2021 Hem till Sverige

Välkommen till Valborgs blogg! Om du undrar över hamnar som vi besökt så kan du förstora kartan rejält så syns både hamnar och bryggor tydligt! Kartan visar rutten – nu har Valborg lämnat Svolvaer!

Det blev en kort säsong förra året och nu har Valborg vilat i vattnet  under en presenning sedan september. Coronan satte stopp för alla vinter- och vårbesök. Först med coronapass blev det möjligt att komma in i Norge i juli.

Längst ner på sidan kan du skriva en aktuell kommentar och bifoga en bild – skriv bildtexten i ett nytt stycke på slutet av kommentaren. Om du vill kommentera något av inläggen så klicka på “Svara” under bilden. OBS atta alla inlägg måste godkännas av moderator innan de blir synliga på nätet!

Nu har vi lagt alla bilderna på en egen sida – se menyn! Klicka här för fler bilder

151 comments

• Göran S Göran S

Toppen på Nårafjellet (202möh), med den Norske hesten lång bort i fjärran.

13/8 Nåra till Kilstraumen, 17 nm, 2-10 m/s, molnigt, lite stänk

Vårt proviantförråd var på upphällningen, och vi såg fram emot närbutiken på kajen i Nåra. Till vår förskräckelse informerade Google oss att butiken stängde kl 17. Kryssen i den smala farleden kostade tid, så vi kom inte fram förrän klockan var 17.30. Därför ställde vi in oss på en mager frukost. Men Google hade som tur var fel denna gång. Affären var öppen och hade det mesta vi behövde. Det mesta var verkligen det mesta. Mat förstås, men också rostfri skruv, verktyg, en slangkoppling till Ragnar och givetvis en hel vägg med stickgarner(!)

Nästa dag började vi med en rask bestigning av Nårafjällets topp. Fin utsikt! Därefter bar det iväg över Sognesjön med Kilstraumen och en restaurangmiddag som mål. Det började fint med en frisk vind som tyvärr dog ut. Detta i kombination med motström, gjorde att valde motor och en kortare väg genom smalare farleder för hinna fram i tid innan restaurangens kök stängde. En köttbit som omväxling smakade väldigt bra!

Den något stökiga hamnen i Nåra

12/8 Aldén till Nåra, 26 nm, 3-12 m/s SO, regn

Dagens uppdrag var att ordna fisk till 2 middagar. Det Tog lite längre tid än vanligt när vi guppade i lugna vindar morr om ön Ospa men sen fick vi ihop upp både torsk och lyrtorsk. Vinden tilltog när vi kryssade söderut. Som mest spännande blev det när vi gick där det var som trängst och mötte 2 större båtar från varsitt håll nästan samtidigt. Då regnade det och blåste drygt 10 m/s så det blev en liten prövning men med 3 man ombord gick slagen smidigt och Valborg kom helskinnad ur det hela. I Nåra gick det fint att förtöja vid gästbryggan och vi hann precis innan affären stängde. Diesel och stora gasoltuber finns men inga små blå. Vattnet visade sig vara på den stora bryggan ca 50 m bort. Så vi släppte ut förtöjningen så att Valborg kunde sträcka sig över hamnen och nå fram till vattenslangen. Specialkopplingen passade precis men när den skulle användas skarpt var den helt väck så det fick bli en slangklämma istället. Nu märker vi att det börjar bli riktigt mörkt på kvällarna.

Valborg i bevattningsläge tvärs över hamnen

11/8 Dombevågen till Alden (Norske hesten), 23 nm, 0-2 m/s, sol ☀️

Idag blev det bara motor. Helt bleke på havet.vi skymtade en säl samt några tumlare. Väl framme vid hästen ca 14, tog vi en plats utanför en motorbåt. Vi väntade en stund innan vi skulle bestiga hästen på 480 m. Båtar lämnade efter hand och vi fick möjlighet till bryggplats. Nu var det dags att gå upp på fjället. På toppen en magnifik utsikt åt alla håll. Fika på vatten o kvikklunsh. Tillbaks i båten lagom svetta i det varma soliga vädret var det dags för dopp. 16 grader kändes varmt.
    Efter dopp den traditionella ” Landaren”, som idag bestod av GT med salta tillbehör.Till det en en varm solnedgång. Nu är livet som bäst.

På väg mot hästen, men vart tog vinden vägen?

10/8 Honningsvågen till Dombevågen, 36 nm, 0-6 m/s, sol ☀️

Efter en lugn natt på svaj i Honningsvågen, lättade vi ankar med kurs söderut. Målet var Domba som skulle ha en naturhamn som såg spännande ut. Dagen bjöd på svaga vindar från syd, så vi gjorde bara ett kortare försök att segla. Utlovad vindökning och kantring uteblev helt, så vi fick acceptera att det blev en dag med huvudsakligen motor. Vi hade det trots detta skönt i solen samtidigt som vi ägnade oss åt att identifiera alla olika ö-profiler.

Inloppet till naturhamnen var smalt med ett 2.3m grund som krävde uppmärksamhet. Ankringsplatsen var en pärla. Helt lugnt och en sol som vi anade skulle bjuda på en magnifik solnedgång i havet. Vi beslöt att utforska de små angränsande vikarna i vår uppblåsbara jolle som nästan går att likna vid en kanadensare för 3 personer. Det blev en ljuvlig tur på kristallklart vatten som låg nästan som en spegel.

Efter en middag med bouillabaisse på lubb, tomat, fänkål, saffran, vin och grädde tog vi jollen och gjorde ett strandhugg för att fånga solnedgången. Den blev magnifik! Det enda som störde idyllen var moln av knott som dök upp från ingenstans. Den korta promenaden genom en gräsäng krävde sin tribut i form av ett oräkneligt antal fästingar som främst hade riktat in sig på Görans ben. Så han fick avsluta kvällen med plocka fästingar medan Ragnar och jag fick göra färdigt disken.

Valborg i Dombes famn

9/8 Runde till Honningsvågen, 18 nm, 2-6 N, sol☀️, molnigt på kvällen

Först fiske, och Runde stod sig som Erland och jag upptäckt. En stor lubb på 3,5 Kg, 3 torsk och en sej 🙂 Middagen är säkrad för några dagar framåt! Vi tog oss in till Fosnavåg där vi la till precis utanför MENY livsmedelsbutik för att proviantera men tyvärr hade den närliggande macken ingen gas. Sen blev det gennaker igen söderut, nästan ända fram till målet som var Honningsvågen längst ut på Stad.

Vi har seglat förbi här 3 gången och varje gång tittat in på den inbjudande hamnen. ”Stadhavet är et av de mest vaerharde havstykkene i Norge” som Havneguiden säger, men här finns en nödhamn som ger gott sjölä om man känner att det blir för svårt att gå runt Stad. Vi har dock aldrig haft problem med Stad utan haft fint väder alla 3 gångerna vi har passerat. Norge tycker dock att det är så allvarligt att man funderar på att bygga en 31 m hög tunnel genom Stadlandet för Hurtigruten.

Lite oväntat kom det nu en regnskur ikväll men ganska gott att höra regnet trumma mot kajutan när man är mätt och belåten efter en av Ulfs delikata fiskmiddagar.

Honningsvågen i kvällsljuset

• Karin Karin

Kul med aktiviteten ombord och på bloggen – känns nästan som en var med där på fina Runde och återupplevde örnar och sulor!
    I går var jag på Hermanö – också väldigt fint och lite fjällikt – och de sa att de sett kungsörn, kan det verkligen stämma? (finns inga bildbevis)

• Gunilla Gunilla

Vad spännande saker ni gör! Havssulor o havsörn… Promenaden ner verkade inte vara att leka med… men ett bad i 15 grader var väl inte så dumt!

• Ragnar Ragnar

Norge är fullt av aktiviteter, och härligt att gå direkt från båten till fjället 🙂

8/8 I havssulornas rike, Runde SV Ålesund

Idag har vi en heldag för utflykt på fågelön Runde. Kl nio drog vi iväg med packad ryggsäck innehållande dubbelmacka med torskfilé, russinbullar, fast med choklad, kvicklunsh o kaffe. Målet var att runda ön, se fågelklippan med tusentals havssulor, samt fota havsörn på stället där Ragnar ALLTID ser havsörn.

Vi gick ett motsolsvarv runt ön, och första stoppet var Storehålet, där man fick en fin vy över sulornas klipprike. Det blåste på granska bra från SV, så man fick hålla i hatten vid klippkanterna. Annars varmt o soligt. Vidare mot Rundebranten på 294m. Vi satte upp fågelkikaren och kunde se sulorna på nära håll. Otroligt hur dom kan bygga bon på den branta klippan.

Fiskmackelunchen intogs. Nu närmar vi oss Ragnars havsörnsplats. Skall vi se havsörn även denna gång? Dags för fika med Russinbullar, fast med chocklad, medan vi väntar på örnen. Ingen örn i sikte så vi gick
    ,aningen besvikna, vidare. Ops, vad är det för fågel med vingspetsar som pennor? Ragnars regel stämde in. Det är havsörn. Den snirklade runt oss och landade på en klippa en bit bort. Upp med fågelkikaren, och där var den. Det visade sig dock vara en örnliknande sten. Men sen fick vi syn på den sittande på en klippa. Några fina bilder blev det.

Vidare mot att runda ön. Vi såg en Stig som slutade i intet ca 80 m.ö.h, som gjorde att man slapp gå landsvägen hela vägen tillbaka. Den testar vi. Vi fixar nog de sista 80 höjdmetrarna. Det visade vara en boskapsstig för att få upp dem på fjället. Väl nere i granskogen gick vi utefter en 170 cm hög stenmur. Kanske bara 40 cm bred och lutade emot oss.Lite småläskigt, men det gick bra. Nu tog stigen slut, och frågan var hur vi skulle komma ner till vägen. Vi fortsatte i obruten granskog med kvistar o bröte, tills det blev än värre. Men skam den som ger sig. Vi forcerade nedfallna granar och ris, och kom till slut till åkermark och en väg, inte så långt från hamnen. Vi slapp alltså gå de sista kilometrarna utefter vägen, och fick istället magnifik utsikt utefter fjällbranten.

Åter i båten och dags för en svalkande öl med tilltugg. Ragnar haderätt. Man ser ALLTID havsörn vid ” Ragnars klippa”. Nu stundar ev dopp och senare Långamiddag.

7/8 Ona till Runde, 36 nm, 4-6 m/s N, sol ☀️

Efter en god natts sömn (vi var lite sega efter natt-tåg och byte till buss i Oppdal kl 5 på morgonen) vaknade i idyllen på ön Ona. Vi beslöt att börja dagen med att vandra runt på ön. Härlig utsikt från berget där den ståtliga stålfyren stod. Efter frukost var planen att fylla på matförrådet med lite färsk torsk. Vi pratade med en dam som sa att de hade fått 60kg (!) torsk på några timmar rakt utanför hamnen. Det väckte givetvis förhoppningar, men som grusades tämligen omgående. Inte ett napp. Torsken verkade vara slut för den här gången. Precis då vi var på väg att ge upp och leta efter ett nytt ställe, fick jag ett rejält napp vilket gav oss en fin långa på 5kg. Den rymdes precis i håven som tur var. En stund senare fick jag också en torsk på dryga kilot, och nu var middagsmaten säkrad för ett par dagar.

Morgonpromenad på Ona

Fin gennakersegling i kortbyxor

• Ulf Ulf

Vi läste lite om Ona i den utmärkta boken “Norges öar”. 1670 var det en fruktansvärd storm som spolade bort 48 av 50 hus. Bara 2 familjer överlevde katastrofen. Man kan förstå hur utsatt ön är av vädrets makter.

• Gunilla Gunilla

Så fint ni har det ombord! Hoppas torskryggen smakade! Jag tänker på turen vi hade med stor glädje över att få se denna skärgård och få segla med er fina båt!
    Missade Nidarosdomen!
    Får bli en överfärd från Härjedalen i nästnästa vecka om det går!

6/8 Kristiansund till Ona, 35 nm, 4-11 m/s, sol ☀️
    Gastarna anlände planenligt på morgonen men skepparen hade då lite ont i halsen så efter uppackning skickades de att handla mat och ett coronatest på apoteket. Som väntat var detta negativt, och vi drog ut på havet. Soligt med fin bris från NO så vi seglade med gennaker i stort sett hela dagen. Det friskade i lite när vi närmade oss Ona, men då hade vi redan bytt till fock. Den lilla hamnen var helt full! En vänlig norrman erbjöd oss dock att ligga utanför. Strax efteråt kom en enorm färja in i hamnen och vände innan den la till. Aktern var tydligen bara någon meter från båtarna mittemot, så de flyttade sig sedan.

Färjan tagen med vidvinkelobjektiv!

5/8 Håholmen till Kristiansund, 15 nm, 2-5 N, sol ☀️

Lugn natt och ljuvlig morgon i solskenet. Fin kryss norrut i lätta vindar. Hittade plats men ingen som tog emot. Det gick bra men kunde rivit trappan om jag kört längre fram med leken… Gastarna fastnade vid gränsen när många passagerare skulle ta covidprov och missade flyget – men kommer med nattåg istället så imorgon fortsätter färden söderut.

Håholmen i morgonsolen

4/8 Eide till Håholmen, 14 nm, 2-7 m/s, sol ☀️

Fin kryss ut mot havet och vidare mot fiskeplatsen där middagen till anländande gastar säkrades; det blir torskrygg!

Vidare segling in mot Håholmen där vi la till för några år sedan och tittade på vikingaskeppet. Nu ligger jag för ankar i lagunen strax öster om Håholmen. Gott om plats, ca 15m djupt.

Håholmen i kvällssolen

3/8 Tingvol till Eide, nm, 0-4 m/s NV, moln, sen sol☀️

Mest motor idag pga för lite vind, men det blev några timmars behaglig läns i 2-4 m/s på slutet. Liten promenad genom Eide och sen upp på Litlua 350 möh med fantastisk utsikt både mot havet och in över fjordarna. Blev längre än jag tänkt men hann hem till en landare i kvällssolen i sittbrunnen.

Utsikt från Litlua

2/8 Flåøya till Tingvoll 23 nm, 2-7 m/s SV till NV, regnskurar och sol

Flåøya bjöd på väl skyltade stigar förbi flera gravar både från stenåldern och vikingatiden. Man tror att gravarna som ligger högt på öns kullar även tjänade som sjömärken. Fina tallskogar med lingon- och blåbärsris. Ön är brant och stigarna ringlade upp och ner på ön. Inga problem att gå över till fastlandet nu när det var lågvatten. Troligen var det djupare vatten på vikingatiden och man kunde segla på bägge sidor av ön.

Jag seglade vidare in mot Sunndalsøra och såg 2 dalgångar med höga fjällsidor. I mitten låg ett stort aluminiumverk, typiskt norsk fjord där det finns rikligt med elkraft. En jättebåt låg där och lastade. Sen blev det motor tillbaka i motvinden. Men den vred så jag kunde kryssa fint men med växlande vindriktningar. Dock inga tendenser till fallvindar.

Stenåldersgrav

• Gunilla Gunilla

Så vidunderligt vackert med måste vara inne i fjorden med så höga fjällsidor! Ja, den röda linan är välkänd, men icke använd under min tid, dock förberedd inför varje angöring!
      Hoppas du har fint väder Ragnar o kanske kan pröva ett bad utan att veta vad badvattnet har för temperatur, tror det är bra, man är inte lika beredd och har inte lika många fördomar om badvattens temperatur! Lättare att simma på när man inte vet! Själv prövade jag imorse och visst har temperaturen gått ned något, kanske var det 19 grader här på västkusten i Sverige. Segla väl i väntan på ya besättningsmedlemmar!

• Ragnar Ragnar

Omväxlande terräng på ön, påminde lite om Sundsby.

Bryggan i Tingsvoll. På väg ut såg jag att det går stora trossar ut i 45 graders vinkel från nocken på bryggan som spänns när vinden ligger på och kan komma vägen för roder och köl. Jag hade tur när jag gick in från läsidan igår, dvs med vinden ut från bryggan, för då slackar trossen.

1/8 Kristiansund till Flåøy, 31 nm, 2-9 m/s NV, en del skurar

Nu ligger jag före tidtabellen; ska hämta ny besättning i Kristiansund först på torsdag. Egentligen var tanken att ha dessa extra dagar uppe på Lofoten, men eftersom det bara var kuling och regn då så drog vi söderut direkt. Så nu hittade jag en flytbrygga långt in i Sunndalsfjorden som syns tydligt på Google Earth. Jag hittade också en bild via Sunndalsøra småbåtsförening som har hand om bryggan. Lite spännande att se vad som finns i verkligheten! Fin läns längs hela fjorden ända in med varierande landskap, många små gårdar och berg som blev allt högre med mera fjäll. Drygt 1000m här och 1800 möh längst in i fjorden. Inga problem att angöra bryggan sedan jag krokat fast min röda lina som alla som seglat med Valborg har sett och undrat över. Flåøya har varit bebott sedan stenåldern, och under vikingatiden var det mycket aktivitet här. Man kan gå iland från ön när det är ebb, så det får jag prova imorgon.

Information om Flåøya

• Ragnar Ragnar

Hamnguiden kan även visa kartan från Google Earth, en bra hjälp när man letar bryggor som inte finns med i guiden. Bryggan syns tydligt i SO hörnet av Flåøya.

Ringholmen till Kristiansund, 8nm, 0-2 m/s, mulet

Tack för en så fin segling i denna den mest välutrustade båten Valborg! Vi har seglat från Brekstad via Sula så till Veiholmen och Ringholmen och nu i Kristiansund med två torskar, en lyrtorsk samt ett antal sej som fångst under färden! Fint väder, växlande vindar!
    Jag tackar varmt för dessa fina dagar med mycket torsk till middag som är den godaste jag smakat! Nu går färden hemåt med Hurtigbåt till Trondheim där bilen väntar!
    Stort tack Ragnar för fina dagar! Varma hälsningar till Karin!

Veiholmen i kvällssol

• Karin Karin

Roligt att du var med ombord Gunilla. Underbart är kort – välkommen tillbaks!

• Ragnar Ragnar

Tack för trevlig segling Gunilla, och alla samtal om bl a våra vänner från studietiden i Uppsala!
      Nu har jag ett nytt läckert torskrecept att bjuda på tack vare dig 🙂

30/7 Veiholmen till Ringholmen, 29nm, 3-6 m/s NV, molnigt

Lämnade fina Veiholmen efter morgonsnack med Nefertiti från Bergen och promenad i byn, jag kort, Gunilla längre. Lugna vindar mellan skären runt Smöla. Sen fiskestopp med 4 kg torsk 🙂
    Men innan fisken blev det nästan motorstopp. När vi tagit ned seglen och jag drog på mot den tänkta fiskeplatsen började båten vibrera påtagligt när varvtalet ökade. Span akterut visade långa sjögrässtängar bakom båten. Jag kunde dra loss en del men fortsatta vibratione både på körningdefram och back. Vi började tänka på att gå in till Kristiansund direkt och anlita dykare. Men plötsligt lossnade det och jag kunde dra ut lite mer sjögräs. Propellern har förmodligen slitit av sjögräset eftersom motorn gått fint sedan dess. Det var nära ögat!
    Gunilla med vaksam blick bakom rodret

• Karin Karin

Oj, det var tur eller skicklighet eller bägge – med propellersjögräset
      Låter som ni äter fisk alla måltider, bon apetit!

29/7 Från Sula till Veiholmen, 29 nm, 6-11 m/s NO, sol☀️

Vilken segling! Vilken dag! God vind, sol och dags för fiske! Stopp i läge intill skär där Ragnar finner lagom djup för torsken! I med kroken och första rycket ger en fin lyrtorsk! Men vem ger sig med det … storvinst efter en tim med en grann torsk på 3 kg! Härlig middag väntar!

Men väl framme på Veiholmen så är det dags för promenad- en förtjusande plats! Inseglingen från väster gav en Lars Lerin bild för ögat! Hus på hus i milda färger, här han nog varit! Promenaden ledde till en hyllning av fiskarhustrur och deras hårda slit och goda resultat hyllas med en vacker skulptur. Så fint! Middagen gick hem hos besättningen, Ragnar rensade torsken och två fina ryggbiffar blev dagens middag o Gunilla lade dem i hårdsaltat, uppkokat vatten! Serveras med smält smör o färskpotatis – en klassiker! En finfin dag har sitt slut, temperaturen sjunkit till 14 grader men det hindrar inte nattsömnen!

En hyllning till fiskarhustrun!

Brekstad till Sula, 41 nm, 6-14 m/s, sol ☀️

Gastombyte ombord när min studiekompis Gunilla anlände från Trondheim en timma efter Karin åkt hemåt. Karin lämnade efter sig en grillfärdig sejfärs som blev perfekt i ugnen. Upptäckte sedan att alla andra plåtarna stod kvar i ugnen och förmodligen hade fördelat värmen på ett bättre sätt, dvs inte bränt vid i botten.

Fin seglingsvind med revad stor tills vi kom ut på havet och då läns över solglittrande vågor i 6-9 m/s som avlutades med en timmes sakta glid mellan klippöarna utanför Frøja. Första hamnen det är trångt i – segelbåten som gick för motor och körde om oss knep sista byggplatsen så vi ligger i 2:a led utanför. Fin men kort kvällspromenad runt den lilla hamnen.

Gott om små båtar i vikarna på Sula

• Karin Karin

Bra start ni fick på nästa etapp – fortsätt så!
      Jag fick en fin färd med snabbfärjan upp längs fjorden och en promenerade i Trondheim tills tåget skulle gå. Satt en lång stund utanför Nidarosdomen och njöt av stämningen, kändes nästan som Notre dame med alla turister som poserade och fotade.

Uthaug till Brekstad 35 nm SSO ca 8 m/s

Vilken final det blev, efter inledande regn och rusk avslutades mina dagar ombord med riktigt fint väder och idag kom siroccovindar som matade på från syd. Jättefin segling runt Ørland – som det flacka området vid Trondheimfjordens mynning kallas – för att komma från Uthaug på norra sidan mot Foldahavet till mer skyddade Brekstad på sydsidan.

Tog en morgonpromenad i lilla byn Uthaug i den osannolikt varma vinden och det kändes mer som att vara i Skåne eller Danmark – doft av kossor och bördig mark och stora åkrar och fält. Längs vattnet små stugor med frodiga trädgårdar inåt land och en mer exponerad sida åt havet. Här finns även rikligt med våtmarker och fågelliv, men hann tyvärr inte kolla (denna gången heller!).

I Brekstad kan man hyra cyklar för att utforska det flacka kustområdet, finns även borgar och gårdar daterade till vikingatiden och därefter, inklusive tyska jättekanoner från 2a världskriget. Halvön stoltserar även med ett flygfält och vi hörde (Nato?)flygplan bullra, påminnandes om den onda världen utanför Valborgs universum. Men när vi hörde Stoltenbergs sommarprogram häromdagen kändes ju Nato nästan pacifistiskt.

Tilläggningen i Brekstad gick galant för då hade vinden mojnat och det var bara att glida in till flytbryggan och förtöja. Det är ju annars en ganska livlig plats, med båtar som kommer och går och besättningsbyten. Kystexpressen till Trondheim och andra båtar anlöper här flera gånger om dagen, och det gungar ganska bra på gästbryggan som ligger alldeles intill stora kajen.

Med vemod lämnar jag Valborg och överlåter med varm hand gastandet till Gunilla som hoppar ombord i Brekstad och följer med en bit söderut. Lycka till och ha de så grannt!

Tack Valborg (i mitten med 3 blå fendrar) och Norge för denna gång – segla fortsatt fint!

Sæterviken till Uthaug 51 nm i stabil NNO 5 m/s och strålande sol

Morgonen ägnades åt att förundras över ljuset och värmen som växt fram under natten, 19 grader och frukost i sittbrunnen, inte illa! Karin gick upp på Mariafjellet som tronade bakom det lilla fiskesamhället, 100 möh (ungefär som Tjörns högsta berg) och väldigt varmt där med. Strålande utsikt över Folda och in över land och en trevlig promenad genom byn för att komma dit. Fick mig en liten take away kaffe i den kombinerade sommaraffärn/våffelkaféet/hantverksförsäljningen. Take away bestod i att farbrorn fick gå in i affären och bryta upp ett paket med engångsmuggar. Kaffet var jättegott med grädde i och väldigt bra att plocka hallon i på väg ner från fjället.

Ut på havet vid 12-tiden och styrde kosan fortsatt söderut. Underbar segling, först lugnt inomskärs och sen ut på havet för att få mera fart. Det böljade på ganska bra, så det var bara att hålla i sig och se till att inte släppa horisonten med blicken. Så idag ingen läsning utan fullt fokus på hav, himmel och Valborgs rörelser. Några få båtar och några tumlare, annars tomt förutom öarna i horisonten, hägringar och de vita gässen.

Kom fram ganska sent till Uthaug så då hade vi redan hunnit äta middag under färd och nöjde oss med en landare (Campari för den som inte uppfattat det under Valborgs tid) i sittbrunnen och njöt av den ljumma natten. Två segelbåtar till vid gästbryggan, varav den ena precis som vi seglat norrifrån i dåligt väder, men de hade startat redan i Tromsø. Den andre är från närbelägna Trondheim och skepparen seglade Tjörn runt för 3 år sen.

Fiskebåt på fortfarande lika lugna Foldahavet

Nordgjaeslinge till Saeterviken, 31 nm, NV 5 m/s

Valborg har korsat Foldahavet idag, sjömännens kyrkogård, och det gick bra i den milda vinden. Här har många båtar förlist och sjöfolk omkommit. Hurtigruten har t o m gått på grund nån gång på 1800-talet och flera hundra kvinnor och barn satts iland och räddats på en liten fyrö. Hur det gick för männen förtäljer inte historien.

Foldahavet är öppet mot väst utan skyddande öar mot Stora havet (Atlanten) och lika lugnt som det var idag, lika vilt kan det bli på ett ögonblick. Förrädiska vatten med andra ord. Det mest spännande som hände idag var att tjockan ”tåkern” kom och gick, så vi fick träna på radarn. Inemellan sken solen på oss suktande som knappt sett den på 10 dagar – äntligen fick vi sitta på däck och läsa bok!

Saeterviken skulle enligt guideboken vara turistort så vi förberedde oss på barer och discomusik från haltande båtar. Men här är lugnet själv, fina gårdar och betande får i hagarna. Med turister menas nog folk som kommer hit och hyr en liten rörbu med båt och fiskar några dar.
    Kung Harald (Hurtigrut) kom emot oss på farleden när vi satte kurs in mot Saeterviken i kvällningen och vi håller tummarna för att överfördes ska gå bra.
    Efter 2 timmars fiskrensande ska Ragnar nu bjuda på lubb. 10-kg torsken åker in i frysen inkl ryggen (så har ni tur blir ni bjudna på den nån dag!)

Möte på Foldahavet med Kung Harald

• Ragnar Ragnar

Knausen levererar- 3:e gången vi fiskar här och napp direkt. Fiskebanken ligger strax söder om Gjaeslingarna.

Detta är den största torsken jag tagit med pilk (10 kg!). Först fångar man en sej på grundare vatten. Fortsätter ut mot 50m utan att ta upp linan. Då hugger torsken på sejen😀

• Ulf Ulf

Gjaeslingarna väcker fiskeminnen till liv. Jag tror det var där vi fick mycket fisk för 2 år sedan! Men jag ni har missat att berätta om storfångsten (10kg torsk)?

• Ragnar Ragnar

Stämmer, och även den gången fick vi småsej på 25m och större fisk när vi gick ut på djupare vatten. Nu fick jag 2 stora lubbar förutom torsken. Lubben har ett mkt fett skinn men det lossnar fint om man steker den i ugnen till 65 grader.

• Karin Karin

Torsken har blivit förevisad i så många forum i all sin prakt 😉 men missades nog här på bloggen, tack för påminnelse!

• Ragnar Ragnar

Ankarvakten (appen Anchor) väckte oss kl 07 då vinden vänt och båten tangerade kanten på cirkeln. Vi kunde konstatera att vi inte draggade, flyttade ankarpositionen lite i appen och förberedde frukost i solskenet.

24/7 Berg till Nord-Gjaeslingen, 52 nm, 0-4 m/s NV, sol från em ☀️

Grå start som vanligt men ingen vind så det blev motor hela dagen. Vi såg en ljusare strimma på himlen i fjärran som sakta växte i storlek, och en bit norr om Rørvik kom äntligen sol och nästan klarblå himmel efter 10 dagar med regn! Vi tankade på Rørvik Bil & Havneservice (kolla på Google) som tog VISA-kort på aautomat, dvs fungerar dygnet runt. Sen försökte vi segla lite i den svaga vinden men gav upp. Målet var Nord-Gjaeslingen där vi spanat in en fin lagun för ankring. Ankaret tog direkt och nu känner vi oss säkr med dubbla ankarvakter på paddan (Anchor och Anchor watch HD).

Äntligen bröt sig solen igenom rusket 🙂

Igerøy till Berg, 22 nm, 4-7 m/s SSV, Lerinmulet och regnskurar som vanligt

Igår kväll vid 21 – utifrån infon på Havneguiden – lade vi till vid Igerøy gästbrygga, eftersom vi då inte visste (och inte Havneguiden heller 😉 att det fanns jättefina nya gästbryggor vid själva Världsarvscentret på Vega 1 mil bort. Det var ju kulturvärldsarvet vi ville kolla in, så vi tog lokalbussen dit i morse, över landbroar och med en trevlig och informativ busschaufför. Det tog en stund, för bussen skulle via en annan brygga och hämta folk som kom med hurtigbåt. Så då blev vi 4 passagerare resten av färden över Vega till nordligaste hamnen där världsarvcentret finns. Fint var det, och pedagogiskt som ett världsarv ska vara. Skyltar och utställningar både inne och ute, och kartor, tidslinjer och AV-verktyg för att åskådliggöra Vegas geologiska och övriga historia.

Ön avfolkades liksom många andra norska öar under slutet av 1900-talet, men några entusiaster kände att det fanns potential och tog initiativ att skapa ett Unesco kulturarv. Motivet var fr a att värna ejderdunsverksamheten, dvs att skydda ejderhonorna under ruggningsperioden på våren och ta vara på det fina, lätta ejderdunet. Detta var kvinnornas arbete och hela utställningen gick mycket ut på att framhäva kvinnans viktiga och ofta förbisedda roll. T ex visades i en monter hur oumbärliga kvinnorna var för det stora lofotenfidket då 1000-tals män drog norrut för att fånga skrei. Kläderna för varje fiskare krävde 7 kg ull och att sköta får, klippa ull, karda och förfärdiga plagg tog 400 timmar – per fiskare. Och allt detta var kvinnogöra, liksom att sköta hus, odlingar och barn samt fixa med dunet!

Det gäller att sköta ett världsarv, och nu är man lite orolig på Vega – sa den unga guiden, som både sjöng och diktade för oss – att miljögifter, plastskräp och klimathot ska utarma miljön, liksom att kunskaperna om ejdervaktandet kommer att dö ut med de åldrande kvinnorna. Vi föreslog henne att man kanske kunde anlita ”dugnad”, dvs volontärer t ex pensionärer/honnörspersoner. Hon verkade inte helt oäven – låter som en helt ok syssla i april/maj, att pyssla om ejderhonor och deras småttingar och ta hand om det eftertraktade dunet. Priset för ett äkta duntäcke härifrån ön lär vara 30.000 kr, så man kanske t o m kan dryga ut pensionen lite!

Här bor ejderhonorna med sina små i april och maj innan de beger sig till havs och lämnar det fina dunet kvar

• Ragnar Ragnar

Gästbryggan vid Verdensarvet på Gardsøya, Hamnavgift bara 150 NOK! Det finns en dieselbrygga också.

• Agneta Svensson

Hej på er!
      Så kul att ni tog er tid att stanna och besöka ”duntäckesproduktionen”.
      Fantastiskt med naturens gåvor och hur förädlingen utförs.
      Kvinnor kan ! 🤩
      Ha det fortsatt fint på seglatsen
      Agneta o Leif

• Karin Karin

Ja det var fint med dunen – hade inte alls koll på allt detta. Undras om det samlades dun hemma i Bohuslän också!?

• Karin Lidberg Karin Lidberg

Återigen tack för alla din berättande rader från det Leringråa landet! Låter som fin idé att volontera med varma kläder som pensionist och ta vara på dunfjädrarna. 👍🤗

• Karin Karin

Verkar inte vara någon ejderdöd på gång här i Norge – den som det pratas så mycket om hemma i Bohuslän mm – i alla fall inte enligt vår kunniga och entusiastiska guide.

Från Herøy till Igerøy/Vega, 23 nm, mulet tidvis nederbörd men även lite sol, 5-10 m/s VSV

Herøy har mycket att erbjuda, inte bara ett fint hembygdsmuseum och sällskap av storspovar och rödbenor, utan 1 timmes promenad från lilla gästhamnen finns en fantastisk upplevelses av blommor och blader och loppisfynd – allt i skön förening – på sagolika stället Etcetera. Blomsterkonstnär Tommy, en yngre version av Tage Andersen i Köpenhamn, skapar fantastiska kreationer och miljöer av växter och bättre begagnade inventarier av olika slag. Besökarna glider runt i olika rum och upp- och nerför snirkliga trappor till avsatser med nya rum, alla med olika teman, färger och stämningar. Och allt känns opretentiöst och presenteras med ett leende. Idag 22 juli som är 10-årsdagen av Utøya känns det fint med alla blommor som smyckas med här (seglare blir lätt dagsvilla så det stämmer inte att minnesdagen var i går).

Efter denna förmiddsgsutsvävning var det dags att kasta loss, skepparen väntade otåligt vid båten. Den andra segelbåten på gästbryggan seglade iväg redan i morse, hade brått tillbaka till Oslo.
    Efter ca 6 timmars fin och stabil segling söderut och möte med tumlare samt en stunds sejfiske kom vi till lilla hamnen på Vega, eller snarare Igerøy, förbunden med Vega via bro. Vega är världsarv vilket vi hoppas kunna utforska lite i morgon innan färden fortsätter. Nu har vi varit inblåsta så många dagar att vi plötsligt fått lite bråttom. Middag på nyfångad sej med grönt hemifrån Skärhamn smakade gott som avslutning på denna dagen.

Pimpat utedass hos blomsterkonstnären

• Karin Karin

Vilo- och kulturdag på Herøy. Våfflor på hembygdsmuséet som vi läst om i Ö-boken (Källgård). Muséet och den lille kirken låg bara ett stenkast från lilla gästhamnen, så inga svårigheter att hitta. Idag är 10-årsdagen av Utøya och eftersom vi såg Carina Bergfeldts dokumentär på play igår var vi lite uppfyllda av detta och undrade hur Norge hanterar en sådan här dag. De två ungdomarna som gräddade våfflor och sommarjobbade på muséet menade att det märks mer runt Oslo, och att man ev flaggade på halv stång där. Här på Herøy flaxade alla vimplar som vanligt högt i den starka vinden. Det de mest har med sig från Utøya, sa ungdomarna, är att de minns exakt vad de gjorde den dagen, och att norrmän över lag blivit mer måna om varandra efter den fruktansvärda händelsen.
    Enkelt och fint hembygdsmuseum, egentligen Helgelandsmuséet, och behandlade mer än bara øya. Äntligen trillade poletten ner att Helgelandskusten är hela kusträckan inklusive alla öar mellan Trondheim och Bodø! De är på gång här, och lanserar sig som ”nya Lofoten” (som de menar har blivit alltför exploaterat).
    Från Herøy, som är en låg och ganska vindpinad ö, är det tänkt att man ska beundra topparna på öarna runtomkring, men det blev inget med det idag (för mycket moln i vägen). Däremot visade sig att det fanns en massa vadarfåglar på den del av ön där det gick får ”sauer” och betade. Jättevackert landskap med rödbenor och storspovar och några sorter som tyvärr inte gick att skåda då kikaren låg kvar i båten.
    Bonus med den här ön är att norska akademiförfattaren Roy Jacobsen bott och blivit inspirerad här, till att skriva trilogin om familjen som sliter med att plocka ejderdun, fiska och odla potatis på en liten ö. Och det var här utanför på havet det tyska fartyget Rigel förliste bombat av de allierade, vilket är med i boken. En massa ryska krigsfångar omkom och flöt iland.
    Bonus nummer 2 är att det finns en fantastisk blomsteraffär där Norges svar på Tage Andersen går loss med olika fantasifulla blomsteruppsättningar.

Fiskaren och hans lilla välutrustade stuga, en slaf, en spis, ett bord, en sydväst

20/7 Selsøyvik till Herøy, 45 nm, 6-13 m/s VNV, regn

Lugnare natt än YR hade förutspått och lugn start på seglingen. Sen fin fart söderut, mest i halvvind som var ganska byig. Men inomskärs hela dagen så bekväm segling. Vi passerade polcirkeln idag så ingen chans på midnattssol längre. Men jag har inte sett någon midnattssol alls denna gången, än mindre Karin då vi haft regn och moln sen hon kom upp. Jag hade några soliga dagar i början, men ingen med fri sikt mot norr. Så det får vi spara till nästa gång vi kommer hitupp! Från Herøy har man fin utsikt mot de sju systrarna, bergskedjan ovanför Sandnessjøen. Men hittills har systrarna dolt sig i moln. Vi får väl se om molnen blåser bort i kulingen imorgon.

Polcirkeln

• Karin Karin

19/7 Selsøyvik, inblåsta, 5-17 m/s Syd, hällregn.

Lite variation för nu är det Selsøya det regnar och blåser på i stället för Ørnes. Väldigt skumpig natt vid bryggan, både pga kuling och farled, så i morse fick vi lägga ut lite fler fendrar och tampar och det blev lite mindre ryckigt för Valborg.
    En lat dag till i kajutan med avbrott för 100 m promenad till lilla caféet, som även är restaurang och kompar i samma 200-åriga hus som Lanthandeln – där en handlar över disk av den hjälpsamme expediten.

Selsøya är en gammal handelsplats med gjestgiverbevilling sen 1700-talet. Ikväll ska vi prova Najad!laxen som kocken presenterade för oss när vi fikade där nyss – den är både gravad och rökt och stekt så det ska bli spännande.
    På Selsøya bor 8 helårsboende och 2 kvarglömda renar – samerna fick inte med sig dem när vinterbetet var över. Jag hade äran att möta dem när de hoppade ut från den lilla sitkagranskogen som finns på ön. Sitka är en inplanterad och stormtålig gran som verkar praktisk och lättodlad, men som inte är särskilt omhuldad av av norrmannen i gemen – den sprider sig för lätt och bildar täta mörka bestånd som hotar den biologiska mångfalden och är ogästvänlig för friluftslivet.
    Fin vägkantsflora med rosenrot och orkidéer och någon fin vit bräcka – Fjällbrud?

Allt i Norge som har med havet att göra är så jättestort, och tungt, inte bara torsken 😉

18/7 Ørnes till Selsøyvika, 29 nm, 6-13 m/s V, regn med lite uppehåll

Äntligen mojnade det lite och vi seglade iväg från Ørnes där vi haft en skyddad bryggplats. Fin segling ut genom Meløyfjorden, och sen mojnade det tillräckligt för en fiskepaus. Först några sejar, och sen en fin torsk. Vidare mot Selsøyvika, dit tyvär många andra segelbåtar också sökt sig. Vi fick en bryggpats med vinden in från tvärs så det blev en guppig natt.

5 kg torsk på kroken

• Göran W Göran W

Ha en bra färd söderut!

14/7 Bodø till Ørnes, 38 nm, 0-11 m/s, lite sol

Soligt i Bodø men lite kylig nordlig bris. Dock fint för oss som ska söderut, och vi hissade gennakern för några timmars behaglig färd. Sen läns och på slutet motor. Vi passerade en örn som satt på en ö men för långt bort för foto. Imorgon kommer sydvästlig kuling så vi gick förbi Kunna som kan vara svår när det blåser och la till i Ørnes som verkar vara en trevlig liten by. Bryggsnack med en katamaran-seglare som skulle till Svalbard senare i sommar -hade varit spännande att följa med!

Berget Spilderhesten bakom Ørnes

• Karin Karin

Så här kan samma vy se ut 1 dygn senare – och ytterligare 1 vecka.., inblåsta här i Ørnes

• Ulf Ulf

Ser härligt ut! Nu är biljetten bokad och jag ser fram emot en ny tur längs den vackra kusten

13/7 Bodø kuling

Efter 1 dygn på buss och tåg och lite mankemang vid gränsen (2 timmars köer o kontroller) äntligen framme i Bodø och ombord! Alla med covidpass släpptes igenom av glad och vänlig politi och övriga fick utstå nästestet. 2 passagerare fick av oklar anledning stiga av.
    Där låg hon i gästhamnen, Valborg, tryggt hitseglad av Ragnar tvärsöver Lofotenfjorden. Nu väntar nya äventyr när vi seglar söröver!

Gränskontrollen vid Svinesund

12/7 Sørvågen till Bodø, 51nm, 5-9 m/s SV, mest sol 🙂

Sebastian fridykare som simmar med späckhuggare vid Tromsø på vintrarna simmade under båten och hittade en musselodling under kölen (där det inte är bottenmålat), annars var färgen fin och anoderna (zink för att undvika galvaniska strömmar) konstigt nog helt ok. Förra året när jag bytte var de helt borta! Så vi sparade både tid, pengar och bottenfärg, vilken tur att vi mötte honom! Frisk vind över Vestfjorden till att börja med som mojnade till behagliga 5-6 m/s.

Vinden höll i sig över fjorden där jag gjorde god fart, men bland öarna mojnade det och motor sista biten. Tyvärr såg jag inga valar. En enda lunnefågel, men för långt bort för foto. Trångt i hamnen i Bodö, och jag fick lägga till 3 gånger innan jag hittade en bra plats.

Farväl Lofoten för denna gång

11/7 Nusfjord till Sørvågen, 18 nm, 0-7 m/s NO, sol ibland, inget egn

Hej Signe och Rune!
    Eftersom morfar och Karin är så långt borta och inte träffar er på många veckor (Rune ända sedan jul) så skriver vi bloggen som ett brev till er bägge. Mamma och pappa kan läsa för dig, och förklara svårare ord. Om du vill fråga eller kommentera något så kan de hjälpa dig med det.

Idag var vinden mycket lugnare och därför fiskade jag på förmiddagen. Det blev blandad fångtst; torsk, långa, lubb och sej. Signe, jag vet att du inte äter fisk, men säg till om du vill se en bild på fiskarna som ser väldigt olika ut. Sen styrde jag söderut med behaglig läns. Ibland dog vinden och då körde jag lite motor. Efter att ha lagt till så tog jag en promenad upp i bergen bakom Sørvågen upp till 200 m höjd. Väldigt fin utsikt och så såg jag en stor jättegryta (men inga jättar…). När jag kom ner rensade jag fisken och träffade en svensk som bor i Tromsø på båten bakom oss. Han tyckte att botten nog inte behövde målas och erbjöd sig att dyka ner och titta imorgon. Kanske vi inte behöver ta upp båten i Bodø? Jag ska i alla fall segla dit och hämta Karin som kommer med tåg på tisdag.

Jättegryta i bergen bakom Sørvågen

10/7 Svolvaer till Nusfjord 31nm, 2-14 m/s, sol 😊
    Äntligen seglar Valborg igen efter 9 månader under en presenning! Värmebölja när jag kom upp till Svolvaer men nu mer typiskt väder, dvs seglarstället + tjocktröja (men inte långkalsonger ännu). Ca 14 grader, blir snabbt kallt i vinden.

Nordlig vind upp till kuling men läns enligt YR och övriga. Men det mojnade snabbt så storen åkte upp också innan vinden vände och kom från Syd!? Så motor m hissar stor i väntan på lite nordlig vind igen. Den kom med kraft efter Henningsvaer, upp till 13 m/s och då började Valborg broacha (lydde inte roder) även med halvvind. Istället för att reva tog jag ner storen och seglade lugnt vidare m full fock, nästan samma hastighet o betydligt lugnare, maxfart 7,6 knop⛵️.

Jag ordnade fendrar o tampar i lä av ett berg. Det blåste drygt 10 när jag körde in i den lilla hamnen men väl därinne var det lugnt. Men betydligt fler båtar än då jag var här senast en septembernatt med fantastiskt norrsken.

Lofotenväggen är målet

• Ragnar Ragnar

Motordag idag, bytt impeller, oljefilter och finfilter. Igår byte av kylarvätskan, lite knepigare eftersom det var första gången jag gjorde det själv. Men det finns alltid vänliga människor på Orust som svarar på frågor 😀

7/7 Svolvaer
    Igår åkte presenningen av. Lagom tills jag skulle lyfta av den tyngsta delen kom några unga män förbi till grannbåten, och de hjälpte mig glatt att få ut den på bryggan. Idag har jag satt segel. Först kort motorgång till andra sidan bryggan eftersom han som ägen platsen vi hyrt ville börja använda den. SV sa YR men det blev svag NO, så Valborg försökte segla in i bryggan innan jag halade seglet igen. Solen har under kvällen bytts ut mot regn som ska vara hela dagen imorgon.

Valborg seglar mot bryggan

5/7 Äntligen Norge!
    Med coronapassetgick det enkelt. Grön linje i golvet fram till an väntande glad polis som scannade mitt EU covidbevis. Sedan elektronisk scanning av vanliga passet, snabbt förbi kön för covidprov som jag slapp tack vare EU-passet. Men jag fick hämta upp bagaget i Oslo och checka in igen. Tydligen långa köer tidigare på dagen, men vid 19-tiden var det tomt. Fin kvällssol från flyget, motljus mot Lofotenväggen.