2017 Norge – Nordkap och Kirkenes

Klicka på “Nyare kommentarer” för att se det senaste! Eller klicka här
(alla kommentarer får inte plats på en sida)

Välkommen till Valborgs blogg! Du kan följa oss genom att prenumerera på uppdateringar längst ned på sidan.

Klicka på kartan och scrolla med musen för att zooma. Klicka på en bild för bildspel.

Längst ner på sidan kan du skriva en aktuell kommentar och bifoga en bild – skriv bildtexten i ett nytt stycke på slutet av kommentaren.

Om du vill skriva något om ett tidigare avsnitt på resan så använd länken “Svara” underst på kommentaren det gäller. Använd de blåa pilarna nere till höger på skärmen för att snabbt hoppa till slutet eller början på sidan (fungerar om du vrider iPhone 90 gr).

Nu har vi lagt alla bilderna på en egen sida – se menyn! Klicka här för fler bilder

1860 nm 2/5 – 9/10

156 comments

• Carina Axberg Carina Axberg

Idag blev en härlig promenad till Slettnes fyr och nationalparken runt omkring. Hade hoppats få se lite fåglar, men det blev bara duvor, renar och en räv. Sedan en skön seglats till Berlevåg. Tyvärr inget fiske då det var ganska grov sjö.

17/7 Gamvik till Berlevåg, 37 nm, ONO 6-10, men även SO 2-6, sol 🙂

‘Häftig och begeistrad’ är nu Valborg i Berlevåg. Får lust att se om filmen om den norska manskören som blev världsberömd – kanske kan vi ladda ner den om vi blir inblåsta här i morgon, vilket vi nog blir.

Ingen midnattssol i kväll, utan regn och kraftig vind. Berlevåg ligger oskyddat ut mot Ishavet och vågbrytarna här har stormat sönder 4 gånger varav en gång på 1800-talet hela fiskeflottan förintades. De senaste vågbrytarna är byggda av 10.000 sk 4-fotingar i betong, vardera på 15 ton, och stoppar vågor på 9,8 m (hur man nu lyckas mäta det?). Imponerande i höjd och bredd erfar vi när vi seglar in genom de dubbla vågbrytarna, dvs 4 totalt som möts i mitten. Så vi känner oss ganska trygga nu med Valborg väl förtöjd inne i fiskehamnen. Som vanligt ingen vidare uppmärksamhet eller service, men det har vi vant oss vid nu och tycker är ganska skönt. Och billigt – inte en krona i hamnavgift 😉 Ingen gasol, ingen diesel.

Labb går in för landning på Slettnes

• maria abrahamsson spasevski

Vad roligt att få följa er på er resa!

• Eva

Delfiner o renar på samma tur👏👏😘 underbart!

• Karin Karin

16/7 Honningsvåg till Gamvik, 61 nm, NO 5-9 men pendlade till SO med tvära kast utanför uddarna. Soligt 🙂

Lämnade Honningsvåg efter lugn frukost och omflyttning av Harald och Carina in i akterruffen när Annika och Staffan lämnat. Promenad runt kustsamhället som är väldigt inriktat på kryssningsturister men inte på småseglare precis. Kanske inte så konstigt med tanke på att det kommer 80.000 människor hit via de stora fartygen och förmodligen bara några 100 med privatbåt.

Fin kryss-segling österut längs norska nordkusten. Hurtigruten passerade vid horisonten och en och annan fiskebåt syntes i fjärran, annars inget liv förutom stormfåglar och tordmular och en och annan lunne. Också vet vi ju att det döljer sig både valar och delfiner under ytan, vi får bara inte syn på dem. Vi såg fenor och ryggar vid ett tillfälle idag men kunde inte avgöra om det var vågor eller synvillor, så vi kan tyvärr inte rapportera ett säkert fynd.

Framme i Gamvik vid 21 och fick fint välkomnande från land av en äldre man i permobil. Sen kom det både gamla och unga fiskare och dirigerade om vår tilläggning från flytbryggan så att Valborg nu ligger tryggt med tidvattenförtöjning vid en skamfilad men stabil fiskekaj. Efter middagen – kornotto med torskrom pga uteblivet fiskafänge pga grov sjö – tog vi midnattspromenad i den lilla fiskebyn. Råder lite ödslig stämning, inte en människa ute och rör på sig – men en flock renar som kom springandes i en gatukorsning piggade upp. Ingen gasol, vatten eller el.

Renar på kvällspromenad i Gamvik

15/7 Havøysund till Honningsvåg via Nordkap, 70 nm, N-NO 0-8 m/s, SOL

Lämnade Havöysund tidigt på morgonen med kurs på Honningsvåg efter att ha tankat vatten vid en liten brygga innanför färjelägret. Dagens höjdpunkt skulle bli att följa Nordkapsklippan från norrsidan. Och mycket riktigt – snart skymtade vi den stolta klippan i nordost och sen växte den fram 300 m rätt ur havet och följde oss resten av dagen. Nerifrån Valborg såg vi hur utsiktsplatsen högt däruppe kantades av turister och husbilar, och en och annan helikopter dök upp och snirklade runt klippan med omnejd. Finns det pengar finns det möjligheter…

Men den största glädjen blev ändå den lilla delfinen som började leka kurragömma runt båten och gäcka alla fotografer ombord med att försvinna ner i vattnet och dyka upp igen lite längre bort. Den väckte oss ur eftermiddagsslöheten på det dyniga ishavet som vaggade oss behagligt. Så nu blev det aktivitet – fram med alla fiskeredskapen och ombord med dagliga fångsten, 7 stora sejar och en torsk på 3,5.

Insegling till Honningsvåg i fint kvällsljus men förbjudet att ligga till överallt så vi fick tuffa runt ett slag, vilket även den franska segelbåten från Havöysund gjorde. De ankrade till slut upp ute i viken, medans vi hittade en plats utanpå en kombinerad segel- och fiskebåt med intressanta linor och anordningar uppspända på däck, så det blev ett äventyr varje gång vi skulle upp på bryggan. När sen tidvattnet sjönk blev det till att klättra några meter också.

Väl förtöjda skulle fisk rensas och mat lagas, men först den vanliga jakten på vatten, gas, soptunna, diesel och el. Det mesta hittades, el och diesel hoppas vi på i nästa hamn. Affärer mm stängda så här på lördagkvällen, förutom några restauranger och barer för kryssningsturisterna. Ganska tomt i fiskehamnen mellan lotsbåtar och andra nyttofartyg, men en snäll gammal fiskare som kvällsspankulerade skjutsade Ragnar till tappen så han fick köpa en gasoltub. Tankbrygga finns men bara för den som har norskt kreditkort. Vatten hittade vi på nocken av en fiskebåtsbrygga.

Sista kvällen med Annika och Staffan som tar hurtigruten tidigt söndag morgon till Hammerfest för att flyga hem. Midnattssol i sittbrunnen, torsk och potatis, vino fino och trevligt prat om dagen – vad mer kan en begära!

Besättningen beundrar en liten vitbukad delfin som földe Valborg en stund

• Annika Ingeltorp Annika Ingeltorp

Hej och tack för en härlig vecka med sol och moln , stiltje och friska vindar. Kul att vi kom runt Nordkapklippan! Och fågelbergen var en särskilt minnesvärd upplevelse! Hoppas att ni får fortsatt fin segling med mycket napp. När ni kommer hem kan författa en kokbok med namnet 107 variationer av sej! Kram

• Karin Karin

Heldag i Havøysund med 2 nya gastar – Carina och Harald – som anlände med buss från Lakselv till morgonfikat. Fri lek tog vid, med diverse praktikaliteter som att hitta hamnvakt, gas, vatten, mat, turistinformation och nöjen för närmsta dygnet.

I Havöysund finns t ex ”russhola” där ryssarna lämnade kvar gods som de inte fick föra hem, samt en kyrka från efter kriget som liksom all nuvarande bebyggelse kommit till via gjenreisningen då allt som tyskarna brände byggdes upp igen.

I lilla hembygdsmuséet intill kyrkan kunde vi lära oss om fisket och livet här under krigs- och fredstid. Det var mycket aktiviteter med ryssar och allierade, spaning på havet, radioavlyssnande och spionage. En ung nordman fick smak för spionerandet och fortsatte som rysk spion efter kriget.

Det finns också en fin bro till fastlandet som invigdes av kung Harald 1988. Han var här igen 2015 tillsammans med sin Sonja och besökte Arctic View restaurang som vi också besökte. Vi såg den redan igår kväll högt uppe på en klippa när vi seglade in mot Havöysund, en märklig byggnad med stora fönster.

Så vi ringde och bokade bord och vandrade de 4 kilometrarna uppför berget och förbi de 18 vindkraftverken som arbetade för högtryck. Vi blev varmt välkomnade av den trevliga personalen som hade sett oss på havet igår och tipsade om ställen för den fortsatta resan mot Kirkenes. Maten – kortrest! renskavsgryta – var jättegod men fick bara 4 av 5 i betyg på fejan eftersom några ansåg att den var lite för rustik. Ganska befriande dock med vanlig mat utan krusiduller där råvarorna får tala för sig.

Efter 4 km nedför fjället var det skönt att komma till Valborgs varma kajuta och värma sig med Jägermeister och kamomillte.

På väg upp till restaurangen – fotograferade av två franska seglare, också på väg mot Kirkenes

• Staffan Lundgren Staffan Lundgren

Panorama vy ifrån resturangen vi såg uppe på klippan när vi seglade förbi!
    De hade sett oss och undrat hur det gick. Vi länsade i svag vind och mycket sjö! Seglen slog så de hade noterat oss! Säger något om hur vanligt det är med segelbåtar där utanför….

• Staffan lundgren Staffan lundgren

75 distans idag! Grym segling i tilltagande vind! Slör och halvvind hela dagen!
    Men ruggigt kallt i vinden! Hur är det inte på vinter havet då?
    Mer och mer branta klippor vart det idag!
    De flesta slipade av is ser det ut som. Inte så mycket fågel trots allt överflöd av fisk i havet!!!

13/7 Hasvik till Havøysund, 75 nm, V 5-11 m/s, mulet

Idag har vi kännt oss som en polarexpedition när vi korsat Ishavet i ca 8 m/s, vinden in från sidan, lagom lut och behagligt gung. Endast 9 grader så det gäller att hålla värmen. Inte en segelbåt i sikte, inga fritidsbåtar öht, bara Hurtigruten och några andra hurtigbåtar. Skymtade Hammerfest i fjärran, med alla raffinaderier och ett stort gasfartyg på redden. Havsøysund nästa, vår planerade natthamn!

Humöret på topp trots bistert väder

• Staffan Lundgren Staffan Lundgren

Idag kändes det nästan som Scottland, när vi gled förbi fågelbergen. Ingen Havssula men däremot massor av småfågel! I anslutning till dessa klippor fanns denna grotta! Strax utanför hade någon gillrat en fälla med en typ snurpvad ifrån land och ca 50 meter ut i vattnet! Vi upptäckte dessa välan i tid och han gå utanför trots att vi gled förbi i ca 1,5 nops medström. Det hade inte varit vackert att landa upp i dessa nät! Annars rätt praktiskt att glida förbi i fåleskådningen i denna ström med avstängd motor….

7/12 Seglvik till Hasvik, 38 nm, 2-6 m/s SV, regnigt

Grådisigt med vackra dagrar och lugn segling över vilda Lopphavet, som var lugnt som en filbunke idag. Vi lämnade Seglvik ganska tidigt efter kort morgonrunda i det lilla fiskarsamhället. Inget särskilt att säga om Seglvik, litet ställe utan landförbindelse, all kommunikation sker via havet. 3 rara barn i liten eka tog emot vid inloppet i går kväll och myggen anföll så fort vi landat. Ytterligare en segelbåt fanns i hamnen, ett gäng engelsmän/sydafrikaner som försökt ankra upp i närliggande vik, men ankarkättingen hade gått av så de fick söka upp en brygga.
    Sej till middag förstås, och av bryggrannen – en lokal fiskare – fick vi en påse sej till! Bara för grabbarna att sätta sej och rensa. I fortsättningen ska det bli fiskekaker så alla ben ska bort – tack!

Eftersom vädret var så lugnt rundade vi Loppøy och tog oss sakta runt utsidan där 10.000-tals tordmular, lunnefåglar och sillgrisslor levde livet! Fantastiskt att ligga där och guppa i Valborg och smyga på fåglarna.

Regnet kom på eftermiddagen och då skulle det fiskas lite – surprise – innan vi anlöpte Hasvik som var målet för dagen. Skörden – den vanliga torsken och sejen – blev riklig och rensades till 7 kg filéer på kajen efter ankomst. Annika och jag hittade dagligvaruhandeln och bunkrade upp övriga mat förråd. Hasvik hade vattenslang på kajen så vi kunde fylla på även det förrådet, samt elström. Inte alltid de norska ”gästhamnarna” kan leverera detta. I själva verket är det inte alltid fråga om gästhamnar, utan snarare att få tillgång en bit brygga i lokalbefolkningens fiskehamn.

Recept på fiskekaka: tag 1 kg välrensad (inga ben) hackad sej, skuren purjo, mosad sötpotatis, ägg, salt, fiskbuljong. Blanda ihop och bred ut i smörsmörjd form och grädda i ugn tills den stelnat. Servera med sommarpotatis och en blandad sallad. Gott med mousserande vin till tyckte vi. Bon apetit!

Lunne på Lopphavet

• Eva Eva

Vilka exotiska miljöer ni beskriver och så fina bilder! Spännande resa med Valborg som vanligt!
      Kramar från Rörö

• Karin Karin

Ni har det säkert också lagom exotiskt och härligt på Rörö snart.
        Kram Karin och besättningen som hälsar!

• Staffan Lundgren Staffan Lundgren

Denna resa går Sej:ens namn! Viss risk för att det växer ur gälar och oljiga fjäll efter denna resa. Bild på läget under flytbrygga i morse! Inte konstigt att det nappar!

12/7 Karlsøy till Seglvik, 41 nm, 0-8 m/s NV-NO. SOL -> regn på kvällen

Karlsøy-Seglvik i olika vindstyrka, riktning och sol. Ömsom motor och segel beroende på hur vinden kom i fjorden. Seglade innanför Arnöy, en ö med stor betydelse under kriget. Motståndsmän spanade på tyska skepp och röjde deras position till de allierade via en radiosändare gömd i en grotta. De blev påkomna och ca 10 personer på ön straffades med döden pga tilltaget. När kriget var över och tyskarna drog sig tillbaka brände de 98 av de 100 husen på ön.

Karlsøy var en pärla – tack Ingemar för tipset! Vi tog en promenad över ön till Sandvik på västsidan där Norskehavet kommer in och sandstranden var lång och slät och helt ren från skräp – inte en plastbit att uppbringa på hela stranden eller ens längre upp på ängarna eller i buskagen, som hemma på västkusten. Vattnet kristallklart och kallt, men helt ok att promenera i barfota längs strandkanten. Några norska familjer satt och eldade, och barnen lekte i sanddynerna i stället för i vattnet.

På ängarna och längs stigarna trängs blomster av alla de slag – björnbrodd, tätört, smörbollar, pyrola, och olika sorters spiror och orkidéer. Precis som hemma verkar igenväxning hota det öppna landskapet och små björkar stack hotande upp här och där. Vilket mycket riktigt lokalbefolkningen bekräftade och berättade att staten betalade för att jordbruken skulle läggas ner på 60-talet. Det var då alternativmänniskorna kom hit och hade boskap och getter och bedrev småskaligt lantbruk. Men förra året gav sista getbonden upp och nu finns tyvärr inget bete på Karlsöy längre. Så på denna ö långt ut i Finnmarksskärgården verkar glesbygdspolitiken lämna övrigt att önska.

Handelsboden/kaféet har öppet varje dag mellan 12 och 14 mha ideella krafter och säljer det mesta, inkl havremjölk och mandelmjöl mm. På helgen förvandlas den till en pub och ölen blir 3 gånger dyrare! Puben i hamnen däremot är inte öppen längre, förutom för de ryssar och andra som kommer och fiskar hos den litauiska familj som bedriver verksamhet i de nedgångna husen. En blomstrande verksamhet enligt ortsborna – en del kanske t o m lite avundsjuka tyckte vi oss kunna ana?

Karlsöy kyrka tronar mitt i byn

• Staffan Lundgren Staffan Lundgren

Detta med Gas-flaskor… Det verkar finnas lika många anslutningar till gas flarror som det finns länder i Europa! England har sitt system danskarna sitt, och Ja Norrbaggarna sitt, eller snarare de är en skatt jakt varje gång en flaska skall bytas. Besökte idag 6 st ställen i Tromsö, tre mackar, två gasleverantörer vara en var Aga! men icke någon å liters tub, och till sist när hoppet var ute gick jag på chans in På TOOLS yrkesbutik för verktyg. Och killen i denna jätte affär säger direkt när jag kommer in: Ja sådan har vi och det finn ingen annan i Troms som har… Hm det skulle fler veta om… ingen av de tidigare ställena hade en aaanings… Så nu vet ni!
    Annat trevlig tur idag med lyckad fisk fångst och trevlig lita ö på slutet!
    Till och med mini orkidéer i vägkanten! På ön Karlsöj

10/7 Tromsø till Karlsøy, 40 nm, NV – N, molnigt, regn på kvällen
    Tänk att få ytterligare en solig frukost i sittbrunnen i flödande solsken här i Nordnorge! Tromsö vaknar måndag morgon och vi också så sakteliga. Första parkett mitt i hamnen där både båtar och människor rör sig. 300 kr kostade gästhamnsavgiften inkl el och vatten, modernt via app minsann! Men tyvärr ingen dusch eller tvättstuga, “det är på gång” sa hamnvakten. Fick tvätta en maskin hos Stordalen (Clarionhotellet mitt för gästbryggan) till nästan samma pris, i personalens tvättstuga. Skönt att få rena lakan och handdukar men hade inte blivit så väldigt mycket dyrare att köpa nya!

Dagens bragd var att Staffan äntligen lyckades hitta rätt gasol, efter att ha blivit hänvisad hit och dit i några timmar – tack för det! Ragnar vaktade skeppet och Annika och jag tog en promenad till botaniska trädgården, världens nordligaste belägna sådan. Tidigare var Kolahalvön nordligast, med Polar Alpine Botanic Garden i Pirovsk. De hade dock inte blivit förgrymmade av att bli utkonkurrerade, utan istället bidragit med sibiriska plantor som en vänskaplig gest.

En fantastisk trädgård, med gentianor, tulpaner, vallmor, rhododendron, anemoner, aklejor, frittilarior mm i alla färger och storlekar. Så välskött och välkomnande med små stenlagda stigar och trappor in emellan de olika växtkvarteren. 4 volontärer från Frankrike och Nya Zeeland hjälpte de 6 anställda trädgårdsmästarna att ansa och rensa de rara örterna.
    Annat somarlovsarbete kan vara att sällskapa med di ganmle i Tromsö och t ex besöka botaniska trädgården – ett gäng skolungdomar i lila t-shirts promenerade runt i sakta mak med åldringar i olika fysiskt och psykiskt skick och verkade trivas, bägge lägren.
    Vi hann med en fika i trädgårdscaféet också, den sedvanliga våfflan som alltid verkar kosta 25 kr – inkl alla tillbehör sylt, surgrädde och mesost! Kan våfflor vara subventionerade?

Efter en trasslig promenad genom Tromsös industriområden hittade vi pojkarna med nytankad Valborg i en förortshamn och det blev avfärd vidare norrut direkt. Över lugna fjordar inramade av de sedvanliga resliga bergen med snölegor, tog vi oss till Karlsö – en liten ö med 70 invånare som vi blivit rekommenderad för sin fina flora, av Ingemar Jonasson, välkänd botaniker hemma i Bohuslän. Vi lade till vid den enda bryggan, en liten en med en skylt “för båtar på högst 6 m”. Vi fick dock gott plats, men efter att all förtöjning kommit på plats ville vi ändå kolla med ortsbefolkningen att det var ok. Första gänget vi stötte på var ryssar som satt inne på den stängda (!) puben i luft som gick att skära för den var så tät av cigarrök. Kvinnan i gänget sa att 11 meter gick bra så vi undersökte inte saken närmare utan gick tillbaka till båten och lagade – ja just det, fisk 😉 Idag har fångats sej, lubb och långa från akterdäck.

Av den enda båtgrannen på bryggan, en barnfamilj med en 6 meters norsk segelbåt, fick vi veta att vi just missat Karlsöfestivalen som pågått i dagarna 3 – med Stefan Sundström som ett av huvudnumren! En alternativ festival, på en alternativ ö, förstod vi av berättelserna. Här hade flyttat hit hippies och rastafaris efter att Karlsöy hade börjat avfolkas på 70-talet. Efter middagen tog vi en promenad i det lilla samhället, med numera 35 invånare (inte 70) och fick lite Krokstrandkänsla av olika byggen, tält och installtioner som var kvar efter festivalen.
    Nu är klockan över midnatt (igen!) och regnet smattrar rogivande mot rufftaket. Dags att krypa till kojs för i morgon blir det upp tidigt för blomstervandring runt ön.

Dagens fångst: 6 sejar, 1 långa och 1 lubb

• Mona

Nu är även jag med här från Masthugget. Känns som att ha fått bästa biljetten på första parkett. Rena rama bildningsresan. Fortsatt go gli!

9/7 i Tromsø, sol och 18 grader 🙂

Lugn dag i Tromsø, som vi inte riktigt förstår varför den kallas Nordens Paris. Mer som Istanbul i så fall, med fjorden som delar staden i 2 och med en elegant bro tvärsöver.

Efter en natt på olovlig brygga hittade vi till slut gästhamnen i centrum och har turistat i hamnområdet hela dan, pysslat om Valborg, tvättat fendrar mm. Väldigt mycket folk av olika nationaliteter spatserandes överallt, och eftersom Hurtigrutten och kryssningsfartyg av olika storlek stannar till i Tromsö finns det gott om shoppar och stånd med fårpälsar och norsketröjor mm. Även ett polarmuseum och statyer på både Roald (Amundsen) och Fitiof (Nansen).

Annika och Staffan anlände med flygbussen direkt till hamnen och har stuvat in sitt pick och pack och gjort sig hemmastadda i kabyssen. Vi åt torsk medseglad från Husøy till lunch och fick fram sittbrunnsbordet för första gången. Så varmt och skönt plötsligt att vi även kunde äta kvällsmat i sittbrunnen. Svårt att dra sig tillbaka eftersom ljuset aldrig ger sig, vill bara sitta och beundra alla snöklädda berg som reflekterar midnattssolen.

Vi tog en promenad över bron till Ishavskatedralen på eftermiddagen, stängd men annonserade öppning vid midnatt i samband med midnattssolskonsert! Natti 🙂

Mörk arkitektur i Tromsø – knappast Snöhetta?

• Karin L Karin L

Svindlande vacker segling… Ibland gör vi samma ting – som att lyssna på Sommar. Kramar Karin

• Karin Karin

Härligt att Halsbäck är med!
      Kram KoR

• Anna

Njuter av att läsa dina reseskildringar Karin!
      Låter så härligt med Havet, ljuset, valarna, fåglarna, blommorna och de små samhällen…och siestan med radion på:)
      Ser så fram emot att få segla med er snart.
      Kram Anna

8/7 Husøy till Tromsø, 46 nm, 2-5 m/s NV, sol 🙂

Vaknade i sol i Husöys hamn. Tidvattnet varierar med ca 1,5 meter så det krävdes lite extra arrangemang med förtöjningarna i går, eftersom vi inte hittade några gästplatser vid flytbryggor utan lagt oss vid fiskebåtskajen. Natten var dock lugn avseende vattnet, bara ett ilsket larm som tjöt från någon av fiskebåtarna. Det var igång när vi kom sent på kvällen och tjöt fortfarande när vi lämnade i eftermiddags.
    Annars verkade allt lugnt i lilla fina fiskesamhället Husöy. Förutom att vi blev lite lite brydda över bilden på Hitler i bastun…

En väldigt brant och ganska nybyggd väg leder över Senjafjällen ner till Husöy, så husbilar hade börjat leta sig ner till den lilla byn som tidigare endast nåddes från havet. En svensk familj från Piteå hade med sig mountainbikes och skulle ut och röra på sig i Senjas naturområden.
    Inte mycket vind idag och solen har skinit från klarblå himmel så plötsligt blev det kortbyxor och söderhavskänsla. Men så fort vinden tar i så åker koftor och jackor på! Det blev så lugnt att det plötsligt blev bråttom, för att hinna innan Rystrauemen – tidvattenströmmen emot oss söder om Tromsö – blev för stark (kan bli upp till 6 knop).

Motor i midnattsol sista timmarna in till Tromsö, Ragnar fiskar och putsar på Valborg och jag läser Guillou och lyssnar på radio. Idag Sommar med Linda Knausgård – vackert och gripande! Efter det en dokumentär av gamla Majornagrannen Malin Bring ”Pelle flyttar hemifrån”, starkt och sorgligt det med – rekommenderas!Frukost i sol i sittbrunnen för första gången. Finnarna från hamnens andra besökande båt kom förbi och konstaterade också att det gällde att roa sig i det fina vädret. Så efter alla morgonbestyr, som kan ta lång tid om de tillåts breda ut sig var det dags för promenad på varma klippor och över fuktiga orkidéängar samt på de få gatorna. Högst upp i samhället låg den lilla byskolan, med gympasal, idrottsplats och skolgård utrustad med fin lekplats. Senare, på kaféet Perle nere i hamnen, fick vi höra att det är gott om barn i både skola och barnehage. Det kunde vi också läsa i årsboken på kaféet – fler födde än dödde! Vid ingången till skolan fanns en skylt med flaggor och Välkommen på flera språk – förmodligen alla representerade i klasserna.

Alla är välkomna på Husøy, 8 språk på 300 invånare!

• Maud

God morgon! Härligt att följa och se bilder från er resa. Vilka naturupplevelser! Underbart!
    Tänker på er ( :

• Karin Karin

Kul att du följer med på resan Maud!
      Det är ju inte dumt på sjöarna runt Hindås heller 😉

7/7 Andøya till Husøya, 56 nm, 1-10 m/s SV -> V, SOL 🙂

Efter långpromenad på Norges längsta strand, den i Bleik, där vi la till igår efter en att ha fastnat lite i dyn på väg in till bryggan.… begav vi oss ut till fågelön Bleikøy. Där låg vi och skvalpade en stund och beundrade alla 1000-tals lunnefåglar, 3-tåliga måsar, skarvar och tordmular – övervakade av 4 havsörnar som kretsade hotfullt högst upp ovanför hela härligheten. Lunnefåglarna är bara så söta när de ivrigt viftar med vingarna och har de röda tårna spretande bakom sig.

Vi motstod frestelsen att ge oss ut de 10 sjömilen till kontinentalsockeln för att spana mera val, för det var ganska hög sjö/mycket dyning och vi bedömde att vi hade minst 8 timmars segling till lilla ön Sommarøy, som var nästa mål. Lite sjösjukekänsla blir det lätt därute också, även om det gungar härligt! Det blev slör och läns i frisk västanvind hela dagen, och faktiskt solsken – äntligen! Fortfarande alla lager med kläder på, eftersom det bara är ca 10 grader – men ändå så gott med den värmelampan! Och Valborg är fantastisk med alla sina vrår och möjligheter – idag hittade jag ett nytt bekvämt ställe att ha siesta på och vaggas till sömns, i full sol och i lä från vinden
    Vi lämnade öppet hav Mot kvällningen och det blev lite lugnare vatten. Motorgång sista sjömilen eftersom vinden dog ut. Fördel med det är att kajutan värms upp och vi kan duscha varmt i morgon bitti!

En fin dag utan så mycket stora händelser. Bara snyggt hela tiden, berg och dalar och fantasieggande formationer, varierande moln och skiftande vatten. Största händelsen idag var nog den döda sälen på stranden i morse. En korp stod lojt och hackade i sig lite av ena käken. Borde det inte vara fest på stranden, med en massa olika djur som fightades om gobitarna? Eller är det så gott om mat för alla i dessa rika trakter, att de kan ta det lugnt med käket?

Inte en båt i sikte på hela dan, bara en lyxkryssare långt ute vid horisonten. Inte ens Hurtigruten går härute, utan mera inomskärs. Natthamn blev inte Sommaroy, utan Husoy, som låg lite närmare vår rutt eftersom kvällen började bli sen. Bägge ställena är små öar med ca 300 invånare belägna intill den större ön Senja med höga spetsiga berg, grönskimrande av klängande grönska och med vita snöfält i legor här och där.

Innan vi kom in till kaj skulle fiskelyckan provas och Ragnar drog upp 5 sejar på 4 kast. Och när vi precis lagt till kom en liten båt med en utflyttad Grebbestadsbo och levererade en stor torsk han precis fått upp ur fjordens djup. Samma gåva hade vår finske segelbåtsgranne förärats en stund tidigare när de lagt till vid kaj – en fin tradition i Husöy?
    Klockan hann bli nästan midnatt innan vi åt middag, under flödande midnattssol!

Bleik Beach; skenet bedrar, bara 12° i vattnet…

• Ragnar Ragnar

Delfiner i lektagen nära båten 😉

6/7 Andenes till Bleik via kontinentalsockeln, 36 nm, 2-6 m/s sol o moln

Idag får bilderna tala, Ragnar håller på och redigera dagens skörd av kaskelotter och delfiner (fd späckhuggare;) som har flockats runt VALborg! Det har frustats och sprutats och hoppats och dykts så vi har haft fullt upp att försöka hänga med. Lunnefåglarna och stormfåglarna som har flugit runt båten och som normalt brukar få sin uppmärksamhet har vi svikit, knappt hunnit registrera dem. Ja, det har varit fantastiskt. Nu har vi landat vid bryggan i lilla fina fiskesamhället i Bleik, nedanför fjället Måtind där vi vandrade igår. Och torsk till middag idag igen!

Dagens femte valstjärt fångades på bild

5/7 Fjällvandring vid Bleik upp till Måtinden 408 möh

Eftersom vi hört att det gungade väldigt ute på havet och att 70 % av passagerararna på valskådarbåten var sjösjuka igår beslöt vi att stanna på land idag också. Efter långfrukost med bok tog vi lokalbussen en bit söderut längs kusten, förbi nästa lilla samhälle – Bleik – och uppå fjället. Vi ville egentligen åkt vidare till nästa samhälle, och vandra över fjället därifrån, men busschauffören insisterade på att vi skulle gå av halvvägs, så att det inte skulle bli för brant och jobbigt för oss. Kan det bero på att vi löst pensionärsbiljetter, på norska=honnörsbiljetter? Vi frågade bara efter en, men fick två – hur vi nu ska ta det? Billigt blev det i alla fall 😉

Det blev en fantastisk dagsvandring över fjället och uppå toppen Måtind, 400 m ö h med milsvid utsikt över land och hav. Det är lite märkligt att vada bland orkidéer och fjällväxter och samtidigt vara så nära saltvatten, klippor och stränder. Ena stunden en ljungpipare, nästa en strandskata. Vi såg många fina växter, kanske även norsk pyrola? Men i alla fall fjällglim, fjällsippa, fjällviol, midsommarblomster, svarthö, fjälltätört och rosenrot. Jättemycket hjortronblommor också, så om 1 månad är det säkert en fröjd att gå hör och smaska. Dock är det så i Norge, trots en liknande allemansrätt som vår, att just hjortron tillfaller markägaren. Detta har att göra med att de utgjorde en stor del av baskosten förr, med sitt C-vitamin och naturliga innehåll av konserveringsmedel. Har svårt att tro att markägaren skulle hinna och orka ta hand om alla dessa hjortron dock!

Vi valde en lite tuffare väg tillbaka än den utmärkta fjälleden, så vi fick snirkla oss mellan raukliknande klippor ovanför vita sandstränder och azurblått vatten. Busschauffören skulle ha sett oss där, klängandes och hoppandes på branta stigar och oformliga stenar! Det var skönt att komma tillbaka till civilisationen i Bleik, för vi hade slarvat med matsäcken och var inte lika förberedda som norrmännen som satt och lagade mat på Trangia på fjälltoppen. Vi hann en snabb fika på närbutiken i Bleik, även den rekommenderad av busschauffören. Och den var verkligen jättefin och innehållsrik, och förärad med pris för Norges bästa närbutik 2016 – och ytterligare ett bevis på att Norge är bra på att värna sin landsbygd! Sen tog vi sista kvällsbussen tillbaka till Andenes och matlagning på Valborg – Ragnars torskar från vinterfisket mättar oss fortfarande!

Norsk matlagning på hög nivå

• Staffan Lundgren Staffan Lundgren

Det ser ju ut som ni har kommit väl till rätta i seglar livet trot den kylslagna väderleken! Famtastiska vyer! Ser fram emot detta äventyr! Både brev och paket ligger i packningen.
      Är det något speciellt som saknas så hojta kan inköpas i morgon! Är i Tromsö 13:25 enligt plan..

4/7 Andenes växlande molnighet

En dag på Valborgsresa kan vara väldigt lugn, tro det eller ej. Idag har vi vandrat runt dit näsan pekar och utforskat det lilla fiskesamhället och valcentret Andenes längst norrut på ön Andöya, som tillhör ögruppen Vesterålen. Vi är alltså inte på Lofoten längre, där Svolvaer ligger och där Valborg tillbringat vintern, utan längre norrut.

Väster om Andöya ligger den sk kontinentalsockeln väldigt nära land, och eftersom näringsrikt vatten svallar upp här från havsdjupen blir det ett perfekt ställe för kaskelotvalarna att komma och äta upp sig. Ekosystemet blir väldigt näringsrikt, växtplankton bildar basen och djurplankton lever på dem varefter småfisk och krill tar vid och så fortsätter det upp till 10 m jättebläckfiskar som utgör huvudfödan för kaskelotterna.

Detta och mer därtill fick vi veta på utställningen på valsafaricentret där vi smög oss med på en guidad tur med en ung irländsk valfantast. Han älskade verkligen valarna och förmedlade det till den internationella publiken på ett väldigt härligt sätt, svarade på alla frågor och uppmuntrade till aktivitet. Valarna är fd hundar i Pakistan som steg ned i vattnet efter dinosaurieutdöendet. Benen tillbakabildades och på ett jätteskelett med alla kotor bevarade visade han reminiscenterna av benen och berättade vad kaskelotten använde höftleden till idag – vid parningstillfället! Tänderna – kaskelotten är ju ingen bard- utan en tandval – är också till för att kunna para sig, dvs bita andra hanar.

Äter gör kaskelotten genom att helt enkelt surpla i sig jättebläckfiskarna hela när de anfallit i hög fart. De använder sitt ekolod och skickar ut signaler, som om de kommer tillbaka, via spermacetieoljan och hörselsnäckorna tolkas och förstärks och talar om för valen var bytet finns och hur stort det är etc. Därefter snabb attack som en jättetorped eller ubåt rakt ner i havsdjupet. Ja, så mycket intressanta fakta om detta sociala djur med spindelceller (måste kolla upp dessa, det är tydligen vi och valen som har dem!) vi fick i oss på denna timme gjorde oss helt nöjda, så vi satte oss i ett trädgårdscafé och blev serverade våfflor med mesost (en norsk fikaspecialité har vi förstått) av mor och dotter – och spar vår egen valsafari till en annan dag.

Guidegänget skulle ut med fiskebåten Reine, omgjord till turistbåt, och skåda val direkt efter guidningen. Vi hittade turistinformationen i stället, och fick ytterligare lite valfakta, bl a lyckades vi mha valattrapper på kontoret, som vi blev insläppta på av den vänliga sommarlovsjobbande, lista ut att valen vi hade sällskap med igår var en minkywhale, eller vikval. Det är den vanligaste valen och den enda som “får” fiskas, och dyker upp som valkotkett på restaurangerna.
    Vädret är omväxlande, sol och regn och ca 15 grader. Så det lär väl inte bli något dopp på den enorma sandstranden med azurblått vatten, Norges längsta på 2,5 km.

“Jätteroligt i Andenes”?

• Eva

Go’ tur! Så vackert skrivet. Kram från solen i Götet/eva

• Ragnar Ragnar

Valen i närbild 🙂 Jag fångade inte den vita hakan på bild, men det är en vikval, samma sort som Norge i år ska skjuta 999 exemplar. Inte utrotningshotad enligt guiden på valcentret.

3/7 Harstad till Andenes, 46 nm, N -> V 3-6 m/s, mulet, lite regn

Semestern började bra med njutbar tågresa genom soligt sommarsverige. Ju längre norrut tåget dunkade desto molnigare och kallare blev det. Väl framme i Narvik, efter 24 timmar på trivsamma tåget, blev det att sitta i värmen på Peppes pizza i väntan på bussen till Harstad. Godaste pizza jag nånsin ätit! surdegsbotten och massor av färska grönsaker inkl avokado (kändes väldigt onorsk, ursäkta Norge :-). Och bara 661 kalorier enligt menyn, fast kalorier gillar vi!

När vi äntligen kom fram till Harstad med all vår packning ösregnade det, en död fågel låg i sittbrunnen också upptäckte vi att att en av väskorna saknades (den med Ragnars födelsedagsbubbel!) och en viktig elkabel var borta. Lite dålig stämning, men det var ändå gott att vara framme hos Valborg, steka fiskekakor, titta på näst sista avsnittet av Mammon och krypa till kojs.

Upp 6 i morse och flytta båten 100 meter till segelmakarnas brygga. Ett litet extra kapell till sittbrunnen syddes upp och var klart kl 12, till det facila priset av 6200 kr – ganska bra timpenning (materialkostnaden kan inte vara så stor, bara någon kvadratmeter). Norska löner och sociala avgifter?

Under förmiddagen kom försvunna väskan tillbaka, via olika telefonsamtal till bussbolag och hittegods, och även elkabeln kom tillrätta. Bättre tur idag alltså, och regnet har inte kännts lika blött. Havet och bergen och molnen är så otroligt vackra i sina skiftande grånyanser och i kajutan är det varmt och mysigt. Vi har provianterat med god mat och dryck och massa bra böcker att försjunka i när inte seglingen kräver sitt. Idag har den varit lugn, Ragnar har stått till rors de 46 blöta sjömilen mellan Harstad och Andenes på Andöya. Jag har fått hetsläsa min spännande bok och bara blivit uppropad på däck när det varit val, tumlare, havssula eller tordmule i sikte. Eller lunnefåglar. Valen var en liten en, simmade i beslutsam takt tvärsöver fjorden och visade upp sig då och då med sin lilla krokiga ryggfena.

Landade i Andenes vid 22 men det spelar ju ingen roll att seglingen blir sen för vi har ju midnatssljuset! Väldigt liten gästhamn, bara en brygga, så vi har lagt oss utanför ett polskt fartyg med en trött besättning som inte verkar så pratsam. Nu ska det bli födelsedagsmiddag – med bubbel, dubbel glädje!

Valspaning på gång

2/6 sjösättning

Kranen startade kl 08, hann med en snabb frukost. Konstigt nog var det högvatten nu, men enligt de officiella tabellerna inträffade det kl 06.45, dvs en dryg time fel. Men stämde exakt med appen! Så den får vi gå på i fortsättningen. Valborg sänkte sig värdigt i vattnet, och inget läckage vid loggen som hade hamnat under lyftbanden på väg upp. Jakten på gästplats i Harstad till i juli hade pågått en vecka vid det här laget; många tel samtal utan napp. Men så fick vi en som verkar vara gratis!

Valborg blickar ut över snöklädda fjäll

1/6 på land i Harstad

Nu börjar arbetet: först högtryckspolning av botten och sen bottenmålning. Inte en enda havstulpan! Seletop-experimentet fungerade fint 🙂 Tyvärr ingen Hempel färg i Harstad, men det stod “BLACK” på burken. Men den blev mörklila på vår båt! Mycket konstigt, ser ut som ett lapptäcke eftersom jag bara bättrade på. Och grannen målade med samma färg – det blev svart på hans båt. Inte ens när jag försökte måla 2 gånger blev det svart – får ta med Hempel på tåget – går inte på flyget 🙁
    Sen blev det vaxning och polering hela dagen – och natten! Kl 22 fick jag veta av grannen att sjösättningen skulle bli kl 09 nästa dag pga högvattnet som behövdes för vår tunga båt, så det blev arbete inpå småtimmarna för att hinna med skrovet. Men det är midnattssol :-), så inga problem med arbetsljuset

Vilken båt glänser mest??

31/5 till Harstad, 36 nm, NV 2-4 m/s, mulet

Nu gäller tidvattnet! Motströms i Tjeldsundet tar en evighet, Norska tidvattentabeller och appen Tides Planner skiljer på 1½ timmar – vem har rätt? Måste ju vara de officiella tabellerna! Högvattnet inträffar kl 04.15, och 3 timmar senare vänder strömmen. Det blev väckning kl 04! 30 min senare är jag ute ur hamnen efter en snabb dusch för att vakna. Fin medström, ca 2 knop i Sandtorg, och under Tjeldsundsbron ca 3 timmar senare. Stämmer inte, borde ju vara slackt då enligt Norsk Lots som har utmärkta strömdiagram (gratis på nätet – se bild från loggen i September)? Väl ute i lugnt vatten drog jag upp 2 fina sejar innan jag kom in till Båt og Industriservice som snabbt lyfte upp Valborg på land. Men det var på håret: kranen klarade 10 ton, och Valborg vägde 9,5 med fyllda tankar med vatten och diesel, och all utrustning (visst har vi mycket ombord, men 2 ton??). Och det var trångt, bara 10-15 cm till nästa båt.

Valborg blir landvarelse för något dygn

30/5 till Lødingen, 38 nm, SV -> V 5-14 m/s, aprilväder

Ensamsegling ut på Vestfjorden. YR utlovade NV, men det blev SV och läns. Snöskurarna avlöste varandra, omväxlande med fin sol. En gång gick det upp i kuling, då tog jag in förseglet, men hade full stor ute – det gick undan! Såg silvertärnor och vitkindad gås, men inga valar. Fiskebåtsförtöjning fungerar utmärkt när man är själv – bra utdelning på Kryssarklubbens kurs i båtmanövrering 🙂 Lätt att backa båten mot boll-bojen och få den att svänga ut fint!

Snabbt passerande snöskurar med vindbyar

29/5 till Svolvaer

Dags igen – denna gång för att lyfta båten – hur ser Valborg ut under ytan??

Sju systrar under vingen

6/5 Topptur med guide

Sol hela dagen enligt YR, men molnigt när vi startade. Lite dåligt med snö nere, men de norska skidorna gick lika bra på mossan 😉 Efter en stund kom vi upp i fina snöfält med sorbet. Ganska blåsigt, och paus x 2 i lä av en klippa för medhavd matpakke. Guiden Kristian ledde mig och Emelie trygg väg uppåt, samtidigt som han delade kunskaper om var snön kanske kunde släppa. Lutning mindre än 30 grader var det viktigaste – då kan det inte bli någon lavin. Men titta uppåt också, så att det inte är brantare ovanför dig! Väl uppe på fjällryggen friskade vinden först i en del, men när vi närmade oss toppen stillnade det och himlen sprack upp. Vi fick en fin halvtimme när solen var framme, vindstilla och en fantastisk utsikt 🙂

Kristian som är från Grönland berättade om de toppiga spetsarna på Lofoten som är nunataker, dvs berg som stack upp ur inlandsisen och därmed inte blev nedslipade. Över Skandinavien var isen flera km tjock, men golfströmmen gjorde att den smälte, och därför var bara ca 500 m tjock över Lofoten vilket gjorde att ganska många toppar stack upp ur isen och är spetsiga är idag!

Sen tog det 10 minuter att åka ned det som tagit oss över en timme uppför fjällryggen. Ganska hård snö, men tryggt med nu omställda skidor till slalombindning. Genom en halfpipe där snön var mjukare, och sen kryssade vi mellan snöfälten nedför sista biten utan att ta av skidorna. En toppenupplevelse med god undervisning, så nu vågar jag mig på en snällare topptur på egen hand nästa säsong – bara att hållas stigningen under 30 grader 😉 Zooma in på kartan så ser du vårt spår upp på fjället!

Dunmålstinden, 828 m ö h

3/5 till Svolvaer, 14 nm, NV 2-4 m/s, sol 🙂

Karin tog Hurtigfärjan från Skrova tidigt på morgonen, och jag seglade ut på Vestfjorden för att fiska. Men tyvärr ingen fisk som följde med ända upp trots att 3 satt fast en stund på kroken 🙁 Jag fortsatte norrut mellan Skrova och Lillmolla där jag fått tips om en brygga på Gullbrandsøya som såg fin ut. Men fortsatte tillbaka till Svolvaer i kall motvind med järngenuan.

Skrova fyr med “Lofotenväggen” i bakgrunden.

2/5 till Skrova, 7 nm, SV 4-6 m/s, molnigt men inget regn eller snö

Efter en tredje bryggseglingsdag igår 1 maj blev det idag dags för Valborgs premiärtur för säsongen – vi satte segel och drog mot Skrova, närmsta grannön i riktning tillbaka mot Bodö. Det skulle vara en solig dag med 7 m/s men visade sig vara en dag till med det vi kallar aprilväder – regn, hagel och sol omvartannat. Vilket innebär att när vi korsat Vestfjorden och gled in i Skrovas hamn ramades den in så fint av en regnbåge. Tilläggningen gick galant och Ragnar fick prova sin nya färdighet, fiskebåtstilläggning.

Efter 2 dagars inaktivitet längtade vi efter en promenad så vi gav oss av på upptäcksfärd direkt. Skrova är centrum för valfisket och eftersom vi just läser Havsboken (av författaren till Vedboken, Morten Strøksnes) var det extra intressant att gå runt bland husen, fiskebodarbna och bryggorna. Allt är stängt i lågsäsong och Ragnar kom undan sin utlovade bjudmiddag på Skrova Brygge! Men väldigt trevligt när man vandrar runt är att det är utomhus fotoutställning av norska framträdande konstnärer – på de mest oanade platser hänger väl förankrade bilder med motiv från Norge och hela världen, bl a en lång allé med intressanta foton från frihetskampen i Myanmar, Burma. Just dessa foton hängde i fisketorkställningar, halvt dolda bakom de vajande torskarna. Rätt som det var när vi stod där och läste på bildtexterna om Rohinyas och Karenfolket kom en orkester marscherande med pukor och trumpeter – Skrovas kommunala musikskola på vift?

De är bra på kultur här på Lofoten. Igår när det regnade hela dan tog vi hyrbilen till Henningsvaer några mil söder om Svolvaer, ett litet fiskesamhälle på några låglänta öar vid foten av de typiska höga spetsiga Lofotenväggen-bergen. Henningsvaer verkade vara ett eldorado, inte bara för turism som fiske, kajak och bergsklättring, utan också för konst och konsthantverk av olika slag. Här hamnade vi på en konstutställning med verk av nordnorska giganter som Gunnar Berg och Karl Erik Harr, lite som impressionisterna. Hittills helt okända för oss men när mannen på muséet visade hur fr a Harr målade som Munch, dvs att bilden följer en och byter perspektiv när en rör sig i rummet, fick vi mersmak.
    Oj, det blev ett långt första blogginlägg för säsongen, men nu blir det inget mer (från mig) förrän i juli, och då är vi lite längre norrut.

Skrovas musikorkester marscherar bland torrfisken

• Ragnar Ragnar

Våren är här, och det är redan mycket ljusare i norr! Bilden på Valborg i hamnen är tagen kl 21. Under dagen har vi tagit av presenningen och satt bägge segel – klart besvärligare när det blåser från aktern. Fint väder, solen sken hela dagen. Jag körde bil från Evenes/Narvik flygplats och kom fram försenad kl 01 på natten – ljust som en svensk midsommar! Trolskt med snöklädda fjäll som tecknade sig vita mot en halvmörk himmel. Karin åkte tåg genom hela Norge med panoramautsikt från fönstret och tog sedan båten från Bodø över en spegelblank Vestfjorden.

Veckan före påsk började med 2 härliga dagar i Narvikbakken men ca 1000 m fallhöjd totalt! Men mest höll jag mig i övre delen, där det var fantastisk offpist med 20-30 cm orörd lössnö första dagen. Jag bodde på Astrupgården som hade fina rum med gemensamt kök. Stökigt enligt recensionerna, men helt lugnt när jag bodde där torsdag-lördag. Sen bil till Svolvaer. En titt på väderutsikterna gav vid handen att vintern fortfarande härskade, och planerna på att ta er presenningen och ta en fisketur fick skrotas. Istället åkte jag med fiskebåten Simra på en tur på jakt efter skrei. Fina väderutsiket med sol enligt YR. Vi åkte ut från Honningsvåg i snöglopp och ca 10 m/s som fortsatte under de närmsta 2 timmarna. Bytet var magert, en och annan kusttorsk på några kg. Snön kom och gick, ofta såg vi inte land. Men så sprack det upp och solen tittade ut:-) och snart hade skepparn hittat skrei! Den ena efter den andra fick upp stora torskar; min på 12 kg 🙂 var rekord i 10 minuter tills någon fick en på 14 kg. Vi fiskade med fiskehjul, som man sa var en svensk uppfinning. Jag hann med att åka ett varv på längdskidor rund Svolvaervattnen och en tur upp till Nokkvattnet där jag precis hann upp mellan snöskurarna. Nedfart i Svolvaers skidbacke, lite brant med längdskidor…

Vinter i Svolvaer men Valborg ligger skyddad i den isfria hamnen. Vi funderar nu på om vi ska segla norrut eller söderut till våren? Kanske det blir en övervintring till i Svolvaer? Vi får god hjälp att titta till Valborg vid behov. Bilden är tagen från Vågan Båt- og Sjøfiskeforenings webkamera. Valborg ligger längst ut till höger på den vänstra bryggan.