2019 Sognefjorden och Lofoten

Klicka på “Nyare kommentarer” för att se det senaste! Eller klicka här
(alla kommentarer får inte plats på en sida)

Välkommen till Valborgs blogg! Du kan följa oss genom att prenumerera på uppdateringar längst ned på sidan. Om du undrar över hamnar som vi besökt så kan du förstora kartan rejält så syns både hamnar och bryggor tydligt!

I år går seglatsen till Sognefjorden och sedan vidare till Svolvaer för ännu en övervintring där.

Längst ner på sidan kan du skriva en aktuell kommentar och bifoga en bild – skriv bildtexten i ett nytt stycke på slutet av kommentaren.

Nu har vi lagt alla bilderna på en egen sida – se menyn! Klicka här för fler bilder

188 comments

15/8 Kalvåg till Fosnavåg, 63 nm, 4-8 m/s NO, mest sol

Vi tänkte spara Stad-passagen (beryktad udde i havet) till fredagens sydliga vindar, men på morgonen hade YR uppgraderat till 9 m/s i medelvind så vi kände att det var bäst att ta Stad idag även om det blev kryss i lätta nordliga vindar. Utlovade moln byttes mot strålande sol så vi hade en skön dag på havet med måttliga vindar och härlig kryss. Vid 18-tiden satte vi på motorn i den mojnande vinden. Efter en timme slänger YR fram en varning för sydlig kuling, så vi var mycket nöjda med vårt beslut. Det blev några timmar med motor innan vi hittade en hamn som hade lä för sydlig kuling. Fosnavik expanderar med många nya hus, och gästhamnen ligger bredvid tappen och restaurangen. Ett stilla regn skrämde bort den bilburna ungdomen från tappen, och det blev tyst i hamnen.

Fin kryss mot Stadlandet

14/8 Værlandet till Kalvåg, 38 nm, 3-11 m/s SSO, sol, en skur

Morgonpromenad på Vaerlandet där vi träffade 2 unga norskar med stor segelbåt som delade med sig med tips på hamnar. Vi började med att fiska eftersom vi var så långt ut i kustbandet, men avbröt snabbt pga regn i söder som vi dock seglade bort ifrån. Härlig slör/läns upp utomskärs! Gott att “sträcka ut” efter allt kryssande 🙂 Mot kvällningen kom en rejäl skur med efterföljande vacker hel regnbåge. När skådespelet passerat försökte vi fiskelyckan igen men inte ens ett hugg. Har fisket försämrats så eller är det bara vi som missar?? Kalvåg anges som “mycket populär gästhamn, men det verkar bara vara vi här – är säsongen redan slut?

Som ni märker har vi nu styrt norrut efter Sognefjorden. Målet är att ännu en gång ta oss upp till Lofoten för övervintring i Svolvaer!

Regnbåge när skuren passerat

13/8 Leirvik till Værlandet, 37 nm, 4-10 m/s, NV, mulet

Regn hela natten men sen höll det upp. Vi hade datorträff i kajutan för att invänta att kulingen ute på havet skulle mojna. Kastade loss efter lunch och fick en fin kryss med revad stor som vi sen hissade när det mojnade. Den Norska Hesten (ön Alden) tornade upp sig framför oss innan vi styrde in i den lilla hamnen Værlandet.

På väg mot den Norske Hesten

12/8 Ortnevik till Leirvik, 47 nm, 4-8 m/s V, molnigt

Till vår förvåning regnade det inte som utlovat på morgonen och inte heller under dagen 🙂 Vi fick direkt en fin kryss om höll i sig hela vägen till Leirvik där vi bunkrade Erlands nya favorit: norska fiskekakor med mer än 80% fisk! Till förrätt idag hade vi stekt vitling, smaskens.

Ny rorsman trivs med kryssen

11/8 Esafjorden till Ortnevik, 21 nm, 0-6 m/s, regn

Vi vaknade till solsken och det blev ett härligt morgondopp. Fisket från ankrad båt gav 2 vitlingar :-), men den ena så liten att den åkte i igen. YR lovade regn på EM, så vi började gå uppför i ganska fint väder, men de hade rätt, regnet kom kl 13. Men inte så mycket, så vi fortsatte uppåt, stärkta av fika under en gran. Erland ville ha mycket motion, men Ragnar var lite orolig för knät eftersom han glömt knäskyddet. Vi kom ända upp till toppen av Raudmelen, 972 möh!

På väg ner gick vi delvis en annan väg som inte var så brant. När vi var som blötast hittade vi ett sprillans nytt vindskydd att ta andrafikan i. Avfärd kl 18 till Ortnevik dit vi fick gå för motor pga tidsbrist, annars bra kryssvind 🙁 Väl framme hittade vi ingen kaj som vi kunde lägga till på så det blev ankring igen.

Fina vyer från toppen

10/8 Fjaerland till Esafjorden, 15 nm, 0-10 m/s, molnigt
    Erland anlände med bus i kvällningen och på morgonen tog vi taxi till Skien för en tur på Haugabreen. Väderutskiterna kunde varit bättre: 14-17 m/s och regn. Vi möttes av Margit, en lokal guide som studerade landskapsplanering på högskolan i Sogndal. 250 m stigning till glaciären där vi tog på stegjärn och klätterselar. Med isyxa i handen började vandra mellan sprickorna, med pauser när Margit berättade olika saker om glaciärer. Vinden uteblev, regnet uteblev och det blev en ganska varm och behaglig vandring, klart varmare än den andra glaciärvandringen som gjordes i solsken. Hur gick det nu till? Jo, det blåser alltid kallt nedför en glaciär, nordligt på Haugabreen. Men kulingen från sydost tog ut glaciärvinden så det blev nästan vindstilla på breen. Och regnet höll sig både norr och söder om oss men vi klarade oss helt! Däremot hade det regnat mycket kraftigt på Haugabreen under natten så breälven var full med vatten. Samma kraftiga regn kom till Fjaerland under dagen så när vi kom
    tillbaka med båten (fick lift med en holländsk familj) var breälven där överfylld och det hade blåst 10 m/s enligt vindmätaren i båten.

Vi seglade sen en liten bit men mest motor till Esafjorden. Försökte fiska på samma ställe som Janne 2 dagar tidigare, men inget napp 🙁

Glaciärsprickor på Haugabreen

• Karin Karin

Va kul att glaciärturen blev lyckad – och att vindarna tog ut varann som vi skojade om!

Bussresan hem gick geschwinnt och första delen bjöds magnifik utsikt över Sognefjorden – från land som omväxling 😉 Fick t o m åka båt igen, med Nettbuss över Lustrafjorden!

Inte så fult resten av resan heller, över Hardangervidda och ända ner till Gol. Sen blev det mer alldagligt och regn hela vägen till Skärhamn!

• Eva Eva

Stort tack för en underbar vecka! Vi har njutit så av alla fina platser som vi har besökt. Fotot av väggen med gamla bräder är från hotellmatsalen i Fjaerlands hotell.

9/8 Fjaerland, 0-4 m/s, sol och moln

Idag är vi turister i glaciärtrakter, närmare bestämt Jostedalsbreen som är Europas största glaciär. Vi tog lokalbussen, som även visade sig vara turbuss, upp till 2 av breens glaciärtungor, Supphellebreen och Boiabreen. Strängt förbjudet att gå nära glaciären men folk blev bergtagna och rusade fram till glaciärkanten i alla fall. Guiden hade fullt sjå att mota bort och hämta in de glaciärtokiga. Hon gav oss en massa fakta om glaciärens tjocklek, hastighet etc och på Breemuséet i Fjaerland fick vi ytterligare chans att förkovra oss i glaciologi, och i planetens utmaning med klimaten. Olika framtidsscenario spelades upp audovisuellt medan vi förflyttades oss framåt i museet och i tiden. Ett fantastiskt och pedagogiskt museum!

Efter fisklunch på lokala lilla hotellet Fjordstue vandrade vi förbi nedstängda kråkslottsliknande Mundal hotell (vicepresident till Carter som härstammade härifrån) och upp till några fäbodar på en grön platå omgiven av höga berg. Fantastiskt fridfullt att sitta där med fötterna i den kalla strömmen och lyssna på alla små vattenfall längs rasbranterna. Kor och får betade på sidan av stigen och inte en människa syntes till. Men vi hittade krusbräken!

En fin dag som avslutades med uppbrottsstämning pga resdag i morgon. Lät oss dock väl smaka av Jannes goda makrillnuggets och den kära gamelosten som kom fram i avskedets stund och frambringade nya ovationer 😉

Vattenpaus på fäbodvallen

8/8 Esafjorden till Fjærland, 0-3 m/s, växlande molnighet

Mysigt att vakna och ta morgondopp från Valborg som guppar lugnt vid sitt ankare längst inne i fjorden. Efter frukost en liten tur i gummijollen upp till älvmynningen. Sen tuffade vi ner till Balestrand och tillbringade några timmar i detta behagliga lilla samhälle – Kvikness anrika hotell med sniderier och konst att beundra, Hantverkskollektiv, Ciderprovning, St Olavs engelska kyrka, ståtlig aracauria samt tjusiga villor med drakutsmyckningar.

Makrillfisket gav utdelning och efter 3 feta som fastnat på kroken gav vi oss av uppför Fjaerlandsfjorden. Den blev allt trängre och vid 20-tiden kunde vi
    lägga till vid gästbryggan i Fjaerland. Där huserade redan 3 husbilar med franska familjer, men som vanligt tomt på båtar.

Kvällspromenad, bl a för att spana in kråkslottet Hotell Mundal och nyrenoverade lilla kyrkan innan det blev supergod bouillabaise – tack superkockarna Eva och Janne!

Fjaerland med 300 invånare har 10 ”bokaffärer”, t ex denna med böcker för 10 kr/st som vipsas (Valborg i bakgrunden)

7/8 Kaupanger till Esefjorden vid Balestrand, 34 nm, 0-10 m/s, molnigt

Sedvanlig hallonplockning i morgonsol i Kaupanger, och inhandling av ägg och en BiB äpplemust i peng-i-burkenskåpet på anrika Embla gård. Eva och Janne bekantade sig ned fina båtmuseet.

Kryssvind direkt utanför Kaupanger och kunde segla nästan ända fram till Balestrand. En hel seglingsdag i Sognefjorden! Och kryss hela vägen i växlande vindar som följde fjordriktningen, som mest 10 m/s.

Ett snyggt ställe till, Balestrand. Här är dock mycket svall från färjor och rutebåtar. Ett tips vi fått är att lägga till lite längre in i hamnen, antingen på lilla pontonbryggan på nocken eller mot fast kaj. Vi ankrar i viken innanför det lilla samhället med mycket turistaktivitet. Alldeles ensamma i den lagunliknande Esefjorden. Inne på land lyser det i gårdarna och vi hör fårens bjällror när de betar på slänterna, nedanför rasbranterna med vattenfall. En fridfull kväll i kajuta och sittbrunn, beundrandes omgivningen.

Kvällsutsikt från ankringen innanför Balestrand – en vy vi skulle få erfara att konstnärskollektivet här målade av i olika dagrar och årstider (tavlorna finns på stora hotellet i Balestrand)

6/8 Gaupne till Kaupanger, 22 nm, 0-5 m/s, en del regn

Lämnade Gaupne i morgonsol och styrde kosan mot Urnes och den gamla stavkyrkan, Norges äldsta närmare bestämt. Vi la till vid Ornäs Båtbyggeri strax söder om Ornäs. Diesel fanns på kajen men tyvärr tog de bara norska kreditkort. Kyrkan var byggd 1130 och delvis omgjord på 1600-talet och 1800-talet. Men i stort sett sig lik med de ursprungliga keltiska sniderierna – förlagorna finns i gamla böcker i Trinity college i Dublin. Kyrkan låg vackert på en sluttande äng ovanför fjorden, och används fortfarande, för bl a dop.

Sluttade gjorde hela den lilla byn med alla sina bär- och fruktodlingar. Vi tyckte det såg omöjligt ut att skörda något där, tills vi fick se 3 lantarbetande litauer stå i de branta hallonodlingarna och plocka för fulla muggar.

Det förutspådda regnet kom när vi lämnade Urnes, men det riktiga ovädret har inte brakat loss än. Vi har tagit vår tillflykt till Kaupanger, 3e gången gillt, och sitter nu i ruffen och myser. Hann en fin promenad till Alma gård före maten, den ena av de 2 stora gårdarna här vid viken. Mittemot, på andra sidan fjorden, ligger bergsmassivet Bleia med enorma rasbranter – del i Unesco världsarv.

Keltiska sniderier pryder utsidan av Urnes stavkyrka

5/8 Skjolden till Gaupne, 13 nm, 0-13 m/s S, sol 🙂

Upp i ottan, lämnade Skjolden kl 05.45 och styrde kosan mot Gaupne längre ut i fjorden. Tilläggning och gåsmarsch till bussen som tog oss upp till Breheimsentret på ca 300 möh. Där tog vi hand om varsin glaciär – Eva och Janne Nigardsbreen och Karin och Ragnar Austdalsbreen. Nigardsglaciären nåddes per fot, medan Austdalsglaciären angreps per kajak över Styggevatnet på ca 1200 meters höjd.

Fantastiska vyer i den karga omgivningen däruppe. De små isbergen som gled fram över Styggevatnet manade fantasin och vi kunde klappa dem när vi paddlade förbi. Själva glaciären fick vi inte klappa, då den kalvar då och då och det kan bli stort vattensvall med vågor på upp till 4 meter! Vi hörde flera kalvningar och såg 2, som dock var väldigt små.

Vi fick även vandra på glaciären, med stegjärn och allt. Väldigt spännande och mycket kall vind som blåste nedför glaciären. Den varma chokladen vår chilenske guide plötsligt hällde upp gjorde susen och vi vågade gå ner i en glaciärspricka, väl förankrade i isen via isskruv och rep. Vi var 12 i gruppen, flankerade förutom av Vincent från Chile även Amur från Nepal och en gästguide från Zimbabwe! Nya zealändaren Andy äger Icetroll och erbjuder äventyr över hela världen. Väl omhändertagna blev vi, men saknade kökarl och visselpipor – om någon hade kapsejsat i det 6-gradiga vattnet. 2-manskajakerna var väldigt breda och stabila, men trots det hände det att ovana paddlare tippade runt ibland!

Intressant även att se hela dammkonstruktionen resa sig rätt upp som en jättemur i ena änden av sjön. Gigantisk och med möjlighet att köra bil från ena omslutande bergssidan till den andra. Mycket pampigt och vi är nyfikna på om bygget varit kontroversiellt, eller accepterat av alla bybor nedströms?

Vi kom tillbaka till Gaupne precis när solen gått ner bakom berget och hann med ett snabbt dopp innan det på några minuter blåste upp rejält. Åskväder söder om fjorden med varning på YR. När vindmätaren visat 13 m/s rätt in mot bredsidan där vi låg vid bryggan blev vi betänksamma och ringde hamnvärden, som dock lugnade oss med att en 38 fots båt legat där utan problem i storm. 10 min senare var vinden nere i 2 m/s – fjordvindar är lite luriga 😉

På väg över Styggevatnet mot Austdalsbreen

4/8 Lærdal till Skjolden, 30 nm, 0-6 m/s SV, sol 🙂

Kastade loss från Laerdal efter morgondopp och frukost och gav oss av mot Lustrafjorden, den djupaste fjordarmen och 20 mil från ön Sula som räknas som Sognefjorden västraste punkt. Vattnet blev allt glaciärgrönare ju djupare in i fjorden vi kom. En varm dag så vi fick stoppa för bad och bulle mitt i fjorden, låg i länge och simmade. 1 timmes segling blev det i ca 5 m/s, resten gick vi för fock eller motor i sakta mak.

Mycket att titta på längs fjorden – färjor, osannolika vägar med hårnålskurvor, vattenfall, gårdar högt uppe på branter, fruktodlingar, byar och stavkyrkor och ett sanatorium från 1800-talet med dramatisk historia. Men mest är det bara branta bergväggar med gigantiska överhäng eller klängande tallar.

Längst in i Lustrafjorden ligger Skjölden, ett litet samhälle vid älvmynningen dit vi kom vid 17-tiden. Promenad till ett sorts naturum med info om allt om trakten häromkring, samt ett fancy hotell med kryssningsgäster som skålade i bubbel i den soliga trädgården. Trevlig stämning och mycket att göra här i bygden, inklusive glaciärturer och turer på fjorden och till fäbodgårdar med lamor.

Gick tillbaka till båten och avslutade kvällen med bad, vinbärs- och hallonplock i öde trädgård och fantastisk grönsaksmiddag från Maderna.

Längs Lustrafjorden

• Ragnar Ragnar

Härligt dopp i Lustrafjorden!

Fin pontonbrygga vid Skjolden Brygge öster om älvmynningarna, men inget vatten. El finns med lång sladd. Djupet vid pontonbryggan mellan älvarna är bara några dm vid lågvatten🙄

3/8 Kaupanger till Lærdal, 9 nm, 0-3 NV, sol 🙂

På morgonen vinkade vi av nästa gäng, dvs Carina och Harald, som också tog färjan till Gudvanger. Ingen vind så vi gick för motor den korta biten till Lærdal. Fin pontonbrygga framför hotellet, men tyvärr ligger en bogserbåt vid kajen med motorerna på. Den hänger nog ihop med den lastbåt som ligger för ankare en liten bit ut i fjorden. Ingen el eller vatten på bryggan, men däremot blå gasol på Esso-tappen, den första vi hittat i Sognefjorden 🙂

Tog jollen på en paddeltur upp längs älven. Lite motströms fram till första forsen där vi kunde vända i bakvatten och sen snabbt glida med strömmen tillbaka. Janne och Eva kom över fjället som en resande grönsaksodling och vi lastade båten med godsaker. Middag blev fiskekaker med grönt samt getost med timjan, vilket avslutades med hallonpaj – inte så illa. Diskuterade Sommar och vad vi själva skulle prata om i 1,5 timme om vi fick chansen!

Paddling uppför Laerdalselva

• Carina Axberg Carina Axberg

Här blir vi avvinkade för denna gången. Tack Karin och Ragnar för en härlig vecka!

2/8 Årdalstangen till Kaupanger, 21nm, 0-8 m/s SV-NV, sol 🙂

Vattnet i hamnen i Årlandstangen var inte helt fräscht, så morgondoppet fick vänta tills promenaden längs sjön som älven bilade en bit ovanför samhället. Kristallklart glaciärgrönt vatten bjöd in till svalkande bad efter svettig vandring.

Färden vidare började med att vi en bit utanför hamn sakta gick för motor längs stranden där det i högvatten skulle kunna finnas lax, men inget napp 🙁 Efter en timma kom fin kryssvind, och vi gjorde som mest hela 7 knop! Dagens andra dopp blev på fjorden strax utanför Kaupanger dit vi återvände idag – härligt med fjorddopp!

När vi lade till i Kaupanger väntade det norska segelbåtsparet vi träffade i Hermansverk på bryggan. Vi bjöd ned dem på en landare (Campari;-) i sittbrunnen och fick en trevlig pratstund. Plus en massa matnyttig info inför vidare segling.

Efter promenad i kvällssolen då Kaupanger plötsligt framträdde i mycket trevligare dager än häromkvällen, blev det avskedsmiddag med Carina och Harald i sittbrunnen – satt länge i skymningen och underhölls på avstånd av hiphopande ungdomar på kajen. Verkar bli närapå tropisk natt igen.

Glaciärsjön mellan nedre och övre Årdalstangen

1/8 Kaupanger till Årdalstangen, 13 nm

Lugna puckar på Sognefjorden idag. Vinkade av Lisbet och Erik på kajen i Kaupanger i morse. De tog båten till Gudvangen fvb med buss till Aurland och bilresa hem till Västkusten. Vi som blev kvar gick på båtmuseet som gav inblickar i livet här vid fjorden genom seklen. Där blev det även en norsk våffla för de vanliga 30 kronorna – men vi saknade brunosten! Vi hann också plocka de obligatoriska hallonen innan vi lämnade lilla något övergivna Kaupanger.

Styrde kosan mot Årlandstangen och då vinden dog och solen gassade som bäst tog vi ett dopp från båten i Årlandsfjorden. Så mäktigt att ligga där i fjorden och blicka upp mot de omgivande höga bergen. Inga andra båtar i farten – var är alla? Ser heller inga norrmän i de små byarna vi passerar, är de på hytta? Fiskar verkar det också vara ont om, även om vi ser lite tumlare då och då.

Årlandstangen längst in i fjorden tog emot med aluminiumverk och hotell vid kajkanten, där vi betalade 150 kr till portiern för båtplats – inkl allt (el, vatten, toa, dusch, wi-fi). Kvällspromenad och middag i båten. Pratstund med busschaufför från Uddevalla som skjutsar runt 5 japaner i sin stora buss. En lokal öl i hotellbaren avslutade dagen.

Lindans bakom Valborg

• Carina Carina

Den lokala ölen Tya testas på puben! Vi var alla nöjda med smaken. Synd att det var långt till bryggeriet annars hade de lansering av ny öl idag som firades där.

• Lisbet Lisbet

Varmaste Tack till Kapten Karin o Kapten Ragnar för möjliggörande av gemensam båtsemester på fina Valborg!

• Karin Karin

Tack själva – fint att ha er med om ord!
        Nu har vi döpt om Sognefjordsresan till bad, bullar, bers och bre 😉

31/7 Hermansverk till Kaupanger, 20 nm, 0-5 m/s SO, regn

Det blåste 10 m/s inatt trots prognos på bara någon m. Det var nog resterna av ovädret, men Valborg låg tryggt bakom den stora moloen. Åskrisken nu över och vi inledde med en fin kryss men vinden avtog tyvärr. Fortsatte gjorde istället regnet som inte slutade förrän vi lagt till i Kaupanger, en skyddad vik men fin flytbrygga och bara 100 kr inkl el och vatten för gästplatsen.

Stavkyrkan var fin men inte lika genuin som den i Vik tycker vi. Promenaden fortsatte uppför en kilometerlång backe till Coop Extra.

Flytbryggan i Kaupanger

• Lisbet Lisbet

Tack för denna gång säger halva besättningen och tar färjan ( eller bussen) hem, ivrigt påhejade av Harald o Carina som stannar några dar till.
      Till nya besättningar: Be ware of the gammelost ( även kallad vikingarnas Viagra)
      Kramar Erik o Lisbet

• Lisbet Lisbet

Vid flytbrygga fanns oxå ett hopptorn. Erik Svanen Järhult tar ett avskedsdopp innan vi går på Fanaraaken, färjan tillbaka till Gudvangen.

• Karin Karin

Lös och ledig dag med fria aktiviteter i och omkring Hermansverk/Leikanger. En bördig bygd som dock verkar lite avfolkningshotad. 11-kaffe på bryggan med norska wienerbröd och födelsedagssång för Carina. Därefter diverse fix med båten och bad, promenader samt cykelturer åt olika håll. Mycket hallon plockade vi på sluttningarna mellan fruktodlingarna, traktens huvudnäring. Lunchen intogs i en foodtruck där Ragnar fick extra stark chilirätt, annars var allt till belåtenhet. Rek-tur för blå gasol gav inget napp.

Ett hotande oväder med åska och starka vindar blev bara ett kraftigt regn, som överraskade cyklisterna som tog sin tillflykt under ett garagetak och beskådade regnskyarna över Sognefjorden. En mysig kväll i kajutan, med god mat och dryck och spel, avslutade dagen.

Födelsedagsfika på bryggan i Hermansverk, före regnet

• Carina Carina

Skönsång på min bemärkelsedag och fina blommor. Promenad i bergen och sedan ett härligt dopp. Jag som älskar att hoppa. Nu väntar god middag och Eton mess på hallon, som vi alla plockat. Det finns gott om vilda hallon och även stora hallonodlingar och andra fruktodlingar. Tack alla för att ni hjälpts åt att göra en fin dag för mig!

• Gerd Karin Gjøringbø

Gratulera med dagen. Helsing oss i nabobåten på Hermansverk S/Y Aurora

• Ragnar Ragnar

Baldersteinen är Norges högsta bautasten är från järnåldern

Blöta cyklister hittar en arakauria (apbrödsträd)

Jubilaren i hallonsnåren.

• Karin Karin

29/7, Aurland till Hermansverk, 22 no, 2-11 m/s från omväxlade vindriktningar, sol men lite regn

Vaknade av att det riste i båten av svallet som blev av någon farkost som ej syntes till, förmodligen ett av kryssningsfartygen som frekventerar Sognefjorden. Kort därefter kom elfärjan som tankat el inne i Flåm under natten. Hamnkapten besökte oss i stilig uniform och fick 100 kr kontant per natt vi haft båten i Aurland (8st).

Morgondopp och frukost innan hela skaran gav sig ut på äventyr – 4 gick längs branta stigen upp till Steigastenen på 600 möh, en fick lift med ett par från Paris och en stannade på kafé i Aurland. Mäktig utsikt uppe på toppen, som fotograferades av turister från hela världen. Och god bulle på fiket!
    Eftermiddagsdopp och lugn färd västerut i fjorden mot Hermansverk/Leikanger där vi lagt till i lugn hamn bakom molo (pir) som skyddar mot svallet från fjorden. Vänligt bemötande från grannbåten och av hamnansvarig som bägge gav tips om lokala specialiteter – bergstoppar att bestiga och bästa morgonbadet. Hamnkapten ordnade redan på kvällen dieselpåfyllning med kontant betalning, från tappen som ligger på gästbryggan där både el och vatten finns. Toa dock ej färdigbyggd. En rik dag till i våra redan rika liv – tack!

Sognefjorden från vägen upp mot Steigastenen

28/7 Gudvanger till Aurland, 17 nm, 0-10 m/s, sol 🙂

Det var lite råkallt när vi vaknade, dagg och 15 grader bara – brr, men det blev morgondopp i alla fall för delar av besättningen. Solen stiger sent in i grytan mellan fjällen så vi lämnade det skuggiga Gudvanger där det inte finns några bra promenadstigar – för brant. Elstolpe fanns men fungerade inte – dock fulladdade batterier efter gårdagens motorgång. Vatten fanns på bryggan men ingen blå gasol på tappen. Priset för gästhamnen blev bara ett tack! Tack igen 🙂

Rimstigen fanns på turistkartan som gammal hästväg för gården Tufto som låg fint på västra stranden i strålande solsken. Brygga med däck fanns till ett pris av 100 kr för ”dagparkering” som husbilarna betalade (200 kr för natt!). Ingen WC, el eller vatten, men vi skulle ju vandra vilket vi gjorde i en brant slingrande stig, som tur var för det mesta dold under lövverket i den gassande solen. Stigen gick upp på 1100 m men vi vände på drygt 500, nöjda med vår tur när vi kommit ner utan att några knän pajat. Härligt med bad! Erik badade i älven, vi andra i havet. Fiskade en del utan napp 🙁 Något litet försök att fånga vindilarna som kom ibland. När vi skulle lägga till i Aurland friskade det plötsligt i till 10 m/s i 15-20 min, första titten på oberäkneliga vindar i fjordarna! Men platsen var upptagen som vi legat på förut och den andra gästbryggan utan flytpontoner låg i lä, så nu sitter vi den tropiska natten och väntar på storfamiljen som anländer någon gång efter midnatt.

Katamaranerna är eldrivna och laddas på nätterna!

• Lisbet Lisbet

Idag gick större delen av dagen till bergsbestigning i gassande sol. 500 höjdmeter är många metrar upp o det kändes på vägen ner. Fin utsikt var det och ovant att titta ner istället för upp.

• Kristina Carstens

Kikar av och till in på Valborg-bloggen. Njuter av alla vackra bilder och er reseberättelse!
    Tack till er och till någon däruppe för denna underbara fina sommar, hälsar Kristina😉

• Karin Karin

Hej Kristina, ja visst är det fantastiska dagar – kul att du följer oss från land. Men ni är säkert på havet själva – Ellösefjoden!

27/7 Aurland till Gudvangen, 0-3 m/s, sol 🙂

Mäktigt att segla in den smala Nerøyfjorden med toppar på över 1000 m på bägge sidor! Där möttes vi av en säl. Guppade i solskenet och badade från båten 🙂 Varm lunch intogs framför ett fint vattenfall. Lisbet förvånade sen herrarna när hon deklarerade att hon tänkte simma in till stranden ca 75m för att bada i en av bassängerna. Erik passade på att få bottennapp samtidigt så kapten fick fullt upp med att serva gastarna. Efter att ha provat på den kommersiella bryggan väster om älven fick vi en plats öster om älven till höger på pontonbryggan där det är 4,0 m djupt vid högvatten. Eftermiddagspromenaden blev kort i det heta solskenet. Krigsminnet i Gudvangen hittade vi inte några rester av men väl en eka i marvatten som kanske tyskarna sänkt? Men Lisbet tror att den symboliserar hur tyskarna rodde till sitt hotell på andra sidan viken som skylten berättade om.

Turisterna beskådar Valborg

• Lisbet Lisbet

Såå många vattenfall, såå mycket fint bad och en sån rolig dag! Dessutom leder jag badligan. Här har jag simmat in till ett vattenfall och håller balansen på alla stenar.

26/7 Åter i Aurland
    Fin bilfärd hit över fjället med många trevliga stopp på vägen. Valborg hade klarat sig fint i svallet från förbipasserande båtar. Stort tack till hamnkapten som tittat till Valborg varje dag!

Valborg i Aurland

19/7 Flåm
    Lite guppigt i Aurland i natt men svallvågona kommer mot fören så Valborg rider dem fint. Båten till Flåm måste man ringa 15 min före ankomst för att den ska gå in i Aurland – när vi ringde hade den redan åkt förbi! Den vände dock tillbaka med full fart och hämtade oss 🙂

Storslagen och vacker tågresa med den berömda och numera väldigt turistiga Flåmsbanan vindlandes upp på fjället med forsande vatten på ena sidan och lodräta stup på andra. Halvvägs stannade tåget till och vi fick stiga av för att beundra ett vattenfall tillsammans med alla spanjorer, ryssar, koreaner, holländare m fl på det fullsatta tåget. Huldra dansade fram i fallet och sjöng till stämningsfull musik!

Väl uppe i Myrdal på ca 800 m hämtade vi hyrda cyklar och nu var det 2 mil rallarväg tillbaka ned till Flåm. Branta hårnålskurvor på grusväg i starten så vi fick parera till fots, därefter kunde vi glida på 2 hjul förbi forsar och vattenfall, ständigt nedåt. Karin beundrade lyriskt artrikedomen i vägkanten medan Ragnar spanade forsar och vattenfall och valde fotoobjekt.

Väl nere inspekterade vi gästhamnen i Flåm som var ny och fin med både el och vatten. Men båtarna gungade rätt mycket i sidled i den svaga dyningen som kom in från sidan, så det var nog inte lugnare där än i Aurland – snarare tvärtom. Balestrand är värst berättade en av båtägarna, som där ryckt av en förtöjningstamp när turistbåten la till i full fart! Han rekommenderade Hermansverk som inte finns med i Havneguiden, men som ska vara lugn och även ha vatten, el och t o m diesel.

Tillbaka i Aurland var det full rulle i vattnet runt Valborg, 5 vattenskotrar racade och bensinångorna låg täta. Några av folket på bryggan verka tycka häftigt, medans andra o konstaterade att det var traktens bortskämda gutter. Och vi som trott att Norge hade striktare regler än Sverige, och här är vi t o m i Unesco världsarvsområde där den stora passagerarfärjan går på el.

Huldra underhåller vid vattenfallet

18/7 Vik till Auerland, 31 nm, 4-12 V till NV, sol, sen moln

Vik är fint, ligger längst inne i en vik vid södra Sognefjorden, omgivet av gröna sluttningar och höga berg. 2800 invånare i hela kommunen blev vi upplysta om av en hjälpsam ortsbo som guidade oss rätt på bryggan. En avfolkningsbygd som de flesta öar och små fiskesamhällen vi angör.

Dagens utflykt blev en kulturpromenad till stavkyrka och stenkyrka, bägge från 1100-talet och renoverade av bygdens son prästen/arkitekten Blix på 1800-talet. När kyrkorna byggdes låg sten- och stavkyrkegänget i fejd med varandra och varsin byggstil men höll för övrigt sams.

Fikat blev på Gamelostkaféet som sålde just gamelost, framställd med en speciell produktionsmetod inkl syrning av ostmassan. Väldigt speciell kornig konsistens och besk smak. Men hade vunnit 3e plats i en kulinarisk tävling nyss.

Seglingen på em/kvällen gick fint, vi fortsatte österut mellan allt högre berg i allt trängre fjordarmar. Mest läns; vinden vred med fjordarna och friskade i emellanåt. Passerade flera ställen som hade platsat väl i ”Där du trodde ingen kunde bo”. Framme i Aurland vid 22 och klarade av alla kvällsbestyren på 2 timmar, inkl avslutningsmiddag med Hasse. Konstaterade samfälligt att fiskekakor med 86 % fisk är godare än de med 41 %! Och att Hasse kan både segla och diska – tack för bidrag till god stämning ombord! Även vad gäller den åtråvärda gamelosten är vi överens – den var verkligen förfärlig, måste upplevas!

Hoppestad stavkyrka i Vik vid Sognefjorden

17/7 Eidsneset till Vik, 26 nm, 2-6 m/s, mest V

Klockan ställdes på 05 för att se till att lågvattnet inte sjunkit för mycket; det stack ut en kil bakom rodret – men det var god marginal. Hasse fiskade, men det blev ingen fisk för honom heller. Svårt i och utanför Sognefjorden verkar det som – vi fick inga napp i Sognesjoen (yttersta delen av Sognefjorden) förra året heller. Fin medvind in mellan fjällen som blir allt högre men också högre trädgräns så det mesta är skogbeklätt. Framme i Vik kan vi skymta den första glaciären högt upp i en dalgång. Vik har en fin gästhamn med utlovad el och vattenpåfyllning, men kostar 300 kr inkl el.

Hasse återupplivar gamla fiskekunskaper och tackar för lånet av Carinas seglarställ som passar fint!

• Hasse Hasse

4 dager i båten har jeg fått med meg Bergen i sol, yrende liv på fisketorget og fornøyde turister fra ‘alle’ land. Deretter en flott kombinasjon av seiling, bading (!), fjällvandring, godt vær, trivelige måltider og alle tiders båteiere. Jeg har lært mye om en del av Norge jeg kjente dårlig og fått gjenopplivet gamle historiekunnskaper, blant annet vårt første ‘storting’ på 1000-tallet og skaperen av vårt barnetog på 17. mai på 1840-tallet, Henrik Wergeland.
      Om to dager mønstrer seg av og innser at jeg er bedre til diske enn å seile og fiske.

På vei inn til Vik

• Karin Karin

16/7 Lifjorden till Eidsneset (Norevikane), 26 nm, 2-7 m/s NV och lite SV, sol, sedan moln.

Den lyckade ankringen gav oss god nattsömn och vi vaknade till en solig morgon med morgondopp i behagliga 16 grader. Bra spara duschvatten eftersom det är långt mellan faciliteterna här runt Sognefjorden. Hamnarna är få och lite oklart vad de erbjuder – stämmer inte alltid med informationen i Havneguiden.

Gummibåten blåstes upp och vi paddlade de 50 metrarna in till land. Pratade med en bonde som grusade sönderregnad väg och tipsade oss lite hur vi skulle angripa Lihesten som den mäktiga bergskammen ovanför fjorden heter. Gick genom hagar och grindar uppåt uppåt och kunde påbörja vandringen/klättringen på den vackra stigen. Leden var välmärkt och verkade vara en populär aktivitet, för vi mötte minst 10 personer – vilket är mycket såhär långt upp i Norge, och särskilt där kryssningsfartygen inte lägger till. Vi ser dem på fjorden dock, gigantiska skapelser med 800 hytter och ”all inclusive”. På Valborg ingår också allt, inkl däckstjänstgöring!

Turen uppå berget blev en 5-timmars och vi kom inte ner och iväg förrän på sena eftermiddagen. Vi tog Listraumen ut 1 timme före högvatten i Bergen och hade ca 3 knops medström ut. Norsk los anger att strömmen vänder ca 1/2-1 timme efter låg- och högvatten och kan vara så stark som 7 knop vid spring!

Efter några timmars fjordsegling – för nu är vi på fjorden och inte på Sognesjön längre – siktade vi Eidsneset, egentligen en stugby men som även skulle ha brygga med vatten och el. Bryggan var en imponerande betongkaj där 2 segelbåtar från Ålesund redan installerat sig, men vattenslang och elkontakt var det nog längesen det fanns. Efter pysslande med tidvattentilläggning blev det sedvanlig och sen kajutamiddag, idag diskuterades norsk kontra svensk arbetstid och rast/pauskultur – uppenbarligen mycket som skiljer sig!

Valborg vilar trygg i Lifjorden

15/7 Eivindvik till Lifjorden (Hovlandsvågen), 2-10 m//s NV, sol, sen moln

Långfrukost i solig sittbrunn i Eyvindvik men tyvärr har vi konkurrens av solpanelerna som skuggar bästa läplatserna – men en kan inte få allt! Skönt i alla fall med go temperatur och en tur upp på fjället före avfärd. Blev en bra 3 timmars fjällvandring med stigning genom grönskande ravin och nedfärd via kalfjäll och barrskog. Fin flora och hisnande utsikt uppifrån toppen.

Gav oss iväg i frisk vind som snabbt mojnade. Ragnar gav sig på lite fiske igen och resultatet blev en pytteliten uer, ungefär en munsbit 😉 Vi slängde snabbt i den, men den låg envist död på ytan utan att sjunka. Så det blev en fisk-över-bord övning för att bärga fisken.

Vi hade sikte på en ankringsplats längst inne i en vik i lilla Lifjorden, vid Sognefjorden mynning. God fart, 3-4 knops medström in i Listraumen 2 tim efter lågvatten i Bergen. Vi fann den fridfulla viken omgiven av bondgårdar och betande får och kor på de gröna sluttningarna. Vi upptäckte snart att vi bidrog till kvällsunderhållningen i våra försök att ankra.

En utmaning att hitta en plats som var högst 15 m djup och med fäste för ankaret. Mest stora flata stenhällar på botten! På 5:e försöket la sig äntligen ankare och kätting på botten och höll för 2000 varv back. Valborg låg nu tryggt och svängde ”inom ankarradien” på appen SafeAnchor. Tog en bra stund så det var extra gott med varm landare – citron, ingefära, råsocker hettvatten och en skvätt rom (som någon gäst lämnat kvar i odefinierad flaska). Med ankarlarmet påkopplat och efter avslutad middag med spännande samtal om bl a paret Stordalen sover vi tryggt ombord i Lifjorden.

Fjäll möter hav

14/7 Leirvik till Eivindvik, 4-10 NV, lättande molntäcke

13/7 var en vilodag i Leirvik då vi fixade lite med båten. På em kom Hasse med hurtigbåten från Bergen och vi tog en tur upp på Saugesnyken 507 möh. Vi inser att vi har ganska mycket tid avsatt för Sognefjorden framöver med olika besök, så vi vände utåt istället. Vinden friskade i påtagligt ju längre västerut vi kom, så längst ut är det nog kuling som Windy säger.

Vi vände av söderut i den sk Sognesjön och la till i Eivindvik. Missade vikingafestivalen men gick en kulturpromenad med tal från våra iPhoner, letade länge efter nr 6 en jordkällare som dock nog bara var felnavigerad, och väl dold. Hittade den till slut och fick höra att förutom att förvara grönsaker så gömde man sig från tyskarna här. Fin solig kväll, men kallt i luften så det blev middag i ruffen med nyplockade blåbär till efterrätt.

Hasse med fin fjällutsikt ovanför Leirvik

12/7 Alden tlll Leirvik, 22 nm, 0-8 m/s, både NV och SV, sol 🙂

Lämnade Alden i dimma i förmiddags och tog oss över Bufjorden i sakta mak. Överhuvudtaget maklig segling idag, med spirad fock och sol som sakta frätte på dimman. När vi passerade öarna Skorpa och Lossna var det så lugnt att vi nästan stod still, en väldig frid över dagens segling och jag hann läsa ut en hel bok. Annars är det mycket upp och hoppa hela tiden, dra i en tamp här och vinscha lite där 😉

I Leirvik längst in i en fjordarm till Sognefjorden dit vi kom i kvällningen råder också ett väldigt lugn. Vi har lagt till framför hotellet och befarade hålligång, men ölgästerna på verandan drog sig tillbaka redan vid 21 och nu är det helt öde i den lilla byn. Här finns affär och postkontor och till vardags även bussförbindelse med passagerarbåten från Bergen. Eventuellt är det också en flyktinganläggning i förmodligen fd skola – eller så är det boende för tillfällighetsarbetare (fiskodlingen längre ut i fjorden kanske?).

På väg att lägga till i Leirvik i nordvästra delen av Sognefjorden

• Ulf Bengtner Ulf Bengtner

Låter gôtt! Jag, Harald och Carina har idag cyklat runt Ölands sydspets i härligt väder! Håller på att planera resan från Sandnassjoen i höst. Ser fram mot en ny vecka utmed norska kusten!

• Ragnar Ragnar

Det ser vi också fram emot Ulf, det behövs nog att du kommer hit för att vi ska få ordning på fisket!

11/7 Nåra till Alden, 22 nm, 4-8 m/s NV, sol 🙂

Anlände Alden (Den norska hesten) norr om Sula i lagom frisk nordvästan. Fick lov att lägga till för natten på turbåtens plats vid den lilla pontonbryggan, för skepparn – som gillade Volvomotorer och Jonseredsmaskiner – skulle fira 75 i morrn och var på kalashumör. Lika glad var kompisen som fyllt 80 och just varit uppe på Aldens 480-meterstopp och vänt.
    Vi tog också en tur dit upp på hesten, 3 timmar tur-och-retur med våra trilskande knän. Hisnande utsikt uppifrån hästens huvud, 360 grader över hav, fjäll, kobbar, glaciärer och små kustsamhällen. Plockade en fin fjälbukett och tog ett uppfriskande dopp från båten innan det var dags för sedvanlig midnattsmiddag, idag på 2 fina men små sejar – Ragnar har äntligen fått napp!
    Av båten intill – en seglandes norsk familj med 3 raska gutter – fick vi veta att de sorgliga granarna började planteras efter kriget av skolklasser, men nu får markägarna betalt för att ta bort dem! (de har ju oljan nu)

Alden – norska hästen – tornar upp sig när vi kommer seglandes söderifrån

• Carina Carina

Ser härligt ut! Vi har paddlat till Republiken Risön och tittat på Jonas Normann husgrund. Han bodde på ön 1789-1797 med sin fru. De födde även en son på ön. Tänk att bo ensamma där ute. Ha så trevligt tills vi mönstrar på!

• Karin Haby Karin Haby

10/7 Fedje till Nåra, 20 nm, 4-6 m/s NV, sol 🙂

Solig morgon på Fedja. Förmiddagskaffe med Staffan och Karin från Göteborg som seglar i Norge med sin Arcona 40, kul att byta tips och erfarenheter. I hamnen 20 m ifrån oss ligger dessutom motorseglaren Isa från Skärhamn som Valborg ligger 20 m ifrån hemma i Skärhamn! Vi byter några ord med dem och får höra om äventyren i Ryssland och på Barents hav!
    Vi tog en tur runt norrdelen av ön, tittade på kustbevakningens övervakningsanläggning som tronar ovanpå ett tyskt krigsminne. Många andra kvarlämningar på ön minner också om kriget. Lite handling och en glass samt svabbning av båten, sen gav vi oss iväg vidare norrut. Målet var Aldén men vi har hamnat på Sula istället, där vi gjort en nattlig vandring upp på Håfjället. Som på många öar håller det på att växa igen av granar, måste vara inplanterade som nu har blivit invasiva. Men än är det inte helt igenvuxit här ute i väst, utan vägkanterna är artrika med orkidéer, blåklockor, myrliljor, ängsull, purpurljung, fjälldaggkåpa, hedjohannesört mm (men inte kattfot och blå viol… 😉

Fjällvandring på Sula

9/7 Bergen till Fedje, 31 nm, 2-6 m/s SSV till SV trots utlovad NV, sol 🙂

Utrustade med kartor och böcker är vi på väg norrut längs Norgekusten. Ragnar och Harald seglade Valborg från Bohuslän till Bergen och jag mönstrade på i morse. Harald reste hem men är snart tillbaks, då med gast Carina – välkomna!
    Efter en lång härlig frukost vid kajen i Bergen, beskådade av italienare och asiater på besök med kryssningsfartyget Costa någonting… lämnade vi kaj. Frallorna jag köpt på bageriet vid stationen var goda, men frågan är om de var värda sitt pris (30 kr/st). Billigare än ett toabesök på stationen i alla fall (20 norska).

Behaglig vind från västsydväst har fört oss norrut mot lilla ön Fedje, Norges västligaste bebodda ö (enligt vår nya ö-bok av Källgård) och med ett tyskt u-båtsvrak (enligt Hurtigrutteboken). Vi får utforska detta i morgon!
    Tilläggningen i hamnen på nordsidan av ön i mojnande vind och kvällssol gick fint, vi togs emot av en norsk och en svensk båt – den svenska med skridskoåkare från Göteborg.
    Fiskekaker till middag, eftersom Ragnars fiskelycka svek honom på säsongens första försök. Kanske lika bra det eftersom u-båten tydligen läcker kvicksilver.
    Fyra sommarpratare har vi lyssnat på idag, alla bra på sitt sätt (Gardell, Wollter, Bergfeldt, Zafar)

Boken av Anders Källgård innehåller beskrivning an Norges 2017 öar (enligt definitionen bebodda och utan landförbindelse)!

8/7 Hjellestad till Bergen 13 nm, 5-9 m/s N V, molnigt, i Bergen sol

Harald gick upp i ottan för att ta bussen till tåget. Stort tack för en trevlig och uthållig seglats tillsammans, 423 nm på 6 dagar!
    Jag somnade om en timme, städade båten, handlade, fyllde vatten, bytte blå gasol och tankade för att vara väl förberedd inför Karins påmönstring på kvällen i Bergen. Dock försenad buss, och i hamninloppet till Bergen vände jag ut på redden för att avbeställa tågbiljetten (Karins batteri slut). Sen in mellan kryssningsfartygen och nu ligger Valborg till allmän beskådan för alla flanörer. Även Harald blev försenad på vägen hem Norsk-svensk punktlighet??
    Vikingamöte

• Ragnar Hanås Ragnar Hanås

Revlinor över hela sittbrunnen när vi seglade med 2 rev – nu ett minne blott!

• Staffan

Hej på er!
        Kan meddela att vi fick en fin tur och retur Anholt 🙂 Verkligt kul med liten egen köl!
        Appropå denna comment: Inga revlinor? Har du skaffat ny bom?
        Rull stor???

• Ragnar Hanås Ragnar Hanås

Härligt! Nej, ingen rullstor. Bilden visar bara hur vi fångar upp revlinorna så att dom inte hänger i vägen i sittbrunnen 😉

Det lönar sig att se över skot och revlinor – rev 2 hade nästan skurit igenom inne vid mastfästet. Det hade nog brustit vid nästa revning!

7/7 Kopervik till Hjellestad, 78 nm, 6-10 NV, moln o sol
    En dag kvar, sen ska Harald med tåget i Bergen! Tidig start kl 07. Kulingen hade lugnat ned sig och vårt sista parti med exponerat läge för havets vrede kunde njutas med en kryss i 8-10 m/s NV och sen kunde vi glida in i landet på ett jättelångt slag. Men vi skulle norrut, mera norrut, så då blev det många timmar med motor. Försök att segla straffades alltid med en lättare vindvridning som påkallade järngenuan. Efter 13 timmar var vi äntligen framme vid Hjellestad vid Bergens flygplats. Busshållplatsen rekades efter en god middag. Lyxigt med en bra kock ombord som även gärna diskar 🙂

Harald är en trygg gast att lita på vid långseglingar

• Harald Axberg

Tack Ragnar, sitter nu på tåget från Bergen och summerar veckan, en temp under 15 grader, en sol som lyste sparsamt, mestadels hårda vindar rakt i nosen, en ström som oftast tog i bröstet, lägg till det begränsad sömn med nattsegling. Men på två glada gossar svek aldrig humöret. Alltid en fröjd att segla med dig

6/7 Tananger till Kopervik, 39 nm, 4-16 m/s NV, lite regn

Gråmulen morgon och kryss norrut i lätta vindar men stark avdrift pga ström efter ett tag. Vi tog ner seglen för att gå för motor i sundet upp till Haugesund som var dagens mål. Men kulingen kom lite tidigare än annonserat och trots att vi körde längs lästranden hade vi byar på 15-17 m/s. Vi gick därför in i Kopervik som är en väl skyddad hamn. Vi var ensamma till en början men fick under kvällen sällskap av 3 stora norska segelbåtar som berättade att i Haugesund gästhamn är det strömt, blåsigt och ganska mycket stök.

Båten som kom norrifrån hade haft vindbyar på upp till 25 m/s med en liten fock uppe, så det var nog tur vi stannade i Kopervik.

Motorn gjorde bara 4 knop i den hårda vinden

• Ragnar Hanås Ragnar Hanås

4-5/7 Mandal till Tananger, nattsegling, 123 nm, 24 Tim, 4-11 m/s vridande längs kusten, dvs motvind hela vägen! Mest sol på dagen, stjärnklar natt.

Vi sov länge och hade en lugn dag i Mandal med båtpyssel o promenad. Efter förslag fr Harald satte vi fendrarna på insidan av pulpeten inför överfarten för att dom inte ska skvalpa i vattnet när vi kränger i vågorna. Appen Kystvaer visar vindar i realtid, och när Lindesnäs började bedarra kastade vi loss kl 20.30. Efter 3 tim motor i motvind inomskärs seglade vi ut i lä av Lindesnäs-udden och sen drog vi ut på havet, och det stämde med prognosen: 6-8 m/s motvind. Kryssen blev inte så besvärlig eftersom vågorna redan börjat lägga sig. Vi var inte ensamma på färden; många båtar hade uppmärksammat fönstret på ca 1 dygn innan det skulle börja blåsa NV kuling igen. Inga överraskningar på vägen, men lite kallt, 8 grader på natten, kändes som vi redan var på Lofoten 😉 Nu väntar en landare, god middag o en lång natts sömn!

Många båtar drog iväg i skymningen när kulingen bedarrade ett dygn.

• Harald Axberg

Efter en vilodag i Mandal med lite firande då Ragnar passar på att ha födelsedag, lättade vi ankar och kände att det var läge att runda Lindesnäs och fortsätta upp mot Songnefjorden. Prognoserna visad sig att stämma så det blev blandat med segling o järn 4;a. Bilden visar solnedgång vi Lindesnaes innan vi gick ur på Nordsjön.
      Har nu landat i Taranger, äntligen lite sömn skall bli skönt.

• Ragnar Hanås Ragnar Hanås

3/7 Mortensholmen till Mandal, 45 nm, VSW 6-16 m/s, mest sol:-)

Målet är att komma förbi Lindesnäs, Lista och Jären i den NV kulingen som ligger som en blåsbälg runt Norges hörn. Men det verkar finnas ett fönster med lugnare vindar från imorgon natt. Mitt ute på havet kom en liten båt mot oss. Vi slog och till vår förvåning följde motorbåten efter oss – det var tullbåten! “Hur mycket alkohol har ni med er?” Det gick grov sjö och vi var på väg mot land, så att bli bordade för att gå igenom alkoholförrådet kändes inte så lockande. Men det blev en trevlig konversation som slutade när jag förklarade att vi använt den norska Toll-appen för att räkna ut hur mycket vi fick ta med. “God tur” och så åkte dom. Vilken tur att vi aldrig köpte en andra vinbox i Henån som vi tänkt innan vi räknade med appen! Haralds goda Lagom-öl fick väl plats i ransonen 🙂

Det var ganska mörkt när vi eften många timmars kryssande kom in i Mandal. Utlovead NV blev istället VSV. Sen sov vi gott till långt in på morgonen!

Fin kryss mot Mandal

• Harald Axberg

Nu har vi landat i Mandal efter 2 dygns segling med ett kort rast för ankar i Blindliea. Så nu har de nya Norge – äventyret börjat för Karin o Ragnar med nuvarande och kommande gäster. Ligger nu i Mandal och väntar på lämpligare väder. Firade igår Ragnars födelsedag med ett glas Campari/juce innan vi knoppade efter all förlorad sömn.
      Nuvarande och förhoppningsvis även
      kommande gäst
      Harald

• Karin Haby Karin Haby

Så fint att få båten seglad över oroliga vatten och ansluta när allt är klappat och klart – kanske i Bergen?

Heja er!
      Till och med tullbåten klarade ni fint!

2/7 Henån till Mortensholmen 138 nm, 6-13 m/s WSW till N, mest sol 🙂

Nu är vi på väg, en dag försenade pga kuling och motorkrångel. Som tur var var det bara intaget av kylvatten som var blockerat. Motorn blev för varm när jag körde över 1500 rpm och det kom vit rök med avgaserna. Varvet spolade systemet baklänges med en slan via sjövattenfiltret så var det fixat 😉

Vi gick direkt ut på ett lite upprört hav vid Islandsberg men tog oss bara precis förbi Hållö med västlig vind. Helt ok eftersom planen var att runda kulingen på Skarack norrut. Vinden vred sen till nästan SV så vi fick fin kurs ut på havet. Så småningom vred vinden mot NV och vi seglade norrut igen. När vi slog för att undvika en fiskebåt kunde vi ligga upp mot norska kusten under natten. Vi kom fram till Grimstad efter bara en timmes längre segling än för 3 år sedan men fortsatte mot Lillesand direkt. Hamnen var ganska full så vi fortsatte in i Blindleia. där vi ankrade för lunch vid Mortensholmen.

Soluppgång utanför Risør

• Berit Engström

Hej. Nu har vi kommit till Svolvaer som var er vinterhamn. Stanna några dagar för besättningsbyte. Har ni någon extrabra kontakt i båtklubben. ”Seglingen” hit var väldigt mycke motorgång. Annars allt bra och mycket vacker natur. Varit inne vid Svartisen också. Mvh Berit på s/y Iguana. Vi möttes någon gång på sxk och med Anders på Oceane. Glad midsommar .

Hej,
      Roligt att du kommit fram till Svolvaer i midnattssolen 🙂
      Jag mailar dig vår kontakt på Marinepollen. Vi drar västerut mot Norge och Sognefjorden nästa vecka.
      Trevlig midsommar,
      Ragnar och Karin

• Karin Karin

Gav oss iväg i frisk vind som snabbt mojnade. Ragnar gav sig på lite fiske igen och resultatet blev en pytteliten uer, ungefär en munsbit 😉 Vi hade sikte på en ankringsplats längst inne i envis i lilla Lifjorden, vid Sognefjorden mynning. Vi fann den fridfulla viken omgiven av bondgårdar, får och kor på de gröna sluttningarna – men det var himla svårt att hitta det grunda partiet där vi kundekadts ankare. På 5e försöket la sig äntligen ankare och kätting på botten och Valborg låg tryckt och svängde ”inom ankarradien”. Tog en bra stund så det var extra gott med varm landare – citron, ingefära, råsocker hettvatten och en skvätt rom (som någon gäst lämnat kvar i odefinierad flaska). Med ankarlarmet påkopplat och efter avslutad middag med spännande samtal sover vi tryggt ombord i Lifjorden.