2026 kanalen och Norrlandskusten



Välkommen till Valborgs blogg! Kartan visar rutten. Om du undrar över hamnar som vi besökt så kan du förstora kartan rejält så syns hamnarna tydligt! Växla över till satellitbild så syns bryggorna i detalj!

I år seglar vi mot Skellefteå och Luleå via Göta Kanal.

Längst ner på sidan kan du skriva en aktuell kommentar och bifoga en bild – skriv bildtexten i ett nytt stycke på slutet av kommentaren. Om du vill kommentera något av inläggen så klicka på “Svara” under bilden. OBS att nya personers inlägg måste godkännas av moderator innan de blir synliga på nätet!

21 comments

  • Ragnar

    23-24/6 Mariestad ☀️

    Emil plockade ner och provtryckte rörsatsen men den var helt ok. Återstod att ta av hela värmeväxlaren – provtryckning onödig, det gick att sticka ett finger genom hålet i gjutjärnet😖 Skulle komma en ny värmeväxlare redan nästa morgon men den anlände utan packning så det blev en natt till i Mariestad

  • Ragnar

    22/6 Sundsören till Mariestad, 5 nm, 2-5 m/s SV ☀️

    Hemma en sväng över midsommar, tog sen tåget från Göteborg tillbaka till Skövde där Jeanette som jobbat kväll plockade upp mig. Valborg hade klarat sig fint, inga ovälkomna besök. Tänke glida söderut på den utlovade NV vinden men det blev snålkryss på ett ben i SV istället. Jag hade fyllt på nästan 1 liter glykol men den försvann snabbt så värmen steg till rött efter bara 10 min körning in mot hamnen. Så det blev en blandning av revad dock och korta motorstötar innan jag kunde förtöja på industrikajen. E från Sjöstadens Varv kom ner i båten på lunchen och ringde sen och sa att en ny värmeväxlare kostar 35.000kr 🙁 Men enligt AI ska det normalt räcka att byta ut defekta delar inuti den så vi håller tummarna.

    Ingen el på bryggan men extra solceller på mantåget gör susen

  • Ragnar

    18/6 Läckö till Sundsören, 21 nm, 4-11 m/s ☀️

    Jag startade 06.30 då det fortfarande var lugnt, lite trixigt att backa ut mellan bojarna när SV hade ökat på. Fin slör till Torsöbron som jag gick under med ca 1m tillgodo med 66 cm vattenstånd över sjökortsreferensen.

    Strax före bron gick värmelarmet på motorn så jag var tvungen att stänga av motorn och glida under bron med sydvästan i ryggen. Tempen sjönk efter en stund så jag kunde köra tomgång in i hamnen. För grunt precis framför båten så jag fick förhala till bryggan bakom. När jag sen lodade djupen var det 2 m utom på en plats där lodet fastnade i något skrot som låg i vattnet. Både vatten och el fanns tillgängliga

  • Ragnar

    17/7 Dalbergså till Läckö Slott, 18 nm, 3-6 m/s SV, ☀️

    Tidig start kl 06.30 i morgonsolen och 12 grader, lite kyligt när viden kom utanför åmynningen. Vi kunde segla större delen av vägen omväxlat m lite järngenua. Väl framme var det mycket spring i benen och sen var turen slut och föräldrarna hämtade.

    Fika på gräset utanför Naturum

  • Ragnar

    16/6 Trollhättan till Dalbergså, 22 nm, 0-6 m/s SV, sol o moln

    Efter kontakt med Staffans båtakut konstaterades att motorn inte tagit skada av överhettningen, inget hade kokat. Efter påfyllning av kylarvätska, spolning av saltvatteninloppet och nytt fett i tätningen fungerade motorn fint igen. Men först blev det ett skrämskott när det inte kom något kylarvatten alls med avgaserna – men då hade jag dragit åt locket till saltvattenfiltret så hårt att tätningsringen korvat sig.

    Under tiden åt flickorna glass på promenad med Karin. Sen tog vi den sista slussen vid Brinkebergskulle och sedan Dalbobron ut mot Vänern. Nu blev det äntligen segling med en behaglig slör innan vinden dog ut efter att en åskfront passerat framför oss. Trevliga Dalbegrgså tog emot oss även detta år med strålande solsken. Men inga dansband denna gången utan barnen rusade av sig barfota på härliga gräsmattor där campingbilana ännu inte hunnit parkera sig för sommaren. Nytt rekord för nattandet – alla barnen sov gott innan kl 22!

    Gänget gillar goda skeppsskorpor med honung

  • Karin

    15/6 Kungälv till Trollhättan Åkers sjö, 30nm, 3-8 m/s N, mest sol

    Första natten och morgonen ombord innebar nog lite för mycket spänning för de små gasttjejerna men till slut hade alla ätit frukost och kanske t o m borstat tänderna och Valborg kunde börja tuffa iväg uppför älven. Omväxlande väder och variation av utsikten mot älvbrinkarna samt olika fikor som avlöste varandra gjorde att dagen gick ganska fort. Vid 19-tiden hade vi avverkat femte och sista slussen och kunde lägga till i slussområdet i Trollhättan. Motorn började hetta till under slussandet (5 slussar totalt) så det var skönt ha nära till gästbryggan. Middag och leta efter lekplats blev kvällens aktiviteter innan det var dags för nedtrappning och saga.

    Valborg närmar sig Trollhättans första sluss

  • Ragnar

    14/6, Skärhamn till Kungälv, 38 nm, 3-11 m/s NO—NV, regnskurar

    Lite tidigare start i år för att hinna Trollhätte kanal före midsommar. Vi hade tur eftersom vinden vred från sydlig till nordlig på lördagsnatten. Tidig start kl 07.30. Efter att ha tömt septin och tankat i Rönnäng bar det av söderut. Fin fart med bara focken även om det blåste mndre än prognosen lovat. När vi skulle ta ner focken vid Älvsborgsbron blev det stopp i rullen. För att inte missa öppningen av Hisingebron tog vi ner seglet från förstaget och hann precis. Marieholms- och Jordfallsbroarna öppnades snabbt och vi var framme i Kungälv redan 16.30. Vi hann precis skruva isär och fixa fockrullen där linan glidit in under plastskölden och nitat innan åskvädreet var över oss.

    Sen drog Sven hemåt med bussen och de 3 minigastarna Edda (4), Edith (4) och Signe (8) mönstrade på. Papporna kom ombord en stund men körde sen hemåt. Vi gick en lång promend runt Fästningsön mmd mycket skuttande och spring i backarna. Signe läste godnattsaga och det blev en ganska sen kväll.

    Sven, ny gast ombord

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

The maximum upload file size: 8 MB. You can upload: image, video. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here