2015 Helgoland

Klicka på kartan och scrolla med musen för att zooma. Klicka på en bild för bildspel.

Längst ner på sidan kan du skriva en aktuell kommentar och bifoga en bild – skriv bildtexten i ett nytt stycke på slutet av kommentaren.

Om du vill skriva något om ett tidigare avsnitt på resan så använd länken “Svara” underst på kommentaren det gäller.

1200 Nm 20/6 – 8/8

11 comments

  • Hals till Skärhamn Hals till Skärhamn

    Harald och jag återvände till Hals efter en vecka och seglade upp till Hirsholm – en liten ö utanför Fredrikshamn. Fickparkering i den lilla hamnen med aktern in och sedan bad med hyfsad temperatur på sandstranden. När vi la ut på morgonen höll vi på att ta med oss elkabeln men snabb fiskare fick oss att backa in igen. 53 Nm över till Härön där vi träffade Peter och grabbgänget i naturhamn med grillkväll. Nästa dag lunch med promenad på Rörö och natthamn på Dyrön. I Rönnäng mönstrade Harald av och PO på. Norrut till naturhamn på Vasholmarna men ändrade vindprognoser, så det blev säsongens dyraste natt på Gullholmen – 390 kr! Valborg kom åter till Skärhamn efter lunch vid boj på Mollön.

    Säker naturhamn på Häröns insida

  • Fur till Hals Fur till Hals

    Efter sen lunch på rökig pub på Fur gjorde vi en lugn men kall kvällssegling till fina Lögstör, en pärla vid Limfjorden. Te med rom blev en bra sängfösare till nedkylda gastar. På morgonen var solen uppe så då bjöds det morgondopp – snabba svängningar i vädret denna sommar! Tidig avsegling mot Aålborg eftersom vi misstänkte att det kunde bli ont om plats i gästhamnarna pga kommande Tall Ships race final. Visade sig att vi var ute i god tid och fick en bra plats på gångavstånd från centrum. Stannade 2 nätter i Ålborg och roade oss längs kajerna som var fulla av folkliv och underhållning och happenings av olika slag, bl a strupsångare från Kina. De fina skeppen anlände ett efter ett, och extra glada blev vi när vi fick se Ingo glida in till kaj. Väldigt spännande att få vara med om hur segelskutorna först skymtades borta i fjärran och allt eftersom de närmade sig blev mottagna på olika högtidliga sätt. På ett av de stora norska skeppen hängde i matroserna i råna och sjöng sjömanssånger. Vi blev tvungna att lämna Ålborg innan huvudpersonen dök upp – Atene från Skärhamnen! Men Ragnar anropade henne på VHF’en när vi möttes i den trånga delen av Limfjorden en stund senare och hon svarade glatt. Lämnade båten i Hals och tog Stenabåten – vilka kontraster med en knökfull lördagsvärden full med 24-pack efter 5 fridfulla veckor ombord på Valborg.

    Full bemanning på råna

  • Från Struer till Fur Från Struer till Fur

    Kul med ny fräsch besättning – Carina, Harald, Lisbet och Erik kom via färja, buss och tåg från Göteborg och med solsken i blick! Och efter inledande regn hade vi faktiskt sol största delen av veckan – även om bitvis kallt, ända ned till 10 grader. Första etappen bjöd lugn segling till lilla Vilsund, en liten Limfjordsby på bägge sidor om ett sund med numera tjusig fackverksbro. Vi åt stjerneskud och limfjordsperle på lokala kroen – mycket gott, och fett!
    Fortsatte mot Fur nästa dag, lugn segling i moll. Jättefin nyanlagd hamn så vi grillade och satt på bryggan och åt, väl påpälsade. Stannade kvar nästa dag, hyrde cyklar och utforskade fossilön. Åt sen lunch på rökig pub innan vi gjorde en
    kvällssegling till fina Lögstör, en pärla vid Limfjorden. Kallt på kvällen så te med rom blev bra sängfösare. På morgonen var solen uppe så då bjöds det morgondopp – snabba svängningar i vädret denna sommar!

    Fossiljakt på fina Fur

  • Från Esbjerg till Struer Från Esbjerg till Struer

    Fantastiskt fin segling norrut på Nordsjön med gennaker uppe långa stunder. Jyllandskusten passerade revy på säkert avstånd med tanke på grunda sandbankar och på eftermiddagen kunde vi lugnt segla in i hamnen i Hvide Sande vid Ringköpingfjordens mynning. Blåsigt nästa dag igen, verkligen varannandagsväder! I Hvide Sande var det dock shopping som gällde, en massa friluftsliv-outlets i den lilla stadskärnan. Shoppade varsin vinterjacka och tog sen en lång promenad längs den vidsträckta stranden där folk lekte med surfbrädor, drakar, kitar och hanggliding – alla åldrar! Utemiddag på kvällen – fortfarande ingen lösning på gasolproblemet och ingen av outletarna hade någon kokplatta.
    Nästa dag var vinden normal igen och vi fortsatte upp längs Jyllandskusten i frisk fläkt och höga vågor. Thyborøn hägrade – efter lunch gled vi in i Limfjorden och kände oss på säkra sidan eftersom dåligt väder var i annalkande. På grund av det beslöt vi fortsätta ända in till Struer i södra Limfjorden där vi räknade med skyddat läge. Anlände där i skymningen och tillbringade ett blåsigt och regnigt dygn i väntan på nästa besättning.

    Lekfullt på Nordsjökusten

  • Från Helgoland till Esbjerg Från Helgoland till Esbjerg

    Lämnade Helgoland nöjda och med billig diesel i tanken (enda skattefria shoppen vi ägnat oss åt 😉 Det blåste kraftigt hela tiden vi låg vid kaj i den vindskyddade hamnen men vinden hade avtagit tillräckligt för att vi skulle våga oss ut på Nordsjön igen – Sylt nästa! Vinden var dock väldigt frisk (kuling) och vågorna höga, så det var väldigt skönt när vi äntligen fick sjöläge bakom Sylt och kunde lägga till i hamn i Hörnum på södra Sylt. Väldigt trevligt att bli bjudna på en landare av båten tvärs över bryggan – en västkustbesättning och nästan den enda andra gästande båten. De kom norrifrån dit vi var på väg och de skulle till Helgoland och över till östsidan av Danmak, så vi bytte erfarenheter och hamntips. Vi konstaterade att det var dåligt med båtar ute denna sommar, förmodligen pga Besvärligt väder, och kanske extra få båtar här på Nordsjökusten.
    Vi stannade på Sylt nästa dag, hyrde cyklar och tog oss upp till ett fantastiskt fågelområde, restaurerat med EU-pengar, bl a gigantiska vallar för att förhindra erosion. Skådade snygga skärfläckor, svarta strandskator, större strandpipare, kärrsnäppor, rödbenor, brun kärrhök och kricka (allt enligt Valborgs egen ornitolog). Cyklade hem i ösregn och kurade i båten med åskledare på då åskväder drog förbi.
    Spännande ta sig ut från Sylt till fria vattnet, med tidvatten, vindar och sandbankar att beakta. Behaglig segling upp längs Jyllandskusten och sen samma procedur i Esbjerg tidvatten etc. Tillägning efter mörkrets inbrott i den ruffiga men charmiga hamnen där alla möjliga farkoster låg, inkl yrkesfartyg och jättelika vindkraftsfundament.
    Eva och Janne tog farväl och satte sig på tåget till Sverige, via Öresundsbron. Ragnar fortsatte leta gasoltubstillbehör i hamnkvarteren men inget napp här heller. Gasolen slut ombord så nu är det grilla och vattenkokare som gäller (funkar för ägg och makrill). Vi beundrade jätteskulpturerna Mennesker ved havet samt alla danska designhus i sanddynerna och fördrev en blåsig dag i Esbjerg.

  • Friedrichstadt till Helgoland Friedrichstadt till Helgoland

    Efter en förmiddag med tvätt – gäller att utnyttja tvättmaskinsmöjligheterna när de bjuds – och lite gasolpyssel (gissa vem av Karin o Ragnar som gjorde vad?) samt promenad längs kullerstensgatorna inkl dofta på de prunkande rosorna, begav vi oss i eskader ut på Eiderfloden igen. Vi utnyttjade nu högvattnet och kunde obehindrat glida ut över de grunda flodbankarna. Fortfarande grönt och fint längs floden och idag skådade vi skärfläcka och ljungpipare.
    Efter några mils tuffande västerut kom vi fram till Tönning, en lika pittoresk stad som Friedrichstadt, med de typiska smala höga tegelhusen med korsvirke. På kvällen åt vi gott på en restaurang tvärsöver hamnen från Valborg, och kunde bevaka hur tidvattnet sjönk och båten blev stående i dyn – ventiler stängda!
    Nästa dag begav vi oss ut på Eiderfloden, för sista etappen som slutade vid Eiderspeerwerken – porten ut mot Östersjön. Stark sidström sista biten före slussen gjorde det spännande, Valborg blev svårstyrd, men klarade hålla kursen. Väl framme vid den jättelika järnporten/slussen fick vi vänta en stund innan den öppnades; mäktigt, där ute väntade Nordsjöäventyret! Efter en stunds navigerande i djuprännan kunde vi sätta segel och det blev kappsegling västerut mot Helgoland; en tysk, en belgare och en… Sverige vann! Havssulorna tog emot redan ute på Nordsjön och Helgoland mötte i kvällssolen. Eftersom vi hört att ön mest skulle vara ett skattefritt shoppingparadis blev vi glatt överraskade av det lilla samhället som bjöd på fina promenader, trevliga människor och prisvärda restauranger med goda fiskrätter. En av höjdpunkterna var den stora Klippan med 6000 havssulor, som trandansen – fast på närmre håll (1 meter!)

    En sann galjonsfigur

  • Från Kiel till Friedrichstadt Från Kiel till Friedrichstadt

    Efter en stunds väntan blev vi inslussade i Kielkanalen tillsammans med några andra båtar i varierande storlek. Det var en del meck med tampar och båtshakar och hög spänningsfaktor. Via lodräta stegar i järn fick man klättra upp till slusskontoret och gå in och betala till slussvakten – med riktiga pengar, inga kort. Det skulle bli många slussar innan vi nådde Östersjön, varje sluss kostade ca 10 E men mängdrabatt gavs om man var fler båtar. I sakta mak (ca 5 knop) tuffade vi 6 mil i Kielkanalen innan det var dags att vika av in mot Eiderfloden. Då blev det litet trängre, vattnet meandrade sig och båtarna blev färre och mindre. I Gieselau utanför slussportarna till själva Eiderfloden var det gratis tilläggning för natten. Lugnt ställe med roliga båtar och äventyrare av olika slag . Vi fick en del tips inför fortsatta färden på floden som – skulle det visa sig – hade en del flodbankar som inte alltid syntes på sjökortet. Nästa morgon gav vi oss av på Eiderfloden, via slussar och broöppningar tog vi oss västerut i det gröna sköna landskapet. På flodbankarna var det ett väldigt fågelliv – fiskgjuse, nilgåse (exotiskt enligt ornitolog-Janne), havsörn, svartöga, brun kärrhök m fl – och på fälten betade kor och får. Då och då en liten bondgård eller kyrka, men väldigt mycket landet!
    Vi hade följe med några andra båtar och såg då och då att de fastnade i gyttjan. Vi hade blivit varnade för att så kunde ske, särskilt vid lågt tidvatten. Ingen större fara men vi hade fått tipset att stänga inloppsventiler om vi skulle bli fast – så att vi inte lera skulle komma in i systemet (toa, kranar, motor). Utanför Friedrichstadt – där vi skulle slussas in för natten – var det vår tur att fastna i flodbädden. Vi kom loss utan större mankemang med full gas framåt, och senare på kvällen kunde vi se hur hela floden där vi seglat blivit torrlagd. När Valborg förtöjts – med nöd och näppe, för det var bara 2 meter djupt i hamnen – tog vi en promenad i den pittoreska lilla medeltidstaden. Känndes både dansk och tysk, och gränsområdet här norr om Kielkanalen har förstås haft influenser från bägge håll. Flamkuchen – en sorts pizza – och en kall öl smakade gott i eftermiddagssolen!

    Eva oberörd av containergrannen i Kielkanalen

  • Från Strib till Kiel Från Strib till Kiel

    Efter 3 dagars inblåsning i Strib, en öde plats där allt var stängt eller gått i konkurs (förutom slaktaren som hade en ståndsmässig butik), utlovades äntligen lite svagare vindar. På eftermiddagen seglade vi ut ur Lilla Bält och hade fin slör söderut i kvällssolen, men oj så kallt. Framme vid 22 i den lilla hamnen Fynshav på Själlands östkust. Vaknade tidigt, fortfarande solsken så litet morgondopp hanns med innan vi kastade loss mot Kiel. Gennakern med sina tyska färger kom upp ungefär när vi seglade in på tyskt vatten, och eftersom vi alla läst Brobyggarna var det kul att närma sig Kiel och uppleva att det verkligen är en seglarstad. Vi passerade Olympiahmnen och la till nästan inne i Centrum. Eva och Janne vinkade från kajen där de väntade med allt sitt bagage, nästan lika mycket som det Annika och Staffan bar i land 😉 (bildbevis se ovan). Kul med en dag alla 4 i Kiel – botaniska trädgården och promenad längs de levande kajerna med restauranger, caféer, bollspel, lek och båtsport. Hej då Annika och Staffan som tar kvällsfärjan till Göteborg, och välkommen Eva och Janne som hade kommit med morgonfärjan. Bestämde att stanna en natt i Kiel och bege oss mot kanalen nästa morgon.

    Lugnt och fint i Fynshav efter storm och regn i Strib

  • Grenå till Strib Grenå till Strib

    Efter några dagar i Grenå, med promenader längs stranden och i den lilla söta skogen samt några härliga bad i det för sommaren ovanligt fina vädret, var det dags för avfärd söderut. Barbro reste med Varbergsfärjan och Annika och Staffan kom med densamma, så nu fanns ny fräsch besättning. Ganska blåsigt så det var inte många båtar som lämnade Grenå, men vi gjorde det! Kom dock inte så längt förrän det rasslade till och Valborg tvärstoppade. Ankaret hade löst ut med 50 meter kätting, hela 25-kilos ankaret placerade sig på sandbotten och stackars Valborg med fulla segel försökte segla på. Tog ett tag innan kaptenen, upptagen i kajutan med telefonkonferens, behärskade situationen och fick besättningen att göra som han ville. Dessutom låste sig autopiloten så Staffan kunde inte styra och Annika och Karin hade svårt att få ner seglen. Adrenalinet pumpade och kapten Ragnar fick slita, liggandes på däck fram i fören i den hårda vinden. Pga olika missöden tog det ett tag att få upp ankaret, som låg och slog mot skrovet – dunk, dunk, dunk. Till slut var allt under kontroll och färden kunde fortsätta söderut, mot Langör på Samsö. På vägen passerade vi fina ön Hjelm med fårhuset, som vi minns från seglingen med Amanda (Vindö 32) för några år sen. Väl framme i Langör blev vi applåderade när vi fick hjälp av snälla seglare att lägga till. De tyckte vi var duktiga som varit ute och seglat i det hårda vädret – men visste förstås inte vilka extra äventyr vi varit med om!
    Nästa dag hann vi promenera runt lite vid Langör och besökte lilla biologimuséet samt provianterade lite delikatesser, rökt fisk bl a. Avfärd vid lunch, varierande segling söderut förbi Endelave mot Fyn. Natthamn Vid Lilla Bälts norra mynning, i det lilla samhället Strib som vi hört gott om – men som skulle visa sig vara en riktig håla. Särskilt när man blev fast i 3 dagar!

    När vi passerade Hjelm var lugnet återställt

  • Bua till Grenå Bua till Grenå

    Solig fin segling i fartfylld vind på en bog hela dagen. Allt frid och fröjd tills ett av båtens larm började låta. Ned och läsa av panelen och berätta för kapten att ”bilge pump” lampan lyste, dvs länspumpen gick. Valborg tog in vatten! Kölsvinet fullt med vatten som skvätte upp när båten krängde. Alla pumpar igång och svamp, trasor och hink fick komplettera. På med motorn så att det skulle skvätta mindre inne i båten. Karin fick smaka av vattnet – salt! Bra eller dåligt? När vi kommit in i Anholts namn kunde vi analysera felet i lugn och ro: vattnet måste kommit in via nya ankarkättinghålet på akterspegeln. Installatören hade placerat hålet för lågt – och framför allt inte tätat det. Minst 100 liter kom in sammanlagt denna väg, eftersom varje gång båten lutade så mycket att kättinghålet var nära vattenytan kunde vågorna skvätta in. Telefonsamtal – hur hade han tänkt? (”inte segla så hårt – obekvämt för besättningen” 😉 – och till Staffan som skulle ta med cykelslang mm till Grenå för förbättringsarbeten. Puh, lite läskigt var det allt och kändes inte kul att tänka på fortsatt segling över Kattegatt. Steg dock upp tidigt och seglade iväg innan Anholtfärjan skulle lämna kaj, eftersom vi fått lov att lägga oss intill färjan pga knökfull hamn. Fin solig segling sydväst mot Grenå i 5-6 knop med gennaker hissad. Mäktigt svepa förbi den imponerande vindkraftparken väst om Anholt. Danmark satsar på vindkraft – snart ska 30 % av deras el komma från vind! Anlöpte Grenå i god tid för att hinna kvällsdoppet innan det var dags för restaurangbesök för att fira kapten 64!

    Vindkraftparken mellan Anholt och Jylland

  • Fiskebäck till Bua Fiskebäck till Bua

    Solfångaren och AIS installerades i Fiskebäck. AIS-apparaten fungerade bra men solfångaren gav ingen ström alls. Kabeln hade gått av och byttes snabbt ut mot en ny – så nu kunde solen börja ge Valborg el! Marie, Johan, Matilda och Dennis hjälpte mig att segla båten till Rörö. Nytt med ratt för de gastar som var vana med roder. GPSn la av och det blev en stunds ”gammaldags” segling innan den kopplade på igen. Barbro tog emot på Rörö och hade ordnat plats framför ICA. Fin kvällspromenad ut på “ea”, Rörös fina naturreservat. Janne hälsade på i båten på kvällen, med färdkost i form av vino Verde. Dagen därpå fortsatte vi sydväst mot Anholt med Barbro som gast. Frisk vind först som sen mojnade. Vi passade på att hissa vår nya gennaker och sortera ut hur gajerna skulle kopplas. Sen sträckte vi precis längs kusten söderut ned mot Bua i lätt sydlig vind och Barbro drog upp både makrill och näbbgädda som smakade gott till kvällsmat, i alla fall makrillen. En mild varm kväll som avnjöts med passande kyld retsina!

    Naturreservatet på Rörö

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *