  • Ragnar Ragnar

    22/7 Hjellestad till Møkster, 19 nm, 2-4 m/s SSV, ☀️

    Göran kom på fm och sen seglade vi tillbaka till sejstället utanför Marstein. På en o en halv timme drog vi upp 20 halvstora sejar, nästan bara att slänga i o dra upp fisk på första kastet! Långsam slör m focken medan jag tog ur fisken.

    Møkster är en livaktig ö med bl a maratonlopp lärde vi oss i Anders öbok. Det blir nog många varv på den lilla ön, turløypan på norra halvan av ön är 4 km… Fullt med båtar o musik en lördagkväll med sol och stilla väder. Ingen reagerade när vi 3 använde bryggan till att filea och skinna fisken under en timmas tid. Sen promenad innan Ulfs goda sejmiddag.

    Møksters populära hamn

    1
    • Göran Stolt Göran Stolt

      Slagsmål om fiskrenset

      1
    • Karin Lidberg Karin Lidberg

      Vilket fiskegäng nu är trots trassel med linor.
      Hur tillagar ni fångsten? Tips på recept? Fr a behöver sej få bättre rykte än den har – speciellt den gråa när den ligger i fiskdisken, men väl så god!!!

      Fortsatt go’ segling⛵️

  • Ragnar Ragnar

    21/7 Horgevågen till Hjellestad, 13 nm, 2-6 m/s NV, regnskur

    Napp 🤠🎣 Hillagrunnane utanför Marsteins fyr levererar – nu får jag ta mig inåt o rensa fisk, härute guppigt 🌊 Fin segling in mot Hjellestad där Ulf anslöt på kvällen.

    7 halvstora sejar, 1 liten lyrtorsk o 2 små makrillar, fin fiskepremiär

  • Ragnar Ragnar

    20/7 Hjellestad till Horgevågen, 13 nm, 4-7 m/s V-NV, molnigt

    Idag tänkte jag lägga upp en bild på första fisket men eftersom mitt enda napp slet sig halvvägs upp blir det ankarviken istället. Långt ut i havsbandet men väldigt skyddad. Fin segling hit, lite regn efter att jag ankrat så det var bara att krypa in i ruffen. Sett solen idag!

    1
  • Karin Karin

    19/7 Lysøy till Hjellestad, 6 nm, 0-3 m/s V, regn

    Regn hela dan helt enl prognos. Skogspromenad runt Ole Bulls ö på de snäckskalsbeströdda gångstigarna. Några gånger per dag lägger lilla turistbåten till och så även idag, men de få passagerarna var förmodligen konservatorer som skulle jobba med inredningen i Oles hus – vilka placerats i annex med speciell luftmiljö. Stor renovering av både hus och inventarier!

    Två timmar per motor till Hjellestad strax söder om Bergen, där Karin mönstrar av och ny besättning är i antågande. Buss in till Bergen för avskedsöl – Kjuagutt – innan Karin tar Bergenbanan till Oslo vid midnatt.

    Promenad på Ole Bulls ö

    2
    • Carina Axberg Carina Axberg

      Hoppas regnet slutar snart! Det har hängt längs Norges kust ett tag nu. Trevlig resa hem Karin!

      • Carina Axberg Carina Axberg

        Ruttkarta.n är inte uppdaterad. Är det något som inte funkar?

        • Ragnar Ragnar

          Bara att datorn behöver plockas fram …

          Bilden visar Lysøyvågen, en fin ankringsplats

          1
        • Karin Karin

          Nu har jag slutat och dragit till Oslo och önskar nästa besättning bättre (fiske)väder. Och att ni får sol på Styggevattnet Carina!

          • Ulf Ulf

            Tack Karin, vi hoppas detsamma! Anländer till Bergen fredag kväll och Göran dyker upp på lördag förmiddag.

  • Karin Karin

    18/7 Borgundøya till Lysøy, 33 nm, 4-10 V, regnskurar

    Fin segling norrut idag, halvvind, kryss och väldigt lite dieselmotor, vilket ju känns rätt i tiden. Såg inte så mycket av. Borgundøy men verkade vara en trivsam ö med mycket tillsammansaktiviter, bl a driver ideella krafter den fantastiskt välsorterade affären i hamnen.
    Gav oss av vid 11 mot Bergen men undervägs läste vi om Lysøen i öboken och mindes att vi hört talas om Ole Bull förra gången vi var i Bergen. Han byggde ett stort hus på ön på 1870-talet, ”mitt eget Alhambra” där han blandade byggstilar från alla länder han varit i, och det var många! Roligt att stanna till här och vi blev väl mötta på bryggan av öns tillsyningsman, som inte ville ha betalt för platsen på den flotta bryggan utan bara önskade oss ”kos kväll” (myskväll).
    Ole Bull beskrivs som Norges superstar. Han var violinist, kompositör, äventyrare, världsmedborgare mm, hade många barn och var gift 2 gånger, bl a i Paris . Ön och huset har blivit kulturminne och det finns fullt med gångstigar av snäckskalssand att promenera på. Turistbåt går hit ut dagligen och lägger till vid ”vår” brygga.
    Annars var dagens behållning Göran Greiders sommarprogram som berörde.

    Ragnar och Oles barnbarn beundrar Alhambra

  • Karin Karin

    17/7 Kopervik till Borgundøya, 29 nm, 6-13 m/s S->V, regnskurar

    Vaknade till ösregn i Kopervik och kände låg motivation för segling idag. Men vädret känns ofta värre när en tittar på det än upplever det, och det stämde även idag. Efter en ointresssnt promenad i ösregnet (måste ju få ihop stegen!) vinkade vi adjö till Chilla som vi lagt oss utanpå och fortsatte resan norrut. Fin segling i jämn sydvästlig vind på bara focken hela dan, några timmar på guppande bölja men mestadels på lugnt hav. Mötte en del segelbåtar vilket är kul och känns tryggt – dvs att fler är ute i busväder! Och det regnade faktiskt inte hela dan, och blåste aldrig de 14 sekundmetrarna.

    Passerade ganska stora staden Haugesund men prioriterade inte att stanna och titta på världens enda staty av Marilyn Monroe eller Harald Hårfagres grav, men fick en skymt av stora världen när vi seglade ganska tätt förbi en av de större kryssningsbåtarna som åker runt här bland fjordarna. Denna skulle säkert upp och vända i Hardangerfjorden som mynnar strax norr om Haugesund.
    Stark kontrast till lilla Borgundøy som vi läst om i Anders öbok, 100 invånare som kämpar och bl a lyckas hålla liv i välsorterad affär och ett litet nöjesetablissemang.

    Ännu en Aida-båt, denna med 3300 passagerare och 900 besättning

    1
    • Karin Lidberg Karin Lidberg

      Tycker fortfarande att det är groteska flytetøj- de där lyxkryssarna..,

    • Ragnar Ragnar

      Borgundøya brygga där elen var utslagen efter blixtnedslag och vattnet inte fungerade. Men djupt och lätt att lägga till. Dock svårt som ensamseglare pga inga pollare att kroka i utan små öglor på kanten av bryggan.

      1
      • Karin Lidberg Karin Lidberg

        Ser ut som en vilsam och lugn plats att vara på – trots bristerna med el och vatten.
        På Tjörn har vi blåsten…
        När kommer nästa besättning tro?

  • Karin Karin

    16/7 Jørpeland till Kopervik, 28 nm, 6-16 m/s V, en del regn

    Väntade ut regnet och gav oss iväg från Jörpeland vid 14-tiden. Gick på endast focken hela dagen, mestadels i sydlig vind. När inte västliga öar skyddade drog det i rejält och vågorna växte höga, riktig berg och dalbana. Inga andra segelbåtar i farten, men en hel del möten med färjor och andra stora fartyg som inte vek en tum från sin rutt – bara för Valborg att flytta på sig! Passerade längs gröna välbetade öar innan vi vid 21-tiden lade till i Kopervik. Tredje hamnen nu som vi träffar Erland och Maria i Chilla och som vanligt blir det en landare i sittbrunnen. De ska städa och packa ihop sig i morrn för då kommer sonen med familj som ska ta över seglandet för denna gång. Kul att höra om Austerøya där de varit sen vi sågs i Tananger. Och få tips om Rosendal i en avkrok av Hardangerfjorden, med både slott, rosenträdgård och glaciär – dvs något för alla 😉

    Lotsbåt på väg söderut vid Kopervik

    • Carina Axberg Carina Axberg

      Jag är glad att jag är på land och inte är med på berg och dalbanan. Hoppas det mojnar lite och att ni kan segla vidare.

    • Karin Lidberg Karin Lidberg

      Vilka sjöbusar ni är!👍

      PS: I morron tisdag träffar vi G & L för en lunch på bryggan i Valborgs hemmahamn 😃! 🤗🤗

  • Karin Karin

    Vilodag idag, fix med båt och bokläsning. Långpromenad mellan skurarna – ut på Jörpeholmem som nåddes med bro från stålverksområdet. Oklart om stålindustrin är igång men mycket av historien här kretsar kring den. Byggnaderna verkar hårt åtgångna av tidens tand och ett modernt båtvarv vägg i vägg kanske är på väg att ta över?
    Jörpeholmen anträds via en grind och på själva ön går får, getter och människor fritt – promenadvägar, rastplatser och fornminnen sen 10.000 år och framåt samt äventyrslekplats och frisbeegolf samsas och utgör populärt utflyktsmål i trakten. Utanför på en liten holme finns konstverket Solspeilet av lokal konstnär, vilken kan beundras från därför avsedd bänk på en strand på holmen. I övrigt innebar dagen besök på REMA 1000, loppisaffär och kraftstasionscafé.

    • Karin Lidberg Karin Lidberg

      Trodde ”vita istappen” var med i konstverket. Tänk vad ett segel kan tillföra👍!

  • Karin Karin

    14/7 Jørpeland och Preikestolen, blandad molnighet, en skur.

    Vem har inte drömt om att bestiga Predikstolen? Idag var det vår tur. Bussen till ”base camp” (som det faktiskt kallades) gick från båthamnen 100 m från Valborg så bekvämare kunde det inte bli. Vi trodde nog att det skulle bli en liten fjällvandring på slingrande stig men det var stort pådrag med bussar, taxi, parkeringar och bommar, lodge, hiker’s café mm. Via stentrappor placerade av sherpas tog vi oss de 4 km upp till målet och var knappast ensamma, tror att alla världens språk hördes och alla gångstilar sågs – alltifrån de som sprang barfota till stapplande med käppar och stavar. Många barn i alla åldrar och hundar hängde käckt med sina vårdnadshavare.
    Väl uppe var det svårt att inte bli impad, både av utsikten, stupet och alla människor som fotograferade sig, många med vimplar och t-shirtar med olika texter som skulle exponeras. Och att göra V-tecknet var populärt! Vi satt däruppe nån timma och njöt av folkfesten – påminde både om mnchu pichu och Mt Fuji. Imponerade blir vi också av sherpas – vilka slitvargar att få alla dessa stora stenar perfekt på plats längs stupande bergssidor!
    När vi skulle återvända nedåt blev vi tipsade av en båtgranne om en rösad stig, förmodligen gamla leden. Så vi fick vår fjällvandring också! Och en landare i sittbrunnen i flödande kvällssol – alla sitter ute i båtar och på kajen, smärtsamt medvetna om att 10 dagars oväder väntar om hörnet.

    Blev så glada över att se denna flagga – särskilt som vi vet att kamraterna hemma i Skärhamn står med en likadan utanför Ica i samma stund (fredag kl 12)

  • Karin Karin

    13/7 Reilstad till Jørpeland, 10 nm, 4-10 m/s V, inget regn.

    Kort lugn eftermiddagssegling i medvind till fd stålverkstaden Jörpehamn. Ankomstpromenaden inte så spännande utan det mest intressanta med samhället verkar vara att det är utgångspunkt för vandringar i bergen, vilket också är vårt mål – nämligen att bestiga Prejkestolen.
    Det mest spännande som hänt idag är annars en liten grundstötning vid bryggan på Finnøy, som åtgärdades via att invänta tidvattnet så att vi kunde kasta loss! Vid insegling till Jörpehamn låste focklinan sig så vi fixa med det en stund. Och i kväll fick vi parkera om båten pga olika avgångstider för de olika båtarna vid kaj imorgon bitti. Tur vi har gott om tid på båtsemestern!

    Norsk snickarglädje på Finnøy

    1
  • Karin Karin

    12/7 Tananger till Reilstad på Finnøy, 18 nm, 3-9 m/s S, liten skur, mest ☀️

    Lämnade Tananger/Stavanger efter lunch, hann plocka lite blåbär före avfärd. Solen skiner som den inte skulle och vi tackar och tar emot. Fin segling norrut på bara focken. Mötte ståtliga Christian Radich som kanske var på väg till skutträffen i Arendal mm.

    Bergen börjar torna upp sig inåt land – Hardangervidda i fjärran – och laxodlingarna börjar dyka upp. Vi skippade Rott och Kvitsøy och lade till i lilla obemannade gästhamnen på Finnøy vid 19-tiden. Inte riktigt lika flådiga hus som i Stavanger, utan lite mer vanligt folk här – blue collar och bönder.
    Kvällspromenad på direkten, över gröna betade kullar bland får, kor och hästar – så pastoralt! Nådde toppen på 146 m och hade milsvid utsikt över öar, fastland, hav och fjordar. Lite Sound of music känsla när vi gled nerför kullarna förbi de betande djuren tillbaka till båten. Middag ombord med Natonyheter tar oss ur idyllen.

    1
    • Ragnar Ragnar

      Hamnen djupast söder om och nära brygghuset där vi ligger nu. Lite längre fram slog vi i botten vid lågvatten (+0,5). Vi sticker 1,9 m så korrekt djupangivelse där vi ligger nu är ca 1,6 (över lägsta lågvatten).

      1
      • Karin Lidberg Karin Lidberg

        Inga skador när ni ”gick i bott” hoppas jag !
        Vackra vyer!

        Själva har vi röjt under stugan likt en arkeologisk med mer eller mindre fynd.

        En tamp och en kil nå’t för valborg?

        Fortsatt god tur och att ni inte fick eller ska få mycket regn….

        1
        • Ragnar Ragnar

          Dom kan vi ta hand om 🤠⛵️
          Det blev bara en lätt studs när det kom en svallvåg, inget att bry sig om. Nu går det att lägga in bilder igen

          1
        • Karin Karin

          Jo nu kommer regnet – sista Camparin i kvällssol urdrucken för denna seglats 🥲

    • Ragnar Ragnar

      Toppröset

      1
  • Karin Karin

    11/7 Inblåsta i Tavanger. buss till Stavanger, regn

    Regn hela fm och rofyllt pyssel under däck. Efter lunch tog vi bussen in till Stavanger och avverkade 3 muséer – grafiska, hermetiska och olje. Väldigt pedagogiska, lärorika och snygga allihop. Intressant få veta mer om tryckfrihet, skarpssillsinläggningar och oljeindustrin – och på nåt konstigt sätt hängde allt ihop och gav både svar och mer frågor. Vi befarade att petroleummuséet skulle propagera för oljeanvändning och tona ner klimatet, men det var nästan tvärtom – en blev hela tiden påmind om fossil energins nackdelar och att framtiden låg i sol och vind! Sen vet vi ju inte hur mycket förskönande omskrivningar det var, hade ju inte varit så pk att marknadsföra oljan i dessa tider. Men Greenpeace har säkert åsikter om norska statens gas- och oljeutvinning, och lyxkryssaren Aida som låg i hamnen med sina 3400 passagerare och 900-hövdade besättning kändes inte så ”grön” eller klimatsmart.
    Fin stad Stavanger, vatten överallt, parker och kullerstensgator och prunkande trädgårdar i gamla stan som klättrar på bergssidan ovanför hamnen..
    Avslutade dagen hos Erland och Maria i Chillas kajuta – kul att se hur mycket som är likt och olikt mellan olika båtar vad gäller inredning och lösningar.

    Borrkrone(konst) på Petroleummuseet

    2
  • Karin Karin

    10/7 Sirevåg till Tananger, 23nm, 1-6 m/s SO, mulet men lite sol

    Sirevåg med sin vardagshamn kontrasterade skarpt till gårdagens idyll på Hidra. Hamnen höll på att byggas om och ut så det var stökigt och ingen hamnavgift. Erland tog emot på kaj med sin breda västgötska och hade sin Maria med ombord. För övrigt bara en holländare som också hjälpte till vid tilläggning. Lite kluriga y-bommar och dolda hinder under vattenytan komplicerade situationen men allt gick väl, som för det mesta. Pia försvann med en gång och försökte köpa tåg-/bussbiljett till Oslo, vilket tog 2 timmar med olika bankomats- och växelförsök och mha snäll norsk tant som skjutsade runt och till slut ville bjuda på biljetten. Men hon kommer få ersättning från Sverige via BG och IBAN mm! Tänk att det ska vara så svårt att åka lite tåg…

    Sirevåg som sagt lite småtråkigt för en båtturist men uppe vid landsvägen fanns kaffeställe där traktens lattemammor höll till och jag kunde handla rossinboller, en favorit till kaffet ombord. Bönehuset tronade vid hamnen som höll på att iordningställas till skutefesten 21 juli (Tall Ships Race) – och då kommer ett annat stolt skepp från Skärhamn, Atene!
    Tomt utan extra matros idag men vi hade det lugnt på Nordsjøn och anlände Tavanger/Stavanger i kvällssol i god tid före middan – och där stod Erland och Maria och tog emot vid kombinerade gäst- och fiskekajen! Det blev en liten landare ombord med dem och goda seglingshistorier, och även en promenad i de välmående villakvarteren. Tänkte omedelbart på Lykkelandet, den snygga norska teveserien om oljeletandet och framväxandet av hela oljeindustrin runt Stavanger. De gigantiska helikoptrarna som landar och lyfter inåt land påminner också om storskaligheten och rikedomen med det svarta guldet.

    1
    • Ulf Ulf

      Mm, rossinboller – jag känner smaken i mun redan! Ska man köpa tåg och bussbiljetter i Norge så ska man kolla appen Entur. Där köper man lätt såväl tåg som buss-biljetter. Av någon anledning så får man inte upp Sörlandsbanan i Vy-appen. Verkar som att den trafikeras av en annan operatiör.

      • Karin Karin

        Aha tack, Entur kompletterar Vy. Men tänk att det ska vara så svårt köpa biljett i lucka! I Sirevåg var stationshuset omvandlat till kafé och presentshop!

        • Ulf Ulf

          Tveksam om det går att köpa biljett i lucka någonstans längre. Gäller i Sverige och förmodligen större delen av Europa. Så de som inte vill/kan hantera appar har det inte lätt……

          1
    • Ragnar Ragnar

      Ny pontonbrygga i hamnen där man sprängt bort tidigare grund. Gästplatser finns även mellan y-bommarna, 2 st på varje sida. Men se upp för korslagda kättingar som går ganska ytligt från bägge nockarna. Vi upptäckte även ett jättestort plaströr akter om båten på morgonen som vi lyckats komma förbi på kvällen i lite sämre ljus utan att fastna.

      1
  • Pia Nilsson Pia Nilsson

    Vilka dagar med Valborg och dess ägare! Ut på böljan 18 h i streck var en ny erfarenhet för landkrabban Pia, som tar alla tillfällen att få följa med till sjöss. Det blev ett riktigt äventyr den här gången🙂🇳🇴
    Delfiner som simmat ikapp och ett litet motorknas. Men Ragnar kan sin båt så det fixade sig. Från Hidra ’Nangijala’ till den mindre pittoreska hamnen Sirevåg.
    Men allt har sin charm, och Norge är sinnessjukt vackert.
    För mig blev det tåg från Sirevåg och hemåt.
    Tack snälla Karin och Ragnar för att ni tog med mig på detta makalösa äventyr!
    Imponerad av alla fickparkeringar längs hav och bryggor!!😅
    Skeppåhoj och SKÖT OM ER🥰

  • Ragnar Ragnar

    9/7 Rasvåg till Sirevåg, 26 nm, 4-12 m/s SO, ☀️

    Strålande sol på morgonen och vi hade fått tips på vandring upp till Langelandsfjella. Den tog oss genom ett blandat landskap med betande djur på gröna ängar, kala klippor och små stugor. På väg ner ett oväntat möte med en ara-papgoja. Fin segling i lugna vindat till Sirevåg.

    Sirevåg med sin vardagshamn kontrasterade skarpt till gårdagens idyll på Hidra. Hamnen höll på att byggas om och ut så det var stökigt och ingen hamnavgift. Erland tog emot på kaj med sin breda västgötska och hade sin Maria med ombord. För övrigt bara en holländare som också hjälpte till vid tilläggning. Lite kluriga y-bommar och dolda hinder under vattenytan komplicerade situationen men allt gick väl, som för det mesta. Pia försvann med en gång och försökte köpa tåg-/bussbiljett till Oslo, vilket tog 2 timmar med olika bankomats- och växelförsök och mha snäll norsk tant som skjutsade runt och till slut ville bjuda på biljetten. Men hon kommer få ersättning från Sverige via BG och IBAN mm! Tänk att det ska vara så svårt att åka lite tåg…

    På väg ner för Langelandsfjella 291 möh

  • Karin Karin

    8/7 Ørpaholmen till Rasvåg, 46 nm, 2-8 m/s V, sol

    Vaknade på vår ”öde ö” på Sørlandet där vi legat längs med en klippa med bekväm hoppiland-kaj. Försökte oss på lite olika promenader i går kväll men stoppades tyvärr av diverse sly, skällande hundar och folkskygg gubbe. Desto trevligare ombord, ikväll med Chardonnay från Bourgogne som Pia haft med samt vinspelet (som Pia vann).
    Efter frukost gick vi för motor ut på Skagerack mot Norges sydspets. Ganska snart hördes ovant ljud från motorn och Ragnar fick ringa Staffan-akuten. Valborg fick ligga och driva medan kapten drog åt bränslefiltret varpå motorn blev nöjd och gick igång fint. Därefter har vi seglat hela dan i härliga vindar och med lagom mycket svaj. Nya gasten var lite opasslig men kom sig och fick prova att stå vid rodret vilket gick med glans!
    Vi rundade Lindesnes och Lista på smult vatten och kunde beundra fyrarna. Lindesnes är Norges äldsta fyr från 1655 och på klipporna trängdes turisterna.
    Ön för natten blir Hidra som vi läser om i Kjellgårds bok – en levande ö med ganska stabil befolkning på strax över 500. Hidra har spännande historia med fiske, krig, kyrka och kultur. Rasvåg där vi lade till i gästhamnen är en väldigt välmående liten by med oljepengar från Stavanger i gränderna.

    3
  • Ragnar Ragnar

    7/7 Lillesand till Ørpaholmen, 36 nm, 6-11 m/s, sol

    Efter en vilodag i Lillesand och besök på god lunchrestaung gick vi genom vackra Blindleia för motor. Denna gång upptäckte vi att andra båtar fortsatte inomskärs där vi tidigare gått ut på havet. Vi hakade på och passerade ganska nära Kristiansand innan vi fick en fin kryss västerut i behaglig vind. Vi la till med långsidan vid fina klippoer. Ön är mycket bergig och otillgänglig men det ligger stugor utspridda, en del ganska högt upp. Fin utsikt från toppen på 82 möh.

    1
  • Ragnar Ragnar

    5/7 Henån till Lillesand, 86 nm, 4-15 m/s, SV vridande till O, sol och regn

    Efter 2 dagars inblåsning i Skärhamn kom vi äntligen iväg! Chansen att få medvind var enligt Windy att segla norrut och då tänkte vi ta en dag i Oslo För att invänta förlig vind. Men så ändrades prognosen och plötsligt öppnades ett fönster att segla västerut på onsdagen. Vi hade frisk motvind i Koljöfjorden som avklarades med motorn. Väl ute på öppet vatten hade vi några timmar med bidevind innan vinden mojnade så vi tog ner seglen. Efter 2 timmar med motor ökade vinden och kom nu alltmer akterifrån. Det gick fint med bara focken som fick revas några gånger när det blev kuling i byarna.

    Vi gjorde god fart och angjorde kusten vid 03-tiden när det fortfarande var ganska mörkt. En ny fyr förvillade en del eftersom den bara fanns på det nyaste sjökortet (Seapilot). Men vi kunde lägga till och krypa ner i kojerna för några timmars sömn.

    PS Inte fått ordning på bildfunktionen ännu men bildtexten är
    Vi fick sällskap av lekande flasknosdelfiner

  • Ulf Ulf

    Så ni kom iväg till slut eller? Var blev GPX filen av måntro?

Lämna ett svar till Karin Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

The maximum upload file size: 15 MB. You can upload: image, video. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here